Jump to content
Annons

Trumrum


Faderix

Recommended Posts

Jag jobbar mestadels med truminspelningar och som ni vet är rummet allt för att få trummorna att smälla på på ett bra sätt på inspelningarna. Det finns ju en del filosofier om hur ett trumrum ska utformas och jag har under ganska många års tid nu åkt runt i studios och spelat i rum samt pratat med ett flertal akustiker om bygge utav trumrum med en målsättning att själv få till ett så optimalt rum som möjligt. Funderingar har framförallt varit hur man kan bibehålla energin i ett rum som inte behöver vara hangar storlek men samtidigt få en bra balans och kontroll på ljudet. 80% av trumrumen jag spelat i är så trötta och tungspelade så man tröttnar efter en halvtimme.

För knappt ett år sen så träffade jag Matts Odenmalm som bygger ganska makalösa diffusorlösningar www.diffusor.com Matts jobbar just med att diffusera rum för att bibehålla energin och få en bra balans i rummen. Det var inte tal här om att dämpa ner eller absorbera rummet vilket jag tyckte lät lovande och sunt. Jag åkte förbi med mina trummor till ett utav hans referens rum och baxnade fullständigt när jag började trumma. Helt plötsligt började det höras nyanser i trummorna som aldrig funnits där tidigare. Basen var vansinnigt rapp och diskanten så tydlig så det var en fröjd att få spela i rummet.

Jag har nu börjat inreda mitt eget nya trumrum med diffusorer från Matts och resultatet verkar inte helt oväntat, extremt lovande. Jag har nu fått upp ett antal svängda bågar på väggarna och redan här började klangen i rummet låta riktigt bra.

post-20641-1250146848_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt 😆!

Hoppas du kommer får klart rummet och att du postar vidare. Vill gärna veta mer och hur resultatet kommer bli.

Men så han använder sig nästan bara av diffusorer? Sedan form av absorbenter i det absolut lägsta registren?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt 😆!

Men så han använder sig nästan bara av diffusorer? Sedan form av absorbenter i det absolut lägsta registren?

Just ja, en lite specialare där. Har ett elakt element som sticker ut en bit från väggen där. Jag kommer inte att kunna diffusera 100% utav väggarna men förhoppningsvis 80% och det kanske åker runt 10% absorbenter här och där som jag experimenterar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första tanke var att det är Matts Odenmalm själv som gör reklam för sin sida. haha.. 😆

Men det ser bra ut de där!

Matts kan gott få lite gratis reklam med så fina lösningar och produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var jävligt snyggt det han gjort i alla fall. Blev sugen på att kontakta dem når jag fått lokal. För att göra en mättning och köpa grejer 😆

Orka bygga själv.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var jävligt snyggt det han gjort i alla fall. Blev sugen på att kontakta dem når jag fått lokal. För att göra en mättning och köpa grejer 😆

Orka bygga själv.

Jag började själv att skissa på att bygga själv men kom ganska snart fram till att bara matrial blir fruktansvärt dyrt, för att inte tala om arbetstiden det skulle ta att bygga diffusorer till ett rum på 30kvm. Dessutom tror jag knappt det går att bygga lika avancerade diffusorer då det är små finesser på varje modul som är justerbara beroende på hur dom ska jobba i rummet. Det fina med just basmodulerna är att jag nu kan styra om jag vill ha en rak frekvensgång i rummet eller om jag vill få lite mera stöd till trummorna med mera bas i rummet och sluter då till luckorna en aning till basmodulerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra 😲

Keep it upp. Kommer gärna på besök sedan och test spelar, lyssnar om man får när det blir klart 🙂....Spelar själv trummor nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra 🙁

Keep it upp. Kommer gärna på besök sedan och test spelar, lyssnar om man får när det blir klart 🙂....Spelar själv trummor nämligen.

Du är så välkommen så.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-20641-1250204939_thumb.jpgEtt moment jag klurat på har varit att få upp några utav modulerna som även ska fungera som basabsorbenter mot vägg-tak hörnen, där dom gör massa nytta. Att få upp dessa till tre metes i takhöjd och sen ligga kvar stadigt kändes inte helt lätt men jag tog och snickrade svängda socklar med spånskivor som jag fyllt med isolering och som jag sen tänkte sen klä med en masonit skiva.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den typen funkar nog med. MEn frågan är om en sådan kommer göra så mycket skillnad. Sedan om det varit lite högre frekvenser så hade det mer eller mindre studsat vidare från den hårda ytan de träffar först. Men hur går det med de lägre, dom är ju inte lika känsla men de kanske påverkas av det där med. ???? Annars räcker det väl med att göra en del hål i skivan kanske.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Den typen funkar nog med. MEn frågan är om en sådan kommer göra så mycket skillnad. Sedan om det varit lite högre frekvenser så hade det mer eller mindre studsat vidare från den hårda ytan de träffar först. Men hur går det med de lägre, dom är ju inte lika känsla men de kanske påverkas av det där med. ???? Annars räcker det väl med att göra en del hål i skivan kanske.

