Tranback Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Tjena just nu håller på att spela in en cover på Ebba gröns Staten & Kapitalet men när jag skulle börja sjunga så upptäckte jag till min stora fasa att det lät kasst, jag har alltid haft för mig att jag kan sjunga men så var inte fallet nån som kan några bra övningar man kan öva upp sången med
Stinkey (oregistrerad) Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Testa att byta tonart på låten. Har man ett smalt register så får man försöka hålla sig inom det och utöka sitt tonomfång efter hand. Testa att försöka "jaga" olika melodislingor med rösten som du spelar på ditt instrument . En hyffsad nybörjar övning.
Kringlan Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Sjung upp ordentligt, det är viktigare än vad man tror. Sjung i duchen åsså.. d är bra 😏
Tranback Postat 14 december 2004 Trådstartare Postat 14 december 2004 Testa att byta tonart på låten. Har man ett smalt register så får man försöka hålla sig inom det och utöka sitt tonomfång efter hand. Testa att försöka "jaga" olika melodislingor med rösten som du spelar på ditt instrument . En hyffsad nybörjar övning. ok, men när jag sjunger så läter det lixom som det är någon melodi alls i rösten 😉 men jag är nog inte tov döv för alla jag har spelat med/hos har sagt att jag är otroligt musikalisk men det kanske bara gäller gitarren vem vet 😏
Pellesnusk Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Jag som trodde hela poängen med sådant sorts musik var att man inte kunde sjunga. Hade jag fel? 😆
Tranback Postat 14 december 2004 Trådstartare Postat 14 december 2004 Jag som trodde hela poängen med sådant sorts musik var att man inte kunde sjunga. Hade jag fel? 😆 HAHAHA 😛 nej du hade absolut inte fel punkare kan varken spela sina instrument eller sjunga , men jag spelar även annat nu har jag börjat på nånting som är mer likt Coldplay och då behöver man sjunga ordentligt så alla som har tips posta dom här
denton (oregistrerad) Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Det finns en instruktions video för sång som heter Vocalist och kom för ett par år sedan med Daniel Sander-Borgh (tror att han heter så) som var väldigt bra våran sångerska använder den nu för att öva efter och hon är väldigt nöjd.
Tranback Postat 14 december 2004 Trådstartare Postat 14 december 2004 Det finns en instruktions video för sång som heter Vocalist och kom för ett par år sedan med Daniel Sander-Borgh (tror att han heter så) som var väldigt bra våran sångerska använder den nu för att öva efter och hon är väldigt nöjd. ok thank you very much som man säger i staterna 😛... .....tråkig humor 😆
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 för att lära sig hitta toner, sjung mycket och ofta. och var inte blyg. och om det låter skit, sjung mer och låt dig inte knäckas.
Tranback Postat 14 december 2004 Trådstartare Postat 14 december 2004 för att lära sig hitta toner, sjung mycket och ofta. och var inte blyg. och om det låter skit, sjung mer och låt dig inte knäckas. ok thx ska komma ihåg det, jag skiter i om folk tittar snett 😆 föresten du och Henke gör underbar musik keep upp the good work
denton (oregistrerad) Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 (redigerat) var får man tag på den då? 😆 Jag vet faktist inte men prova den här länken Hans sida Där kommer du till Daniel killen som har gjort videon Redigerat 14 december 2004 av denton
Pusa Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 (redigerat) BRA SÅNGLEKTIONER PÅ VIDEO Tänkte att eftersom det finns en existerande tråd här om just sångteknik och liknande så hade det kanske varit på sin plats att ta upp lite olika videos och sånt som är bra för just sång.. jag tittade lite på Daniel Borgh's sida och den videon hade fått rätt svala recensioner... kanske finns andra man kan se på.. någon som har några goda erfarenheter? Eftersom man inte kan någon ordentlig sångteknik, så sjunger man bara utan att egentligen ha koll på vad som kan bli bättre och vad som kan orsaka skador på stämband och liknande.. Uppsjungning är oxå något som jag hade velat lära mig lite mer.. Hur skall man göra det.. (Ingen text, det finns massor av text på nätet om ämnet, men jag är ute efter en Video) Redigerat 14 december 2004 av Pusa
