Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada! :rolleyes:

Jag har noterat att i stort sett varenda musikfil av typen mp3 i genren house eller liknande klippar vid peaks. Jag noterade även att efter att jag mastrat mina egna låtar och sedan gjort om dem till mp3 så peakar även dessa. I wav når de "endast" till -0.0 dB men efter konversion till mp3 så klippar de altså. Fram till nu har jag alltid "skalat" ner mina wav-filer med ca 1 dB för att sedan göra mp3 av dem där de INTE klippar.

Nu till frågan, spelar detta någon som helst roll? Altså, visst - ljudkrig osv, 0 dB är väl kanske inte önskvärt. Men den typen av musik jag gör konkurrerar ju trots allt med mp3-filer där typ hela låten ligger på 0 dB och när en iPod ligger framme på en fest vill man ju inte låta "lägre".

Problemet ligger altså INTE i att få upp volymen; frågan är snarare - efter konvertering till mp3, gör det något om de klippar - "alla" andra låtar gör ju tots allt också det?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Annons
Postat
Hej alla glada! :rolleyes:

Jag har noterat att i stort sett varenda musikfil av typen mp3 i genren house eller liknande klippar vid peaks. Jag noterade även att efter att jag mastrat mina egna låtar och sedan gjort om dem till mp3 så peakar även dessa. I wav når de "endast" till -0.0 dB men efter konversion till mp3 så klippar de altså. Fram till nu har jag alltid "skalat" ner mina wav-filer med ca 1 dB för att sedan göra mp3 av dem där de INTE klippar.

Nu till frågan, spelar detta någon som helst roll? Altså, visst - ljudkrig osv, 0 dB är väl kanske inte önskvärt. Men den typen av musik jag gör konkurrerar ju trots allt med mp3-filer där typ hela låten ligger på 0 dB och när en iPod ligger framme på en fest vill man ju inte låta "lägre".

Problemet ligger altså INTE i att få upp volymen; frågan är snarare - efter konvertering till mp3, gör det något om de klippar - "alla" andra låtar gör ju tots allt också det?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Sätt taket på waven till -0.2 så får du klippfria mp3:or.

Låter det då "lägre än andra låtar på fest" är det mix / mastringstekniken som brister.

Postat

Hm, okej... Jag är ganska övertygad om att det inte är själva mixningen/mastringen som brister. Inte vad gäller just denna låt iaf. "Loudnessen" är "bra", det är mer själva slutsteget till mp3 jag oroar mig för. Jag granskade ett par låtar i Adobe Soundbooth och i vissa av dem så står det "over" redan efter första kicken. Har sett det förut men aldrig riktigt reagerat på det förrän nu. Detta är precis vad som händer mig efter att jag gjort dem till mp3. När jag mixar låtarna kanske de ligger runt -3dB eller något sånt, sen kör jag mastring med T-RackS 3 med en lite modifierad version av "Super Loud" presetet. Taket ligger visserligen på 0 dB, men även om jag ändrar till säg -0.3 dB så blir några enstaka peaker här och där i låten och "over" då jag gör dem till mp3. För att vara helt säker på att den inte blir "over" efter konvertering får jag dra ner den 1 dB och sedan konvertera.

Det är väl inget enormt problem egentligen, klart jag kan "offra" 1 dB i volym för att slippa att filen blir "over", men när jag väl spanat in flertalet av de låtar som för nuvarande ligger i min "fest"-playlist i min iPod såg jag att många av dem faktiskt slår i "over" där låten är som "högst" vad gäller volym.

Postat

Skaffa brickwall limiter, typ waves L2/L3 och lägg den efter t-racksen och se till att den arbetar så lite som möjligt, för att behålla så mkt som möjligt av punch och transienter. T-racksen är lite för slapp i limitern imo, den är mer "rock".

Postat (redigerat)

Det är ett dokumenterat faktum att de flesta mp3-algoritmer klipper om originalfilen ligger nära nollan. Om man mastrar för mp3 så ska man (om man är noga, vilket man naturligtvis ska vara) ligga på ca -0.3 till -0.6 dB under noll (beroende på vilken algoritm som man användas för mp3-kodning) annars så kommer det att klippa i mp3-filen. Tyvärr är det få som vet om detta frånsett fackfolk.

EDIT: Rättelse; 0.3 till 0.6 dB under noll eller -0.3 till -0.6 dB… i texten blir ju resultatet +0.3 till +0.6 dB… 🙂

Redigerat av Gilbert
Postat

Javisst är det som Gilbert skriver.

Vill förtydliga att det här är ett problem redan vid uppspelning av mp3-filerna. Det uppstår alltså inte vid omkodning till wav eller aiff.

Tumregeln blir som vanligt, låter det bra är det bra.

Postat

Ah, okej, tack! 🙂 Får helt enkelt anpassa filerna lite innan jag gör om dem till mp3. Bra att veta! 😏

Tack för era bra och snabba svar!

MVH

Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.