Ja, känner spontant också som det inte vore fel att borra hål i dessa för att få lite mer absorbering. Jag ska provspela lite först och se sen vart man hamnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser de andra delarna av rummet ut? Möjlighet att ta några bilder. Så man ser hela rummet?

Jadå. Här kommer en bild från andra sidan hörnet. Det är fortfarande en arbetsplats och på gång sakta men säkert men just nu gäller det att få upp den långa basmodulen ovanför fönstret. Det är inga lätta saker att handskas med modulerna, riktigt gedigna pjäser. Man hör redan nu en otrolig tydlighet och tajthet i rummet.

post-20641-1250459242_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ytterligare lite improvisation med placering utav modulerna. Jag skärmade av ett hörn med hjälp utav två stående på varandra basabsorbenter. Jag tänkte ha trummorna mot det här hörnet och tänkte det kunde vara bra att kunna kontrollera basabsorberingen nära trummorna.

post-20641-1250663538_thumb.jpgpost-20641-1250663530_thumb.jpg

post-20641-1250663803_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande!!

Men jag måste fråga om det finns någon grundlig planering för hur du placerar allt? Det ser mest ut som om det är oordning på allt, men ordning hör väl inte till akustikbehandling då man behandlar där det behövs ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

O!! 🤪

Ser riktigt häftigt ut. En fråga. Vad kostar allt detta ungefär. I material osv. Eller har du köpt ett start kit?

Imponerande!!

Men jag måste fråga om det finns någon grundlig planering för hur du placerar allt? Det ser mest ut som om det är oordning på allt, men ordning hör väl inte till akustikbehandling då man behandlar där det behövs 😛

Ja ett ganska rejält startkit. Modulerna kommer från ett studiorum i Göteborg som skulle uppgraderas och jag hade en förhoppning om att klara mig under 100 små lappar men den skissen är förbi för ett bra tag sen. bara att få upp modulerna till Sthlm behövdes det en tung lastbil till då dom väger närmare 1,5 ton, så bara transporten kostade en slant. Killarna som hjälpte till med transporten trodde jag hade något att göra med Nasa.

Jag har verkligen skissat runt och funderat på placeringen på modulerna. Jag tror grundprincipen egentligen är att få så mycket oregelbundhet, osymetri som möjligt i rummet. Däremot så har jag tänkt mig någon slags symetri bakom trumplaceringen för att få någon slags balans där vid stereo mickning. Jag har också tänkt på att försöka sprida ut basabsorbenterna i rummet för att få gämnhet och balans i rummet frekvensmässigt. Sen försöker jag prioritera diffusorerna vid instrumentet och tänker på höjden så dom inte kommer för högt upp men kanske höjer upp dom längre in i rummet där jag antar att mikrofoner sen kommer att placeras. Det kanske finns annat man borde tänka på också och ta hänsyn till men det är mina skisser på placeringen just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett ganska rejält startkit. Modulerna kommer från ett studiorum i Göteborg som skulle uppgraderas och jag hade en förhoppning om att klara mig under 100 små lappar men den skissen är förbi för ett bra tag sen. bara att få upp modulerna till Sthlm behövdes det en tung lastbil till då dom väger närmare 1,5 ton, så bara transporten kostade en slant. Killarna som hjälpte till med transporten trodde jag hade något att göra med Nasa.

Jag har verkligen skissat runt och funderat på placeringen på modulerna. Jag tror grundprincipen egentligen är att få så mycket oregelbundhet, osymetri som möjligt i rummet. Däremot så har jag tänkt mig någon slags symetri bakom trumplaceringen för att få någon slags balans där vid stereo mickning. Jag har också tänkt på att försöka sprida ut basabsorbenterna i rummet för att få gämnhet och balans i rummet frekvensmässigt. Sen försöker jag prioritera diffusorerna vid instrumentet och tänker på höjden så dom inte kommer för högt upp men kanske höjer upp dom längre in i rummet där jag antar att mikrofoner sen kommer att placeras. Det kanske finns annat man borde tänka på också och ta hänsyn till men det är mina skisser på placeringen just nu.

