Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag jobbar mestadels med truminspelningar och som ni vet Àr rummet allt för att fÄ trummorna att smÀlla pÄ pÄ ett bra sÀtt pÄ inspelningarna. Det finns ju en del filosofier om hur ett trumrum ska utformas och jag har under ganska mÄnga Ärs tid nu Äkt runt i studios och spelat i rum samt pratat med ett flertal akustiker om bygge utav trumrum med en mÄlsÀttning att sjÀlv fÄ till ett sÄ optimalt rum som möjligt. Funderingar har framförallt varit hur man kan bibehÄlla energin i ett rum som inte behöver vara hangar storlek men samtidigt fÄ en bra balans och kontroll pÄ ljudet. 80% av trumrumen jag spelat i Àr sÄ trötta och tungspelade sÄ man tröttnar efter en halvtimme.

För knappt ett Är sen sÄ trÀffade jag Matts Odenmalm som bygger ganska makalösa diffusorlösningar www.diffusor.com Matts jobbar just med att diffusera rum för att bibehÄlla energin och fÄ en bra balans i rummen. Det var inte tal hÀr om att dÀmpa ner eller absorbera rummet vilket jag tyckte lÀt lovande och sunt. Jag Äkte förbi med mina trummor till ett utav hans referens rum och baxnade fullstÀndigt nÀr jag började trumma. Helt plötsligt började det höras nyanser i trummorna som aldrig funnits dÀr tidigare. Basen var vansinnigt rapp och diskanten sÄ tydlig sÄ det var en fröjd att fÄ spela i rummet.

Jag har nu börjat inreda mitt eget nya trumrum med diffusorer frÄn Matts och resultatet verkar inte helt ovÀntat, extremt lovande. Jag har nu fÄtt upp ett antal svÀngda bÄgar pÄ vÀggarna och redan hÀr började klangen i rummet lÄta riktigt bra.

post-20641-1250146848_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

HĂ€rligt 😆!

Hoppas du kommer fÄr klart rummet och att du postar vidare. Vill gÀrna veta mer och hur resultatet kommer bli.

Men sÄ han anvÀnder sig nÀstan bara av diffusorer? Sedan form av absorbenter i det absolut lÀgsta registren?

Redigerat av GĂ€st
Postat

Min första tanke var att det Ă€r Matts Odenmalm sjĂ€lv som gör reklam för sin sida. haha.. 😆

Men det ser bra ut de dÀr!

Postat
HĂ€rligt 😆!

Men sÄ han anvÀnder sig nÀstan bara av diffusorer? Sedan form av absorbenter i det absolut lÀgsta registren?

Just ja, en lite specialare dÀr. Har ett elakt element som sticker ut en bit frÄn vÀggen dÀr. Jag kommer inte att kunna diffusera 100% utav vÀggarna men förhoppningsvis 80% och det kanske Äker runt 10% absorbenter hÀr och dÀr som jag experimenterar med.

Postat
Min första tanke var att det Ă€r Matts Odenmalm sjĂ€lv som gör reklam för sin sida. haha.. 😆

Men det ser bra ut de dÀr!

Matts kan gott fÄ lite gratis reklam med sÄ fina lösningar och produkter.

Postat (redigerat)

Det var jĂ€vligt snyggt det han gjort i alla fall. Blev sugen pĂ„ att kontakta dem nĂ„r jag fĂ„tt lokal. För att göra en mĂ€ttning och köpa grejer 😆

Orka bygga sjÀlv.

Redigerat av GĂ€st
Postat
Det var jĂ€vligt snyggt det han gjort i alla fall. Blev sugen pĂ„ att kontakta dem nĂ„r jag fĂ„tt lokal. För att göra en mĂ€ttning och köpa grejer 😆

Orka bygga sjÀlv.

Jag började sjÀlv att skissa pÄ att bygga sjÀlv men kom ganska snart fram till att bara matrial blir fruktansvÀrt dyrt, för att inte tala om arbetstiden det skulle ta att bygga diffusorer till ett rum pÄ 30kvm. Dessutom tror jag knappt det gÄr att bygga lika avancerade diffusorer dÄ det Àr smÄ finesser pÄ varje modul som Àr justerbara beroende pÄ hur dom ska jobba i rummet. Det fina med just basmodulerna Àr att jag nu kan styra om jag vill ha en rak frekvensgÄng i rummet eller om jag vill fÄ lite mera stöd till trummorna med mera bas i rummet och sluter dÄ till luckorna en aning till basmodulerna.

