Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

God kväll!

Igår avinstallerade jag mitt Microsoft Office Home and Student 2007 i FPP (fullversion) och idag skulle jag installera Microsoft Office Small Business 2007 i FPP (fullversion) nu i eftermiddags, men ganska snart efter det att den första dvd-skivan av två börjat snurra så uppstår följande felmeddelande på skärmen:

"Fel 1913. Det gick inte att uppdatera filen C:\WINDOWS\win.ini. Kontrollera att filen finns i systemet och att du har nödvändiga behörigheter för att kunna uppdatera den. Försök igen / Avbryt."

Microsofts support hade hunnit stänga, men jag skickade iväg ett mail.

Har någon här haft ett problem av denna typen och hur löser man det?

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)
Ofta kan det bli installationsproblem om man har virusdödare och/eller mjukvarubrandvägg igång.

Även vissa program som stoppar spyware kan orsaka sådant, om man har deras auto-funktion igång.

Ja, jag tänkte i de banorna också, Claes! Jag har numera McAfee och ärligt talat är det inte lika lätt att stänga av den som det var med Norton. Norton kunde man ändra till Avsluta (tillfälligt) på, och så kunde man spela in klanderfritt, installera eller vad det nu gällde. Med McAfee verkar det som om jag inte kan välja Avsluta alls genom högerklick, men däremot högerklicka på ikonen och välja Ändra inställningar. Men då måste jag manuellt gå in och välja vilka möjliga "angrepp" man inte ska vara skyddad emot för stunden. Det är en lång lista över skydd där, som kan aktiveras eller ignoreras. Å andra sidan lär McAfee vara lättare att avinstallera om man så skulle vilja - hoppas jag valde rätt Antivirus när jag denna gång (med den numera 8 månader gamla datorn) fortsatte med McAffe som fanns i maskinen från början.

Det mest drastiska kanske vore att helt enkelt avinstallera McAfee, men det vore att överdriva. Det konstiga är samtidigt att detta problem med "Fel 1913" inte uppstod när jag installerade Microsoft Office Home and Student 2007 i FPP (fullversion) i våras! Bara nu då, med Small Business-versionen av samma paket - det enda som skiljer är ju att SB har Publisher och Outlook med Business Manager, Home istället One Note. Word, Excel och Power Point är gemensamma. Det kan inte ha något att göra med att jag avinstallerade Microsoft Office Home and Student 2007 igår genom att använda Ta Bort Program-funktionen under Kontrollpanelen. Den har tidigare inte fungerat så bra på att ta bort alla komponenter... Men det fanns väl inget annat sätt att ta bort programmet på?!

😛

Redigerat av debatt
Postat

Är din användare administratör?

XP eller Vista?

Postat (redigerat)

Det är jag själv som använder min egen dator.

Jag kan vara tämligen administrativ om jag är på det humöret.

Windows XP (pro).

Inväntar svar från teknisk support på onsdag nä ve.

😏

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Hittat i engelskt Microsoftforum att win.ini var en fil som fanns i versioner t.o.m. Windows 3.1. Hmm... skulle betyda att den inte finns i Win XP. Inte konstigt den inte hittas nu då...

Redigerat av debatt
Postat

Win.ini användes i Windows 3.1.

Dock finns den kvar än idag av kompabilitetsanledningar (om du har uråldriga program som vill anropa t ex Word). För visst har du filen på hårddisken, eftersom du skrev att du kollat skrivrättigheter?

Postat

Hmm... tidigast onsdag nästa vecka kan de återkomma om problemet.

Frågan är om jag ska installera min Home and Studentversion under tiden...

annars blir ju inte ett skit gjort!

😄

Postat

Tack Slejnard för länken till till Open Office och rådet om att använda WordPad annars. Men med tanke på att jag köpt fullversioner av Microsoft Office i FPP (Retailutgåvor) av både Home och av Small Business, så kan jag på ett litet kick (max 10 min) återinstallera Home-versionen om så bara för 5 dagar tills svaret kommer om hur man ska gå tillväga med Small Business-versionen på onsdag. Konstigt nog gick det ju jättelätt att installera Home-versionen men inte Small Business-versionen av Office 2007.

