Jump to content
Annons

Gibson eller Fender - vilken e bäst? Varför?


debatt

Recommended Posts

The Man är död. Les Paul.

Jag är själv ingen gitarrist. Men i min värld är alltid Gibson bäst även om det ofta låter skit.

Jag tänker inte bråka för jag vet att Jimmi Page låter illa.

Så gjorde många på den tiden. Det viktiga var uttrycket. En LesPaul lät sälan bra men å andra sidan kommer inte en Fender att göra det heller.

Om inte. Om inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glöm inte heller pudelfrisyrer också. 😆 Inte för att jag hade det på 80-talet, nejdå :rolleyes:

Ska jag vara ärlig slant jag på tangenterna, jag menade ju 90-talet. Tidigt 90-tal när Paulo Mendonca regerade på hitlistorna och Frank Gambale's gula ibanez var da shitnitz. Och page med blommig skjorta och väst var haute couture.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jaha börjar bli gammal här när jag inte hänger med ens i det. :rolleyes: Men jag hade själv en ful gul Ibanez på 90-talet. 😛 Verkar som jag gör nåt misstag i varje årtionde. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är älst och jag hade också en Ibanez. Men det var verkligen innan jag förlorade den till någon som kunde spela. Rockster elller vad den nu hette.

Jag förlorade gitarren till Dr Alban och Lutricia Mc Neil.

Skiter i vilket men min gamla Ibanez var säkert bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

varken fender eller gibson är bäst för det finns ju Rickenbacker :rolleyes:

69rickenbacker381.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Om jag var tvungen att välja mellan en Gibson och en Fender så skulle jag välja en....... ESP!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson alla gånger - speciellt Les Paul.

Allt annat känns... budget. Jag har spelat på många gitarrer däribland jag aldrig har spelat på en fender och bara en ibanez som helt fallit mig i smaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Man är död. Les Paul.

Jag är själv ingen gitarrist. Men i min värld är alltid Gibson bäst även om det ofta låter skit.

Jag tänker inte bråka för jag vet att Jimmi Page låter illa.

Så gjorde många på den tiden. Det viktiga var uttrycket. En LesPaul lät sälan bra men å andra sidan kommer inte en Fender att göra det heller.

Om inte. Om inte?

Haha, kan inte du bara posta inlägg när du är packad? Grymt underhållningsvärde! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte heller pudelfrisyrer också. 😎 Inte för att jag hade det på 80-talet, nejdå 😐

Själv hade jag bellbottomjeans, blommiga skjortor och långt rakt stripigt hår under 80-talet. Och en Les Paul. Det var inte så populärt kan jag säga men det var bara att räcka fingret och be dem ... ingen större skillnad mot vad jag gör nu för tiden iofs. Minus 70-talskläderna o det långa håret. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med någon här om att frågan är lite märklig...men då jag har lite tråkig tid att döda i väntan mellan tvättmaskiner så kör vi ändå. 😄

Till vilken musikstil skall gitarren användas?

Detta är något som kommer att lösa sig själv möjligen;

Är det till tyngre material är det antagligen Gibson som gäller, är det till funk eller blues känns Fender rätt, och är det rock så funkar båda. Men detta är så klart inget som är bankat i sten, egentligen funkar båda på allt om man vill, med vissa restriktioner och/eller kompromisser.

Kom ihåg att Jimmy Page ofta använde en 5-watts förstärkare och en Fender Telecaster när han spelade in med Led Zeppelin samtidigt som de allra flesta var övertygade om att han använt en Gibson Les Paul med en 100 watts Marshall.

Är frågan ställd rent allmänt så har väl Gibson varit den som det varit mest kvalite över, vad gäller hantverket och slutkontroll rent historiskt, men en riktigt bra Fender är nog lika bra ändå. Detta förhållande har nog ändrats under de senaste tio åren då Gibson verkar ha haft lite lägre nivå på slutkontroll än tidigare.

Gibson Les Paul är antagligen den snyggaste gitarren som existerar och det finns få guror som kan få det att klia i nävarna som den vid rena åsynen.

Fender är mer maskinmässig, men har tonvis med charm ändå, och är en ergonomisk fullträff i jämförelse med Les Paul och är, i mitt tycke, en gitarr med mer roliga och coola ljud än en Les Paul. Rent ljudmässigt tycker jag Fender är mer gångbart i de flesta situationer.

Jag har själv ägt två Gibson Les Paul's.

Den första, en Les Paul Standard sunburst, köpte jag på Gula Tidningen i mitten på åttiotalet för 3500:-, och den andra, en svart Les Paul Custom, fick jag för 7500:- hos den lokala musikaffären i början på nittiotalet. Jepp, det var tider det... 😄

Standarden härstammade från tidigt 70-tal och var tyvärr omlackad på locket i en annan ton på sunbursten. Lite ont gjorde det när man inspekterade baksidan och insåg att originalbursten till och med hade varit Tobacco Sunburst. Hur som helst var jobbet gjort av ett proffs och såg ändå riktigt bra ut. I god åttiotalsanda så hade den också fått originalhumbuckern utbytt mot en elak DiMarzio, men detta var bara bra då det var disttyngda feta ljud som gällde för mig då.