Postat

LĂ„ter riktigt bra đŸ˜Č

Keep it upp. Kommer gĂ€rna pĂ„ besök sedan och test spelar, lyssnar om man fĂ„r nĂ€r det blir klart 🙂....Spelar sjĂ€lv trummor nĂ€mligen.

Postat
LĂ„ter riktigt bra 🙁

Keep it upp. Kommer gĂ€rna pĂ„ besök sedan och test spelar, lyssnar om man fĂ„r nĂ€r det blir klart 🙂....Spelar sjĂ€lv trummor nĂ€mligen.

Du Àr sÄ vÀlkommen sÄ.

Postat
post-20641-1250204939_thumb.jpgEtt moment jag klurat pÄ har varit att fÄ upp nÄgra utav modulerna som Àven ska fungera som basabsorbenter mot vÀgg-tak hörnen, dÀr dom gör massa nytta. Att fÄ upp dessa till tre metes i takhöjd och sen ligga kvar stadigt kÀndes inte helt lÀtt men jag tog och snickrade svÀngda socklar med spÄnskivor som jag fyllt med isolering och som jag sen tÀnkte sen klÀ med en masonit skiva.
Postat (redigerat)

Den typen funkar nog med. MEn frÄgan Àr om en sÄdan kommer göra sÄ mycket skillnad. Sedan om det varit lite högre frekvenser sÄ hade det mer eller mindre studsat vidare frÄn den hÄrda ytan de trÀffar först. Men hur gÄr det med de lÀgre, dom Àr ju inte lika kÀnsla men de kanske pÄverkas av det dÀr med. ???? Annars rÀcker det vÀl med att göra en del hÄl i skivan kanske.

Redigerat av GĂ€st
Postat
Den typen funkar nog med. MEn frÄgan Àr om en sÄdan kommer göra sÄ mycket skillnad. Sedan om det varit lite högre frekvenser sÄ hade det mer eller mindre studsat vidare frÄn den hÄrda ytan de trÀffar först. Men hur gÄr det med de lÀgre, dom Àr ju inte lika kÀnsla men de kanske pÄverkas av det dÀr med. ???? Annars rÀcker det vÀl med att göra en del hÄl i skivan kanske.

Ja, kÀnner spontant ocksÄ som det inte vore fel att borra hÄl i dessa för att fÄ lite mer absorbering. Jag ska provspela lite först och se sen vart man hamnar.

Postat

Hur ser de andra delarna av rummet ut? Möjlighet att ta nÄgra bilder. SÄ man ser hela rummet?

Postat
Hur ser de andra delarna av rummet ut? Möjlighet att ta nÄgra bilder. SÄ man ser hela rummet?

JadÄ. HÀr kommer en bild frÄn andra sidan hörnet. Det Àr fortfarande en arbetsplats och pÄ gÄng sakta men sÀkert men just nu gÀller det att fÄ upp den lÄnga basmodulen ovanför fönstret. Det Àr inga lÀtta saker att handskas med modulerna, riktigt gedigna pjÀser. Man hör redan nu en otrolig tydlighet och tajthet i rummet.

post-20641-1250459242_thumb.jpg

Postat

HÀr Àr ytterligare lite improvisation med placering utav modulerna. Jag skÀrmade av ett hörn med hjÀlp utav tvÄ stÄende pÄ varandra basabsorbenter. Jag tÀnkte ha trummorna mot det hÀr hörnet och tÀnkte det kunde vara bra att kunna kontrollera basabsorberingen nÀra trummorna.

post-20641-1250663538_thumb.jpgpost-20641-1250663530_thumb.jpg

post-20641-1250663803_thumb.jpg

Postat

O!! :rolleyes:

Ser riktigt hÀftigt ut. En frÄga. Vad kostar allt detta ungefÀr. I material osv. Eller har du köpt ett start kit?

Postat

Oj det ser riktigt bra ut!â˜ș Antar att de modulerna har kostat en mindre förmögenhet...

Postat

Imponerande!!

