Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det bara jag, eller har det hänt något med reklamen, och jag syftar främst på reklamfilmen,

den sista tiden. Förr i världen fick man se vackra människor som använde diverse produkter.

Tanken var att man skulle vilja efterlikna dem och köpa produkten. Sedan kom de roliga reklam-

filmerna, Sverige lär ha varit ett föregångsland här. Tanken var att man skulle bli road och därmed

positivt inställd till produkten, som man sedan inhandlade.

Men någonting har hänt. Nu tycks man snarast anstränga sig för att hitta så fula och charmlösa

människor som möjligt när man ska göra en reklamfilm. Jag tänker t ex på evighetsreklamen för

Citibank. Andra reklafilmer tycks vara gjorda för att vara så irriterande som möjligt, andra åter

upplevs t o m som skrämmande av många människor.

Jag undrar alltså om det bara är jag som har gjort den här observationen och ,om någon håller med,

vad orsaken kan vara till att man väljer att göra sådana filmer. Kan det handla om någon slag desperat

försök att vara annorlunda?

Annons
Postat
Kan det handla om någon slag desperat försök att vara annorlunda?

Om vi ser det ur ett annat perspektiv:

Vad tror du är syftet med reklam? Och vad tror du man vinner/förlorar på att vara annorlunda/en-i-mängden med sin reklam?

Postat
Om vi ser det ur ett annat perspektiv:

Vad tror du är syftet med reklam? Och vad tror du man vinner/förlorar på att vara annorlunda/en-i-mängden med sin reklam?

Svaret på frågan är givet. Man vill vara annorlunda, men just nu så verkar nästan alla följa det nya spåret

och då är det ju ingen som sticker ut i alla fall.

Postat

Men visst finns det väl traditionella reklamfilmer fortfarande, där någon dubbad snygg tysk hemmafru skurar golvet först med sitt gamla vanliga medel, och sedan med något mirakelmedel som vaporiserar allt utom själva golvet. Sådana filmer går verkligen inte hem längre, fast det kanske beror på att just det exemplet är så grymt förankrat i 50-talet... så det var ett dåligt exempel helt enkelt.

Men jag tror fortfarande att användandet av fula människor (eller mer PK, människor med säreget utseende) är en följd av Roy Anderssons reklamfilmer.

Postat
Men visst finns det väl traditionella reklamfilmer fortfarande, där någon dubbad snygg tysk hemmafru skurar golvet först med sitt gamla vanliga medel, och sedan med något mirakelmedel som vaporiserar allt utom själva golvet. Sådana filmer går verkligen inte hem längre, fast det kanske beror på att just det exemplet är så grymt förankrat i 50-talet... så det var ett dåligt exempel helt enkelt.

Men jag tror fortfarande att användandet av fula människor (eller mer PK, människor med säreget utseende) är en följd av Roy Anderssons reklamfilmer.

Jo, men Roy Anderssons filmer hade ju ändå sin charm. Hur kan Citibanks reklam få någon att vilja något

annat än att byta kanal?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.