lavrell Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 (redigerat) Du får garanterat ut mer av att gå ett par lektioner hos en sångpedagog. Är inte så fruktansvärt dyrt (c:a 3-400 för en timme) och det är verkligen värt det! Det är alldeles för lätt att sjunga sönder stämbanden om man använder fel teknik. Så om du verkligen vill kunna sjunga bättre så är en sångpedagog att rekomendera. PS. NEJ alla är inte som Kishti DS. 😄 Redigerat 14 december 2004 av lavrell
MagnusBryngelsson Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 för att lära sig hitta toner, sjung mycket och ofta. och var inte blyg. och om det låter skit, sjung mer och låt dig inte knäckas. Väldigt bra sagt! 😄
Nanne Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Det är gruppen Blå Tåget som har gjort Staten och Kapitalet. Ebba Grön är bara dom som gjorde den känd 😆 Ett annat knep är att i äkta maner slänga på en jäkla massa effekter på sången. Det är aldrig fel med lite dansbandseko eller varför inte lite dist? Det är lagom punkigt. Annat tips är att dagen innan och på inspelningsdagen undvika alla mjölkprodukter och äta allmänt fettsnålt. Det sätter sig nämligen i halsen. Drick mycket vatten och rensa halsen innan inspelningen med en snaps. Funkar helrätt om man inte ska spela in så många låtar.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 (redigerat) Annat tips är att dagen innan och på inspelningsdagen undvika alla mjölkprodukter och äta allmänt fettsnålt. Det sätter sig nämligen i halsen. Beror på röstläget man vill sjunga i. Gillar du hur det påverkar rösten, shoot. Gillar du hur rösten låter efter att du har skrikit en stund, så kör på det. Men bestäm och tyck själv. Och för att kunna sjunga i högre tonlägre, hjälper det konstigt nog att trycka neråt också. Och om det finns en ton som är för hög för dig som du verkligen vill ha, skrik åt den och på den och ge inte upp. Det kan ta en stund men sen ger den sig också. förresten. min bästa sång var precis efter en cocosgryta - så det Nanne säger ( liksom det jag säger ) är ju subjektivt och passar kanske inte dig. EDIT: citerade fel Redigerat 15 december 2004 av maxmaxmax
hammagrella Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Äppel-Mer brukar en del sångare använda för att det rensar bort slask o slem i mun och hals, så att man blir som en nypåsatt Libero-blöja i käften. Skulle själv gärna besöka en sångpedagog. Nån som kan rekommendera nån - prisvärd - i Stockholmstrakten?
Jazzman Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 men när jag skulle börja sjunga så upptäckte jag till min stora fasa att det lät kasst Också viktigt att lyssna mycket på sin egen röst så att du vet hur du låter. Testspela in en massa och lek med lite effekter eller nåt så ska du se att du vänjer dej mer och mer 😆
Stinkey (oregistrerad) Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Ananas-juice är också en höjdare för att rensa rören, om det är rent man är ute efter alltså.
wonderboy Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Äppel-Mer brukar en del sångare använda för att det rensar bort slask o slem i mun och hals, så att man blir som en nypåsatt Libero-blöja i käften. Skulle själv gärna besöka en sångpedagog. Nån som kan rekommendera nån - prisvärd - i Stockholmstrakten? Jag kan ge Dig en del tips gratis så jag är nog prisvärd, Hamagrella! 😄 Äpple innehåller ett ämne (har glömt av vad det hette) som löser slem, likaså Äpple-MER. Det skall vara okolsyrat. Äpple-MER skall vara ljummen eller åtminstone rumstempererad, absolut inte kall, för då snarare motverkar den sitt syfte. Börja drick åtminstone en timma före sånginsatsen. Detta i kombination med diverse (ganska löjliga, faktiskt) uppvärmningsövningar så blir det kanon. Jag fick de här tipsen av en sångpedagog jag träffade vid ett enda tillfälle och det här med äpple och MER funkar fin-fint. Det där enerverande slemmet släpper efter en stunds gapande och man blir klar och ren i strupen. Sen låter min sångröst skit ändå men det gick tydligen inte att göra något åt! 😆🙂🙁
Tobbe Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Jag tror alla kanske har gått några steg för långt. Det kan vara så att du bara är ovan att sjunga i studio. Första gången jag gjorde det så vara det grymt falskt och allmänt kast. Jag vet många andra som haft det här poblemet. Ofta har det med lyssning att göra. Testa att ta av dig en av lurarna så att du hör dig själv och se till att det inte blir för högt i lurarna så att du blir rädd för att ta i.