😐

Postat (redigerat)

Har fått tennisarmbåge, utan att ha spelat tennis. Det inverkar på spelandet av instrumenten. Vilar några dagar. Under hösten hoppas jag resultatet kan återges helt.

Jaså, 2009 har kommit nu! Undrade just när det var dags. Mina Office är ju nyköpta och när jag kollade prisjakt då så fanns inget annat. Dessutom var det slutsålt på en del ställen och när alla de nätbutikerna skulle köpa in nya ex så är det version 2007 som gällde.

Hmm.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Jahaja... testade idag att ha lite annorlunda inställningar i virusskydden ett tag under eventuella installationer.

Inte tusan påverkade det något vad anbelangar möjligheterna att installera Microsoft Office Samll Business 2007.

Det fungerade inte ändå och likväl ett Fel 1913.

Provade sedan att installera samma program, men i Home And Student-version.

Virusskydd eller ej spelade ingen roll.

Det fungerade på nån enstaka minut att installera i princip samma Officepaket.

Märkligt!

Tillägg: Allt var inte avstängt i virusskyddet. Det är svårt att helt stänga av McAfee. Går det?

Men nu tror jag att jag hittat vad som ska stängas - bara det som handlar om win.ini såklart,

eftersom Microsoft Office nämnde just win.ini bara.

Redigerat av debatt
Postat

Win.ini ska tydligen behövas för att en nyare version ska kunna vara bakåtkompatibel med filer som skapats i Word (t.ex.) från tiden med Windows 3.1.

Kan det betyda att Home and Student-versionen förvisso är likartad med den dyrare Small Business-versionen, men inte lika bakåtkompatibel??

Säljare säger, ja det ska vara samma programpaket vad gäller Word, Excel och PowerPoint.

Men... något skiljer säkert dem åt eftersom priset är 4-5 ggr högre.

Postat
Säljare säger, ja det ska vara samma programpaket vad gäller Word, Excel och PowerPoint.

Men... något skiljer säkert dem åt eftersom priset är 4-5 ggr högre.

man brukar ju ta reda på vad som skiljer innan man köper:

http://office.microsoft.com/sv-se/suites/FX101757671053.aspx

http://office.microsoft.com/sv-se/suites/FX101757681053.aspx

för övrigt tycker även jag du gjort ett misstag och du borde ju använda openoffice gratis istället

men men...

Postat

Jag vet att Home and Student består av Word, Excel, Power Point och One Note.

Och också att Small Business består av Word, Excel, Power Point, Outlook m Bus Manager samt Publisher.

Undrar om SB är mer bakåtkompatibel eftersom den letar efter win.ini.

Förlaget kräver Word.

Postat

Du kan ställa in OpenOffice att alltid spara i Microsoft Word-format, så förlaget behöver inte oroa sig.

Postat (redigerat)

Bra att veta inför framtiden kanske, men nu är köpt köpt. Vi kan lämna debatten om Open Office.

Så frågan är varför Microsofts Small Businessversion vill åt win.ini, men inte deras Home and Studentvariant.

Han som tog emot ärendet på deras egen tekniska support hade absolut igen aning!!!

Vi borde bara hålla tummarna...

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Uppgift 1:

• Öppna 'Den här datorn' (snabbkommandot winb.png+E är en bra genväg)
  • Gå till menyn Verktyg och välj Mappalternativ
  • I det nya fönstret väljer vi fliken Visning
  • Bocka av rutan 'Dölj filnamnstillägg för kända filtyper' och klicka OK
    0sx2.png
  • Nu hymlar inte Windows med filnamnstilläggen och skriver ut hela filnamnet.
    Du ser nu vad som är .doc, .docx, .jpg, .ini osv.