Huga! 1,5 ton... hehehe Det är ju vad tre amerikaner väger så det kanske inte är så farligt. 🤪

Det är en mycket intressant idé du har dragit igång. Hur såg rummet ut som du fick inspirationen ifrån? Var det också "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats där ev problemfrekvenser studsar? Jag är bara grymt nyfiken eftersom det är ganska noga med att sätta absorbenter och basfällor på rätt ställen.

Himla intressant iallafall 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!

Kan man få ta med sig en Whisky och ett par öl och prova detta rum senare!?

Nån semester kanske?

Hur grymmt som helst.

Vilka trummset kommer att stå där?

Och vilka mickar finns det att tillgå?

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Huga! 1,5 ton... hehehe Det är ju vad tre amerikaner väger så det kanske inte är så farligt. 🙂

Det är en mycket intressant idé du har dragit igång. Hur såg rummet ut som du fick inspirationen ifrån? Var det också "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats där ev problemfrekvenser studsar? Jag är bara grymt nyfiken eftersom det är ganska noga med att sätta absorbenter och basfällor på rätt ställen.

Himla intressant iallafall 🙂

ja i kontrollrum, i inspelnings rum kan man bygga lite mer som man själv vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja i kontrollrum, i inspelnings rum kan man bygga lite mer som man själv vill att det ska låta.

Ahhh... sorry. Jag är på tok för insnöad i mitt eget projekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Huga! 1,5 ton... hehehe Det är ju vad tre amerikaner väger så det kanske inte är så farligt. 🙂

Det är en mycket intressant idé du har dragit igång. Hur såg rummet ut som du fick inspirationen ifrån? Var det också "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats där ev problemfrekvenser studsar? Jag är bara grymt nyfiken eftersom det är ganska noga med att sätta absorbenter och basfällor på rätt ställen.

Himla intressant iallafall 😛

Det var nog bara soundet jag var ute efter och som var inspirationen. Jag hade ju egentligen bara tänkt att sätta upp några kvadrat Golden Horn ovanför trumsetet för att få bättre klang i cymbalerna. GH var dom enda diffusorerna jag kunde hitta som verkligen verkade diffusera högt upp i frekvenserna och var nyfiken på hur det egentligen lät med dom ovanför setet. Jag åkte förbi ett utav Matts rum på Audio Concept i Sthlm där det fanns GH men även en hel del annat i diffuserings väg. Egentligen ett ganska litet rum och ganska lågt i tak och är mer eller mindre proppat med olika diffuseringar där. Tror det var uppemot 20 baslådor i rummet. Jag frågade butiken där om jag fick ta ned trummorna och provspela och började sen inse att jag får tänka om helt i mitt egna studio bygge.

En annan anledning med diffusorerna var att lokalen jag skulle ta över har ett kvadratiskt rum och kvadratiska rum ska ju vara det sämsta måttet vad gäller stående vågor. Det visar sig däremot att med bra diffusorer, tillräckligt mycket och rätt placeringar så är det inga som helst problem med kvadratiska rum.

Vad gäller basfällorna så är det ju hörn vägg-vägg, golv-vägg samt vägg-tak som problemen uppstår så där får man ju lägga krutet. Ju fler basfällor desto gämnare i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!

Kan man få ta med sig en Whisky och ett par öl och prova detta rum senare!?

Nån semester kanske?

Hur grymmt som helst.

Vilka trummset kommer att stå där?

Och vilka mickar finns det att tillgå?

/aROCKER

Ja, om du åker från Örnsköldsvik så får vi nästan ta fram fin whiskeyn. Har du någon favorit? Laphroaig tripple wood är en här annars.

Jag har mestadels DW trummor. Det finns stommar i både björk och lönn så vi får väl försöka hitta något som passar, annars får du gärna ta med något favo kit bara.

Mickar att tillgå finns en uppsätning Audix, Audio Technica, Neumann, Earthworks, Shure, Cad, Peluso, Oktava, Cascade, som jag kommer på just nu. Kan specificera lite nämare modeller om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en variant på Golden Horn. Tänkte försöka placera några runt trummorna och ev. i framtiden om det behövs även ovanför setet.

post-20641-1250754918_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...