Tranback Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 ok tack så mycket för alla svar men nu en ny fråga som är mer en musik teori fråga om du har ett komp som går i A ska melodistämman vara i A-skalan då eller kan man lägga det var man vill har inte fattat det riktigt. P.S du som sa att det skulle passa med en snaps före inspelning har säkert rätt men tyvär så är jag bara 14 år 😄
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 ok tack så mycket för alla svar men nu en ny fråga som är mer en musik teori fråga om du har ett komp som går i A ska melodistämman vara i A-skalan då eller kan man lägga det var man vill har inte fattat det riktigt. P.S du som sa att det skulle passa med en snaps före inspelning har säkert rätt men tyvär så är jag bara 14 år 😄 snaps eller inte snaps kan du säkert få tips av dina föräldrar 😆 men angående melodier: man brukar säga att en låt går i en speciell tonart. ( till exempel A ) En tonart innehåller några speciella ackord. ( De vanligaste ackorden i tonarten A är ackorden A, D, G, Bm, C#m, Em ) Om du spelar vilka som helst av de ackorden, så fungerar alla tonerna i A-skalan.
Tranback Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 ok tack så mycket för alla svar men nu en ny fråga som är mer en musik teori fråga om du har ett komp som går i A ska melodistämman vara i A-skalan då eller kan man lägga det var man vill har inte fattat det riktigt. P.S du som sa att det skulle passa med en snaps före inspelning har säkert rätt men tyvär så är jag bara 14 år 😄 snaps eller inte snaps kan du säkert få tips av dina föräldrar 😆 men angående melodier: man brukar säga att en låt går i en speciell tonart. ( till exempel A ) En tonart innehåller några speciella ackord. ( De vanligaste ackorden i tonarten A är ackorden A, D, G, Bm, C#m, Em ) Om du spelar vilka som helst av de ackorden, så fungerar alla tonerna i A-skalan. ok tack så mkt det börjar lossna nu tror jag om jag har en låt som går typ Am G F C E kan man köra melodi och solo i A då altså
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 ok tack så mkt det börjar lossna nu tror jag om jag har en låt som går typ Am G F C E kan man köra melodi och solo i A då altså med de där ackorden så får du en annan tonart, som det knappast hör till det vanliga att spela en a-dur-melodi i. ett bättre tips kanske är att du lyssnar på vad som känns bra och inte, och väljer dina toner till melodin därefter. låter det bra så är det bra.
Jocke Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 (redigerat) En tonart innehåller några speciella ackord. ( De vanligaste ackorden i tonarten A är ackorden A, D, G, Bm, C#m, Em ) 😄 Det där blev inte riktigt rätt va? 😆 Edit: Det skrevs en hel del om grundläggande musikteori i den här tråden. Kanske smått förvirrande dock... Redigerat 16 december 2004 av Jocke
Henke Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 (redigerat) En tonart innehåller några speciella ackord. ( De vanligaste ackorden i tonarten A är ackorden A, D, G, Bm, C#m, Em ) 😄 Det där blev inte riktigt rätt va? 😆 Det beror på att maxmaxmax tänker mixolydiskt! Redigerat 16 december 2004 av Henke
Jocke Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Det beror på att maxmaxmax tänker i mixolydi! Ah, då blev det korrekt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.