Men jag mĂ„ste frĂ„ga om det finns nĂ„gon grundlig planering för hur du placerar allt? Det ser mest ut som om det Ă€r oordning pĂ„ allt, men ordning hör vĂ€l inte till akustikbehandling dĂ„ man behandlar dĂ€r det behövs â˜ș

Postat
O!! đŸ€Ș

Ser riktigt hÀftigt ut. En frÄga. Vad kostar allt detta ungefÀr. I material osv. Eller har du köpt ett start kit?

Imponerande!!

Men jag mĂ„ste frĂ„ga om det finns nĂ„gon grundlig planering för hur du placerar allt? Det ser mest ut som om det Ă€r oordning pĂ„ allt, men ordning hör vĂ€l inte till akustikbehandling dĂ„ man behandlar dĂ€r det behövs 😛

Ja ett ganska rejÀlt startkit. Modulerna kommer frÄn ett studiorum i Göteborg som skulle uppgraderas och jag hade en förhoppning om att klara mig under 100 smÄ lappar men den skissen Àr förbi för ett bra tag sen. bara att fÄ upp modulerna till Sthlm behövdes det en tung lastbil till dÄ dom vÀger nÀrmare 1,5 ton, sÄ bara transporten kostade en slant. Killarna som hjÀlpte till med transporten trodde jag hade nÄgot att göra med Nasa.

Jag har verkligen skissat runt och funderat pÄ placeringen pÄ modulerna. Jag tror grundprincipen egentligen Àr att fÄ sÄ mycket oregelbundhet, osymetri som möjligt i rummet. DÀremot sÄ har jag tÀnkt mig nÄgon slags symetri bakom trumplaceringen för att fÄ nÄgon slags balans dÀr vid stereo mickning. Jag har ocksÄ tÀnkt pÄ att försöka sprida ut basabsorbenterna i rummet för att fÄ gÀmnhet och balans i rummet frekvensmÀssigt. Sen försöker jag prioritera diffusorerna vid instrumentet och tÀnker pÄ höjden sÄ dom inte kommer för högt upp men kanske höjer upp dom lÀngre in i rummet dÀr jag antar att mikrofoner sen kommer att placeras. Det kanske finns annat man borde tÀnka pÄ ocksÄ och ta hÀnsyn till men det Àr mina skisser pÄ placeringen just nu.

Postat
Ja ett ganska rejÀlt startkit. Modulerna kommer frÄn ett studiorum i Göteborg som skulle uppgraderas och jag hade en förhoppning om att klara mig under 100 smÄ lappar men den skissen Àr förbi för ett bra tag sen. bara att fÄ upp modulerna till Sthlm behövdes det en tung lastbil till dÄ dom vÀger nÀrmare 1,5 ton, sÄ bara transporten kostade en slant. Killarna som hjÀlpte till med transporten trodde jag hade nÄgot att göra med Nasa.

Jag har verkligen skissat runt och funderat pÄ placeringen pÄ modulerna. Jag tror grundprincipen egentligen Àr att fÄ sÄ mycket oregelbundhet, osymetri som möjligt i rummet. DÀremot sÄ har jag tÀnkt mig nÄgon slags symetri bakom trumplaceringen för att fÄ nÄgon slags balans dÀr vid stereo mickning. Jag har ocksÄ tÀnkt pÄ att försöka sprida ut basabsorbenterna i rummet för att fÄ gÀmnhet och balans i rummet frekvensmÀssigt. Sen försöker jag prioritera diffusorerna vid instrumentet och tÀnker pÄ höjden sÄ dom inte kommer för högt upp men kanske höjer upp dom lÀngre in i rummet dÀr jag antar att mikrofoner sen kommer att placeras. Det kanske finns annat man borde tÀnka pÄ ocksÄ och ta hÀnsyn till men det Àr mina skisser pÄ placeringen just nu.

Huga! 1,5 ton... hehehe Det Ă€r ju vad tre amerikaner vĂ€ger sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ farligt. đŸ€Ș

Det Àr en mycket intressant idé du har dragit igÄng. Hur sÄg rummet ut som du fick inspirationen ifrÄn? Var det ocksÄ "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats dÀr ev problemfrekvenser studsar? Jag Àr bara grymt nyfiken eftersom det Àr ganska noga med att sÀtta absorbenter och basfÀllor pÄ rÀtt stÀllen.