Custom gitarren var i superfräscht skick och bara ett par år gammal. Vad gäller häng i tonen är nog denna gitarr den bästa jag haft med ett par underbart feta originalmickar som man verkligen kunde fläska på med. Denna gitarr såldes senare till en kompis som i sin tur sålde den till en bekant och där mötte den sedermera sitt öde i form av en bruten hals. 😆

Jag har tyvärr inte ägt en Fender med den klassiska singlecoil konfigurationen men jag hade under ett decennium en Fender Lone Star, en så kallad hybrid med en Seymour Duncan Pearly Gates humbucker i stall-läge och Fender Texas singlecoil på resten. Jag hade aldrig gillat den kombinationen på en Fender av någon outgrundlig orsak men när jag fick provspela en sådan hemma hos en polare var det kört, den lät helt enkelt fet och underbar, en riktigt bra allroundgura som ändå hade personlighet. Stevie Ray Vaughan möter Gary Moore på steroider skulle man kunna beskriva den. Helt enkelt en kanongitarr som dessutom tålde att flyga över golvet ett par gånger och studsa in i elementet då den hade fått för sig att sura ur på G-strängen mitt i en tagning...det blev en repa varje gång, men inget mer, den rockade hårt ändå.

Valle har en poäng, det finns andra märken också som är minst lika bra. Idag sitter jag med en Ibanez Prestige 3120 och är supernöjd. Mycket bra att spela på och har ett underbart ljud, eller snarare fem då den har en femvägsswitch som verkligen kan variera soundet. Låter likt en Fender i ägglägena och kan imitera en Gibson hyfsat bra, men framför allt låter den helt enkelt bara jävligt bra rakt över.

Ändå har jag börjat snegla på en Fender Classic series... 😎

Jag håller med basshole till viss del:

Gibson gör gitarrer som får folk att börja vilja spela gitarr. Fender gör gitarrer som gör att man fortsätter. Båda är oöverträffade än så länge. Däremot håller jag inte med om det sistnämnda...

Hoppsan, jag hade visst lite mer än bara "lite tid" över mellan tvättmaskinerna... 😐

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo idag finns det lite mer att välja på. Testade förresten en Ibanez Prestige förra veckan och den var kanon! Synd bara att man inte hade råd köpa den. Den var på rea och priset var ju riktigt bra. Men det där med guror är som allt annat. De som har funnits längst har ju ett långvarigt ryckte att leva på. Inte oförtjänt men det finns som sagt var många andra bra märken idag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard-

Att köpa en ny Prestige till fullpris är inte aktuellt någon dag i veckan, så jag förstår att du avstod.

Jag hade turen att köpa min av en arbetskompis för 6000:-, ett riktigt fynd med andra ord. 🙂

Enligt historien bakom gitarren så skall denna ha tillhört gitarristen i Smalare än Tord, som visst fått ett bra pris på denna genom en sponsdeal och därmed kunnat kränga den för en överkomlig summa.

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så bra koll på gitarrer, men med den ringa erfarenhet jag har nu tycker jag Fender Jazzmaster låter bäst. Den är ju rejält snygg också, men frågan är om inte Telecaster är snyggare ändå 🙂

Framus har ju ett par riktigt trevliga modeller också.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Varför har vi åsidosatt märken som Charvel, Jackson, etc... ?

Antar att det inte är lika många som lirar på dem gurorna? Ska man ha en Jackson är enligt mig deras dyra som är något att ha. Dem i lägre prisklasserna låter ju bara skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Främst för att detta är Slejnards tråd som handlar om Gibson och Fender. Tycker dock att han varit lite dålig på att skriva i den...

Ibanez la jag in bara för att den nämndes av hoonomm just.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Root Beer har utgått som nyans gällande 2008 års utgåva av Gibson Les Paul Standard.

Hörde ryktas att det berodde på att det var för svårt att få till en godtagbart jämn nivå på dem,

det specifika träutseendet och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Främst för att detta är Slejnards tråd som handlar om Gibson och Fender. Tycker dock att han varit lite dålig på att skriva i den...

Ibanez la jag in bara för att den nämndes av hoonomm just.

Jag har haft viktigare saker för mig! 😆 Tex musikskapande....hehe....men nu jävlar så atte!

Fender rules!

Och ända skillnaden på en äkta Gibson Les Paul och en Epiphone är att originalet har en betydligt snyggare knopp (skalle)! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fender rules!

En trogen fenderbender va? 😉

Och ända skillnaden på en äkta Gibson Les Paul och en Epiphone är att originalet har en betydligt snyggare knopp (skalle)! 😎

Enda skillnaden? 😆 Jösses nu sköjar du allt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två helt olika guror och jag tycker att dom bara är okey.

En av varje står här i studion.

Gibson har flera modeller som är löjligt dyra utan att egentligen ha något som motiverar priset.

Har hittat andra guror som låter Les Paul och SG men jag tycker det är svårare att

hitat guror som trovärdigt låter Strata/Tele.

Hälsningar Myggan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är grymt irriterad på den där linjen som är på fronten av en Les Paul? Dvs där de två trästyckena fogats samman?

Men modellen Gibson Les Paul Classic har oftast ådringen åt andra hållet, varför det inte märks så mycket att det är två trästycken den består av.

Tyvärr har inte Classic funnits i Root Beer eller Desert Burst.

Honeyburst är dock rätt snygg.

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite 😎 Jag skulle gärna äga en Gibson 😄

Köp en Epiphone då, hö hö hö. Näe, allvarligt så har jag testat några såna och dom exemplaren har inte varit något att ha, rätt långt ifrån faktiskt. Då är de japanska kopiorna mer som den äkta varan. (Med japanska kopior menar jag Burny, Greco etc. Lawsuit brands som de kallas...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...