Uppgift 2:

• Gå till C:\Windows
  • Ev. meddelas det att mappen innehåller systemfiler och att innehållet i mappen därför döljs. Klicka i texten för att ignorera varningen, så att du ser innehållet i mappen.
  • Leta upp filen Win.ini (Om den inte finns, följ uppgift 3 och återvänd hit efteråt)
  • Högerklicka på filen och välj Egenskaper
  • Gå till fliken Säkerhet
    Mappegenskaper_Sakerhet.gif
  • Ditt användarnamn borde synas i listan. Markera det...
  • ...och du ser vilka behörigheter du har till filen Win.ini.
    Se till att Fullständig behörighet är förbockat.
  • Upprepa samma sak med användaren SYSTEM.
  • Klicka OK
  • Starta om datorn och kör Office installationsprogram

Uppgift 3 (om Win.ini saknas):

• Starta programmet Anteckningar. (Start, Program, Tillbehör, Anteckningar)
  • Klistra in följande text:
    ; for 16-bit app support
    [fonts]
    [extensions]
    [mci extensions]
    [files]
    [Mail]
    MAPI=1
    [MCI Extensions.BAK]
  • Arkiv, Spara som...
  • Skriv C:\Windows\Win.ini som filnamn och klicka OK
  • Gå till Windows-mappen och verifiera att filen heter Win.ini - den ska inte heta Win.ini.txt
  • Gå tillbaka till uppgift 2 och fortsätt...

Redigerat av Linus
Postat

Oj.

Om i näst sista punkten i Uppgift 3 filen heter win.ini.txt och inte bara win.ini - hur gör jag då?

Ska jag våga göra detta...

Har installerat Homeversionen utan problem. Kan därför jobba klart det jag ville fram till onsdag nu iaf, den dagen de ska ringa.

Tusen tack, Linus.

maart (oregistrerad)
Postat
Oj.

Om i näst sista punkten i Uppgift 3 filen heter win.ini.txt och inte bara win.ini - hur gör jag då?

markera filen, tryck F2 och sudda ut .txt

Postat (redigerat)

Nu har jag försökt göra Uppgift 2 också... men det gick inte!

När jag högerklickat på filen win.ini och där väljer Egenskaper, så kommer det upp två flikalternativ enbart: "Allmänt" och "Sammanfattning" och under sammanfattning står det absolut inte ett dugg. Under Allmänt får man reda på att det handlar om Konfigurationsinställningar. Flikarna Anpassa, Säkerhet och Dela ut finns inte.

Rubriken är dessutom inte Egenskaper för Microsoft utan Egenskaper för win.ini

Lösning: C:\WINDOWS. Klicka på Mappalternativ under Verktyg och ta bort "Använd förenklad fildelning" då den rutan är förbockad.

Redigerat av debatt
Postat
Vad händer om man klickar på Verkställ ist för Ok?
Ingen skillnad.

Verkställ är för att "spara ändringarna", men inte stänga fönstret... ifall du skulle vilja fortsätta göra fler ändringar.

OK-knappen verkställer också ändringarna, men stänger ner fönstret när det är klart.

När jag högerklickat på filen win.ini och där väljer Egenskaper, så kommer det upp två flikalternativ enbart: "Allmänt" och "Sammanfattning" och under sammanfattning står det absolut inte ett dugg.
Har du verkligen NTFS som filsystem?

Jag misstänker att din hårddisk är formaterad med FAT32, för då finns ingen flik som heter Säkerhet.

Har du någon anledning att inte köra NTFS som filsystem?

Rubriken är dessutom inte Egenskaper för Microsoft utan Egenskaper för win.ini

Nä, precis. Jag bestämde mig för att utsmycka inlägget med lite bilder i sista stund. Den där exempelbilden hittade jag med Google bildsökning, och i deras exempel var det en fil/mapp som hette Microsoft.

Postat

Jag kollade vad som stod om hårddisken och där stod det NTFS.

Jag har aldrig själv formaterat den inbyggda hårddisken.

Toshiban kom och används som den var.

🙂

Postat (redigerat)

Lustigt, för det låter nästan lite bekant det där att man kan gå in i datorn här och se administratör, behörighet etc., men det var från någon annanstans det gick att nå, tror jag... *extremt vagt*... 😄

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.