debatt Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 (redigerat) God kväll! Igår avinstallerade jag mitt Microsoft Office Home and Student 2007 i FPP (fullversion) och idag skulle jag installera Microsoft Office Small Business 2007 i FPP (fullversion) nu i eftermiddags, men ganska snart efter det att den första dvd-skivan av två börjat snurra så uppstår följande felmeddelande på skärmen: "Fel 1913. Det gick inte att uppdatera filen C:\WINDOWS\win.ini. Kontrollera att filen finns i systemet och att du har nödvändiga behörigheter för att kunna uppdatera den. Försök igen / Avbryt." Microsofts support hade hunnit stänga, men jag skickade iväg ett mail. Har någon här haft ett problem av denna typen och hur löser man det? 😛 //:debatt Redigerat 17 augusti 2009 av debatt
Claes Holmerup Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Ofta kan det bli installationsproblem om man har virusdödare och/eller mjukvarubrandvägg igång. Även vissa program som stoppar spyware kan orsaka sådant, om man har deras auto-funktion igång.
debatt Postat 12 augusti 2009 Trådstartare Postat 12 augusti 2009 (redigerat) Ofta kan det bli installationsproblem om man har virusdödare och/eller mjukvarubrandvägg igång.Även vissa program som stoppar spyware kan orsaka sådant, om man har deras auto-funktion igång. Ja, jag tänkte i de banorna också, Claes! Jag har numera McAfee och ärligt talat är det inte lika lätt att stänga av den som det var med Norton. Norton kunde man ändra till Avsluta (tillfälligt) på, och så kunde man spela in klanderfritt, installera eller vad det nu gällde. Med McAfee verkar det som om jag inte kan välja Avsluta alls genom högerklick, men däremot högerklicka på ikonen och välja Ändra inställningar. Men då måste jag manuellt gå in och välja vilka möjliga "angrepp" man inte ska vara skyddad emot för stunden. Det är en lång lista över skydd där, som kan aktiveras eller ignoreras. Å andra sidan lär McAfee vara lättare att avinstallera om man så skulle vilja - hoppas jag valde rätt Antivirus när jag denna gång (med den numera 8 månader gamla datorn) fortsatte med McAffe som fanns i maskinen från början. Det mest drastiska kanske vore att helt enkelt avinstallera McAfee, men det vore att överdriva. Det konstiga är samtidigt att detta problem med "Fel 1913" inte uppstod när jag installerade Microsoft Office Home and Student 2007 i FPP (fullversion) i våras! Bara nu då, med Small Business-versionen av samma paket - det enda som skiljer är ju att SB har Publisher och Outlook med Business Manager, Home istället One Note. Word, Excel och Power Point är gemensamma. Det kan inte ha något att göra med att jag avinstallerade Microsoft Office Home and Student 2007 igår genom att använda Ta Bort Program-funktionen under Kontrollpanelen. Den har tidigare inte fungerat så bra på att ta bort alla komponenter... Men det fanns väl inget annat sätt att ta bort programmet på?! 😛 //:debatt Redigerat 12 augusti 2009 av debatt
debatt Postat 13 augusti 2009 Trådstartare Postat 13 augusti 2009 (redigerat) Det är jag själv som använder min egen dator. Jag kan vara tämligen administrativ om jag är på det humöret. Windows XP (pro). Inväntar svar från teknisk support på onsdag nä ve. 😏 //:debatt Redigerat 16 augusti 2009 av debatt
debatt Postat 13 augusti 2009 Trådstartare Postat 13 augusti 2009 (redigerat) Hittat i engelskt Microsoftforum att win.ini var en fil som fanns i versioner t.o.m. Windows 3.1. Hmm... skulle betyda att den inte finns i Win XP. Inte konstigt den inte hittas nu då... Redigerat 13 augusti 2009 av debatt
Linus Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 Win.ini användes i Windows 3.1. Dock finns den kvar än idag av kompabilitetsanledningar (om du har uråldriga program som vill anropa t ex Word). För visst har du filen på hårddisken, eftersom du skrev att du kollat skrivrättigheter?