Himla intressant iallafall 😛

Postat

Wow!

Kan man fÄ ta med sig en Whisky och ett par öl och prova detta rum senare!?

NĂ„n semester kanske?

Hur grymmt som helst.

Vilka trummset kommer att stÄ dÀr?

Och vilka mickar finns det att tillgÄ?

/aROCKER

Postat
Huga! 1,5 ton... hehehe Det Ă€r ju vad tre amerikaner vĂ€ger sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ farligt. 🙂

Det Àr en mycket intressant idé du har dragit igÄng. Hur sÄg rummet ut som du fick inspirationen ifrÄn? Var det ocksÄ "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats dÀr ev problemfrekvenser studsar? Jag Àr bara grymt nyfiken eftersom det Àr ganska noga med att sÀtta absorbenter och basfÀllor pÄ rÀtt stÀllen.

Himla intressant iallafall 🙂

ja i kontrollrum, i inspelnings rum kan man bygga lite mer som man sjÀlv vill att det ska lÄta.

Postat
ja i kontrollrum, i inspelnings rum kan man bygga lite mer som man sjÀlv vill att det ska lÄta.

Ahhh... sorry. Jag Ă€r pĂ„ tok för insnöad i mitt eget projekt 🙂

Postat

Tycker detta projekt baar blir mer spĂ€nnande 🙂.

Keep it up!

Postat
Huga! 1,5 ton... hehehe Det Ă€r ju vad tre amerikaner vĂ€ger sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ farligt. 🙂

Himla intressant iallafall 😛

Det var nog bara soundet jag var ute efter och som var inspirationen. Jag hade ju egentligen bara tÀnkt att sÀtta upp nÄgra kvadrat Golden Horn ovanför trumsetet för att fÄ bÀttre klang i cymbalerna. GH var dom enda diffusorerna jag kunde hitta som verkligen verkade diffusera högt upp i frekvenserna och var nyfiken pÄ hur det egentligen lÀt med dom ovanför setet. Jag Äkte förbi ett utav Matts rum pÄ Audio Concept i Sthlm dÀr det fanns GH men Àven en hel del annat i diffuserings vÀg. Egentligen ett ganska litet rum och ganska lÄgt i tak och Àr mer eller mindre proppat med olika diffuseringar dÀr. Tror det var uppemot 20 baslÄdor i rummet. Jag frÄgade butiken dÀr om jag fick ta ned trummorna och provspela och började sen inse att jag fÄr tÀnka om helt i mitt egna studio bygge.

En annan anledning med diffusorerna var att lokalen jag skulle ta över har ett kvadratiskt rum och kvadratiska rum ska ju vara det sÀmsta mÄttet vad gÀller stÄende vÄgor. Det visar sig dÀremot att med bra diffusorer, tillrÀckligt mycket och rÀtt placeringar sÄ Àr det inga som helst problem med kvadratiska rum.

Vad gÀller basfÀllorna sÄ Àr det ju hörn vÀgg-vÀgg, golv-vÀgg samt vÀgg-tak som problemen uppstÄr sÄ dÀr fÄr man ju lÀgga krutet. Ju fler basfÀllor desto gÀmnare i rummet.

Postat
Wow!

Kan man fÄ ta med sig en Whisky och ett par öl och prova detta rum senare!?

NĂ„n semester kanske?

Hur grymmt som helst.

Vilka trummset kommer att stÄ dÀr?

Och vilka mickar finns det att tillgÄ?

/aROCKER

Ja, om du Ă„ker frĂ„n Örnsköldsvik sĂ„ fĂ„r vi nĂ€stan ta fram fin whiskeyn. Har du nĂ„gon favorit? Laphroaig tripple wood Ă€r en hĂ€r annars.

Jag har mestadels DW trummor. Det finns stommar i bÄde björk och lönn sÄ vi fÄr vÀl försöka hitta nÄgot som passar, annars fÄr du gÀrna ta med nÄgot favo kit bara.

Mickar att tillgÄ finns en uppsÀtning Audix, Audio Technica, Neumann, Earthworks, Shure, Cad, Peluso, Oktava, Cascade, som jag kommer pÄ just nu. Kan specificera lite nÀmare modeller om du vill.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.