Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan, någon som vet om det låter okej att koppla output från en gitarrstärkartopp till en linjeingång eller DI?

Jag tänker liksom, varför skulle man inte lika gärna kunna koppla den till en linjeingång istället för till en högtalare.

Försöker hitta en bättre lösning än guitar rig 3 som inte dundrar på så högt.

Redigerat av hwasser
Annons
Postat
Hejsan, någon som vet om det låter okej att koppla output från en gitarrstärkartopp till en linjeingång eller DI?

Jag tänker liksom, varför skulle man inte lika gärna kunna koppla den till en linjeingång istället för till en högtalare.

Försöker hitta en bättre lösning än guitar rig 3 som inte dundrar på så högt.

det kan vara en bra lösning att koppla signalen genom en riktig förstärkare

om du kopplar gitarren direkt till en lineingång blir det fel nivå

det behövs en förstärkare att få signalen till linenivå

från din topp kopplar du sedan kabeln till lineingång och inte via di

Postat
det kan vara en bra lösning att koppla signalen genom en riktig förstärkare

om du kopplar gitarren direkt till en lineingång blir det fel nivå

det behövs en förstärkare att få signalen till linenivå

från din topp kopplar du sedan kabeln till lineingång och inte via di

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL!!!!!

Antar att du menar att koppla från högtalarutgången? Det kommer inte funka alls och kommer förstöra DI-boxen eller ljudkortet du kopplar in kabeln i.

Däremot om du har en LINE-out på din stärkartopp så går det bra att koppla den till en DI box eller till ett ljudkort.

Det finns ju speciella DI-boxar som är gjorda för att koppla från högtalarutgången som tex Hughes & Kettners Red box.

Men koppla alltså inte in en vanlig DI-box direkt från högtalarutgången!

Postat
FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL!!!!!

Antar att du menar att koppla från högtalarutgången? Det kommer inte funka alls och kommer förstöra DI-boxen eller ljudkortet du kopplar in kabeln i.

Däremot om du har en LINE-out på din stärkartopp så går det bra att koppla den till en DI box eller till ett ljudkort.

Det finns ju speciella DI-boxar som är gjorda för att koppla från högtalarutgången som tex Hughes & Kettners Red box.

Men koppla alltså inte in en vanlig DI-box direkt från högtalarutgången!

jag förutsatte att han hade en lineutgång på toppen

om isåfall så är det onödigt att koppla signal efter toppen till en di in i mikingång

om det är klangen från toppförstärkaren man vill åt så förstörs den lite av att gå genom två förstärkare

annars är det ju bättre att koppla gitarren direkt via di till mikingång

och att gå genom två förstärkare ger troligen mer brus men allt beror på vilket sound man vill ha...

Postat (redigerat)
Hughes and Kettner Red Box låter bra. http://www.hughes-and-kettner.com/products...prod&id=110

Fasiken, det där var ju typ precis det jag letade efter!

Har tröttnat på gitarrpluggar och vill spela in på riktigt utan att störa min storebror som bor rummet brevid 😉

Så man använder den här genom att koppla gitarrtoppen hit, och från red box till mikrofon-ingången i min preamp?

Redigerat av hwasser
Postat

Bump!!: Jag har alltså inte toppen ÄN, men hade tänkt köpa, är trött på virtuella stärkare, är detta då ett bra alternativ till att micka upp en riktig stärkare?

Postat

Den kopplas mellan förstärkare och högtalare. Det går naturligtvis att koppla någon annan belastning än högtalare om du vill att det sk vara tyst. Själv använde jag en Rocktron Juice Extractor i flera år. Från högtalarutgången på förstärkaren in i JE. linjenivå ut. Den har högtalarsimulator Eq och brusreducering. Den har motstånd som tar hand om effekten från förstärkaren.

Postat

Vad är det för stärkare du ska koppla in? En sådan box, Dummy load, behövs bara om du använder en förstärkare med rör i slutsteget. Med en transistorstärkare kopplar du antingen Line Out eller Send till ditt ljudkort.

(Rätta mig om jag har fel, men jag har läst att man inte ska koppla en dummy load till en transistorstärkare. Nån som vet?)

Postat (redigerat)
Vad är det för stärkare du ska koppla in? En sådan box, Dummy load, behövs bara om du använder en förstärkare med rör i slutsteget. Med en transistorstärkare kopplar du antingen Line Out eller Send till ditt ljudkort.

(Rätta mig om jag har fel, men jag har läst att man inte ska koppla en dummy load till en transistorstärkare. Nån som vet?)

Hade tänkt köpa en stärkartopp eller liknande för att kunna spel in utan att ha en dundrande stärkare på, har tröttnat på Guitar Rig 3 (och alla liknande digital-ljudande lösningar .. och ja jag har provat Waves GTR 3, Revalver Mkiii, amplitube metal vilka är de sämsta jag provat på, och amplitube 2 som lät okej)

Redigerat av hwasser
DieHard (oregistrerad)
Postat

Tror nog det handlar mer om dig än om dessa pluggar. Det går få fram riktigt bra ljud i dem om man tar sin tid. Det är ju lätt att skylla det beror på dem istället för dig.

Postat
Tror nog det handlar mer om dig än om dessa pluggar. Det går få fram riktigt bra ljud i dem om man tar sin tid. Det är ju lätt att skylla det beror på dem istället för dig.

Det låter fortfarande för digitalt när man kör tung dist tycker jag, typ plastigt och grötigt (på ett negativt sätt)

DieHard (oregistrerad)
Postat

Testat med fristående impulser? De låter klart bättre.

Postat
Testat med fristående impulser? De låter klart bättre.

Har inte börjat exprerimentera med impulser än, men använder man inte bara dom i reverbs?

Vad anser du vara det bästa sättet att "Lajna" elgitarr på? Genom preamp, dator-plugg, eller på annat sätt? Främst tung elgitarr som jag inte får till riktigt =/ ..

Guitar Rig 4 kommer ju eventuellt ut i höst/vinter, så kanske är värt att vänta på det istället och köpa! 🙂

Hade tänkt köpa Sansamp R.B.I också, blend-funktionen på den kan ju kunna vara grymt funktionell (blanda Ampeg och Sansamp)

DieHard (oregistrerad)
Postat

Japp det blir genom impulsreverb. Men såna finns ju även gratis att använda och superlätt att använda. Tja för mig blir det till att lajna genom ljudkortet/preamp och sen Amplitube Metal som plugg. Fick ju den t om gratis när de hade kampanj köp en plugg och få en andra gratis i vintras. Att få till bra tung dist går utmärkt men man får skruva en hel del innan man får till det ljudet som man vill ha.

Postat
Japp det blir genom impulsreverb. Men såna finns ju även gratis att använda och superlätt att använda. Tja för mig blir det till att lajna genom ljudkortet/preamp och sen Amplitube Metal som plugg. Fick ju den t om gratis när de hade kampanj köp en plugg och få en andra gratis i vintras. Att få till bra tung dist går utmärkt men man får skruva en hel del innan man får till det ljudet som man vill ha.

Okej, thx, det här sparde nog mycket tid och $$$! Ska köpa Mixing Handbook Techniques (eller va den heter) och komplett sångteknik, så fort komplett sångteknik går att köpa! (dom håller på att trycka en ny upplaga, och det gamla går inte att köpa längre).

Då kan jag spara till ett bra digital-trumset istället! :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.