debatt Postat 13 augusti 2009 Trådstartare Postat 13 augusti 2009 (redigerat) 🙂 //:debatt Redigerat 13 augusti 2009 av debatt
debatt Postat 13 augusti 2009 Trådstartare Postat 13 augusti 2009 (redigerat) Lösning: Antivirusprogrammet //:debatt Redigerat 16 augusti 2009 av debatt
debatt Postat 14 augusti 2009 Trådstartare Postat 14 augusti 2009 Hmm... tidigast onsdag nästa vecka kan de återkomma om problemet. Frågan är om jag ska installera min Home and Studentversion under tiden... annars blir ju inte ett skit gjort! 😄 //:debatt
slejnard Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Ta den här: http://sv.openoffice.org/ eller gör dina anteckningar i wordpad. edit: fixa länk Redigerat 14 augusti 2009 av slejnard
debatt Postat 14 augusti 2009 Trådstartare Postat 14 augusti 2009 Tack Slejnard för länken till till Open Office och rådet om att använda WordPad annars. Men med tanke på att jag köpt fullversioner av Microsoft Office i FPP (Retailutgåvor) av både Home och av Small Business, så kan jag på ett litet kick (max 10 min) återinstallera Home-versionen om så bara för 5 dagar tills svaret kommer om hur man ska gå tillväga med Small Business-versionen på onsdag. Konstigt nog gick det ju jättelätt att installera Home-versionen men inte Small Business-versionen av Office 2007. 😐 //:debatt
slejnard Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Nästa gång jag åker hem till götet kommer jag nypa din Göteborgshumor hårt som fan! 😐 Hur går inspelningarna? När får vi höra nåt? Nåhå? Till Topic: Ett gammalt program är ett gammalt program....skit i det å kör 2009 istället!
debatt Postat 14 augusti 2009 Trådstartare Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Har fått tennisarmbåge, utan att ha spelat tennis. Det inverkar på spelandet av instrumenten. Vilar några dagar. Under hösten hoppas jag resultatet kan återges helt. Jaså, 2009 har kommit nu! Undrade just när det var dags. Mina Office är ju nyköpta och när jag kollade prisjakt då så fanns inget annat. Dessutom var det slutsålt på en del ställen och när alla de nätbutikerna skulle köpa in nya ex så är det version 2007 som gällde. Hmm. Redigerat 14 augusti 2009 av debatt
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Jag kör fortfarande med Office Pro 2003 - och det funkar ypperligt, så jag har inte sett någon anledning att uppgradera till nyare.
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 (redigerat) Jahaja... testade idag att ha lite annorlunda inställningar i virusskydden ett tag under eventuella installationer. Inte tusan påverkade det något vad anbelangar möjligheterna att installera Microsoft Office Samll Business 2007. Det fungerade inte ändå och likväl ett Fel 1913. Provade sedan att installera samma program, men i Home And Student-version. Virusskydd eller ej spelade ingen roll. Det fungerade på nån enstaka minut att installera i princip samma Officepaket. Märkligt! Tillägg: Allt var inte avstängt i virusskyddet. Det är svårt att helt stänga av McAfee. Går det? Men nu tror jag att jag hittat vad som ska stängas - bara det som handlar om win.ini såklart, eftersom Microsoft Office nämnde just win.ini bara. Redigerat 16 augusti 2009 av debatt
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 Win.ini ska tydligen behövas för att en nyare version ska kunna vara bakåtkompatibel med filer som skapats i Word (t.ex.) från tiden med Windows 3.1. Kan det betyda att Home and Student-versionen förvisso är likartad med den dyrare Small Business-versionen, men inte lika bakåtkompatibel?? Säljare säger, ja det ska vara samma programpaket vad gäller Word, Excel och PowerPoint. Men... något skiljer säkert dem åt eftersom priset är 4-5 ggr högre. //:debatt
spass Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 Säljare säger, ja det ska vara samma programpaket vad gäller Word, Excel och PowerPoint. Men... något skiljer säkert dem åt eftersom priset är 4-5 ggr högre. man brukar ju ta reda på vad som skiljer innan man köper: http://office.microsoft.com/sv-se/suites/FX101757671053.aspx http://office.microsoft.com/sv-se/suites/FX101757681053.aspx för övrigt tycker även jag du gjort ett misstag och du borde ju använda openoffice gratis istället men men...
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 Jag vet att Home and Student består av Word, Excel, Power Point och One Note. Och också att Small Business består av Word, Excel, Power Point, Outlook m Bus Manager samt Publisher. Undrar om SB är mer bakåtkompatibel eftersom den letar efter win.ini. Förlaget kräver Word.
Linus Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 Du kan ställa in OpenOffice att alltid spara i Microsoft Word-format, så förlaget behöver inte oroa sig.
