Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla medmusiker! jag har kommit igång med att spela in såpass mycket nu att det börjar bli dags att ta det lite seriösare! tyvärr har jag ganska stram budget då jag lever på studielån, så jag vore mycket tacksam för tips! jag spelar för tillfället bara in gitarr och bas men skulle gärna spela in sång i framtiden.

just nu spelar jag in genom en uppmickad 15" basstärkare (gitarrstacken står i replokal), mixer och in i mikrofoningången på min powerbook, som monitorer har jag 5.1 logitech-högtalare. inte helt optimalt alltså.

vad bör jag göra något åt först? borde jag köpa ett par ordentliga monitorer först av allt och ta det därifrån? SM57a och firewireljudkort?

min budget är väl ganska flexibel men jag undviker helst att behöva äta nudlar resten av studietiden 🙁

Olof

Annons
Postat

tycker du kan börja med ett par lurar, tex AKG k240 studio, de kostar ca 1000.- tror jag. sen finns det andra som är bättre men då hamnar du nog på 2-3 tusen. bra monitorer kostar mer, vänta med dem tills du har råd.

sök på forumet så hittar du trådar med tips på bra lurar för mixning.

ett bra ljudkort är ju också viktigt, så det borde du skaffa om du inte har redan, finns ju för strax över tusenlappen firewire modeller med fantommatning, preamp mm. som borde passa dig.

Postat
tycker du kan börja med ett par lurar, tex AKG k240 studio, de kostar ca 1000.- tror jag. sen finns det andra som är bättre men då hamnar du nog på 2-3 tusen. bra monitorer kostar mer, vänta med dem tills du har råd. (...)

kan man verkligen ersätta monitorer med att enbart mixa med hörlurar? jag tycker man får lite skev uppfattning av ljudbilden i hörlurar men det är kanske bara en vanesak? skulle onekligen ta upp mindre plats 😆

jag hade annars tänkt lägga runt 3000 på monitorer, blir det bra nog att ha ett tag i den prisklassen?

tex http://www.thomann.de/se/fostex_pm2_mkii.htm

(...) ett bra ljudkort är ju också viktigt, så det borde du skaffa om du inte har redan, finns ju för strax över tusenlappen firewire modeller med fantommatning, preamp mm. som borde passa dig.

lite samma fråga där, hur lågt i pris kan man gå? vad är det man får när man går upp i pris förutom fler in/utgångar? skulle jag kunna utnyttja att jag har fantommatning på mixern redan?

låter modelleringar för det priset verkligen bra? min erfarenhet av line6 är att det låter... line6. 😳

Postat

har du mixer så går det ju att köra genom den till ljudkortet så då skulle säkert behringers billigaste firewire räcka (tror det kostar 795:-), jag har själv behringers monitorer i din prisklass och känner nu efter några år att de skulle kanske behövas något bättre för att få till bra mixar men man måste ju börja nånstans.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.