Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

jag har en black devil gitarr som jag köpte på musikborsen för 3000 kr. det är en gibson les paul kopia och jag vill byta mina mickar på den för jag är less på dess skitljud. jag spelar mest metal och jag vill ha nåt som man kan dra feta riff med och spela grymma solon på. jag har läst lite om emg 81 och Seymour Duncan invader mm. men kan inte bestämma mig. är det värt att byta mickar på en gitarr för 3000 kr? blir det bättre ljud?

snälla hjälp mig:)

ps!

min utrustning är:

boss metal core

peavey bandit 112

Annons
Postat

Låna någon annan gura med andra mickar för att kolla om skillnaden blir så stor som du tänkt dig. Det kan ofta va andra grejer i kedjan som har större betydelse för ljudet. Allt från anslaget till högtalare.

Kolin

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Emg 81 låter ju helt kanon till metal, men kanske lite overkill på en billig gura, fast det går ju förstås att flytta med sig till nästa gura...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Passiva mickar ska du inte slänga på en sån billig gura. Det kommer inte göra det bättre. Fördelen med emg är att de låter som emg vilken gura de än sitter på så visst får du bättre ljud med dem på en billigare gura. De påverkas knappt av träet så som passiva mickar gör.Men säger så här om du har råd köpa en bättre gura med emg på så satsa hellre på det. Men om du inte har råd så visst köp emgmickar istället. Om du bor i sthlm så har jag både en emg81 och en 85:a att sälja.

Postat

emg 60 i halsläge och emg 81 i stallet är ju nästan vad alla i metalsammanhang spelar, jag gjorde det bytet på min les paul och jag är hur nöjd som helst. men kom ihåg att de som sagt plockar bort all klang i gitarren, det låter bara emg och inget annat. men är du som jag hade du väl inte tänkt slösa tid på rena ljud ändå? 😏

när du i framtiden köper ny gitarr kan du ju alltid sätta in mickarna i nya gitarren istället så se det som en investering!

Postat

EMG funkar i alla lägen, inge snack om nåt annat.

Förstår mig inte på folk som säger att de inte är värt å slänga på emg på en billig gura, fördelen/nackdelen är ju man kan ha en billig eller dyr gura och dom låter likadant.

De e väl just de som vissa har emot emg, att dom tar bort personligheten i guran.

Beror väl kanske på vilket sound man e ute efter, personligen kommer jag aldrig köra med nåt annat än emg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.