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 (redigerat) Bra att veta inför framtiden kanske, men nu är köpt köpt. Vi kan lämna debatten om Open Office. Så frågan är varför Microsofts Small Businessversion vill åt win.ini, men inte deras Home and Studentvariant. Han som tog emot ärendet på deras egen tekniska support hade absolut igen aning!!! Vi borde bara hålla tummarna... Redigerat 20 augusti 2009 av debatt
Linus Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 (redigerat) Uppgift 1: Öppna 'Den här datorn' (snabbkommandot +E är en bra genväg) Gå till menyn Verktyg och välj Mappalternativ I det nya fönstret väljer vi fliken Visning Bocka av rutan 'Dölj filnamnstillägg för kända filtyper' och klicka OK Nu hymlar inte Windows med filnamnstilläggen och skriver ut hela filnamnet. Du ser nu vad som är .doc, .docx, .jpg, .ini osv. Uppgift 2: Gå till C:\Windows Ev. meddelas det att mappen innehåller systemfiler och att innehållet i mappen därför döljs. Klicka i texten för att ignorera varningen, så att du ser innehållet i mappen. Leta upp filen Win.ini (Om den inte finns, följ uppgift 3 och återvänd hit efteråt) Högerklicka på filen och välj Egenskaper Gå till fliken Säkerhet Ditt användarnamn borde synas i listan. Markera det... ...och du ser vilka behörigheter du har till filen Win.ini.Se till att Fullständig behörighet är förbockat. Upprepa samma sak med användaren SYSTEM. Klicka OK Starta om datorn och kör Office installationsprogram Uppgift 3 (om Win.ini saknas): Starta programmet Anteckningar. (Start, Program, Tillbehör, Anteckningar) Klistra in följande text: ; for 16-bit app support[fonts][extensions][mci extensions][files][Mail]MAPI=1[MCI Extensions.BAK] Arkiv, Spara som... Skriv C:\Windows\Win.ini som filnamn och klicka OK Gå till Windows-mappen och verifiera att filen heter Win.ini - den ska inte heta Win.ini.txt Gå tillbaka till uppgift 2 och fortsätt... Redigerat 15 augusti 2009 av Linus
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 Oj. Om i näst sista punkten i Uppgift 3 filen heter win.ini.txt och inte bara win.ini - hur gör jag då? Ska jag våga göra detta... Har installerat Homeversionen utan problem. Kan därför jobba klart det jag ville fram till onsdag nu iaf, den dagen de ska ringa. Tusen tack, Linus.
maart (oregistrerad) Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 Oj.Om i näst sista punkten i Uppgift 3 filen heter win.ini.txt och inte bara win.ini - hur gör jag då? markera filen, tryck F2 och sudda ut .txt
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 Ok, tack. Vad händer om man klickar på Verkställ ist för Ok? Nu har jag gjort Uppgift 1.
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 (redigerat) Nu har jag försökt göra Uppgift 2 också... men det gick inte! När jag högerklickat på filen win.ini och där väljer Egenskaper, så kommer det upp två flikalternativ enbart: "Allmänt" och "Sammanfattning" och under sammanfattning står det absolut inte ett dugg. Under Allmänt får man reda på att det handlar om Konfigurationsinställningar. Flikarna Anpassa, Säkerhet och Dela ut finns inte. Rubriken är dessutom inte Egenskaper för Microsoft utan Egenskaper för win.ini Lösning: C:\WINDOWS. Klicka på Mappalternativ under Verktyg och ta bort "Använd förenklad fildelning" då den rutan är förbockad. Redigerat 16 augusti 2009 av debatt
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 (redigerat) 😏 Redigerat 16 augusti 2009 av debatt
Linus Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 Vad händer om man klickar på Verkställ ist för Ok?Ingen skillnad. Verkställ är för att "spara ändringarna", men inte stänga fönstret... ifall du skulle vilja fortsätta göra fler ändringar. OK-knappen verkställer också ändringarna, men stänger ner fönstret när det är klart. När jag högerklickat på filen win.ini och där väljer Egenskaper, så kommer det upp två flikalternativ enbart: "Allmänt" och "Sammanfattning" och under sammanfattning står det absolut inte ett dugg.Har du verkligen NTFS som filsystem? Jag misstänker att din hårddisk är formaterad med FAT32, för då finns ingen flik som heter Säkerhet. Har du någon anledning att inte köra NTFS som filsystem? Rubriken är dessutom inte Egenskaper för Microsoft utan Egenskaper för win.ini Nä, precis. Jag bestämde mig för att utsmycka inlägget med lite bilder i sista stund. Den där exempelbilden hittade jag med Google bildsökning, och i deras exempel var det en fil/mapp som hette Microsoft.
debatt Postat 15 augusti 2009 Trådstartare Postat 15 augusti 2009 Jag kollade vad som stod om hårddisken och där stod det NTFS. Jag har aldrig själv formaterat den inbyggda hårddisken. Toshiban kom och används som den var. 🙂
debatt Postat 16 augusti 2009 Trådstartare Postat 16 augusti 2009 (redigerat) Lustigt, för det låter nästan lite bekant det där att man kan gå in i datorn här och se administratör, behörighet etc., men det var från någon annanstans det gick att nå, tror jag... *extremt vagt*... 😄 Redigerat 16 augusti 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.