Jump to content
Annons

Inget ljud i EZ Drummer LITE

Recommended Posts

Pacanin (oregistrerad)
Postat

Detta är en tvådelad fråga.

Är nybörjare och har laddat ner EZ Drummer LITE och registrerat programmet som följde med tidningen Hemstudio för Alla.

Tänkte bara kolla runt lite i programmet (med datorns inbyggda ljudkort) innan jag börjar använda det för inspelning och ev köper den fulla versionen men jag får inget ljud i den. Det finns en inbyggd demo och den ger ljud ifrån sig men inte när jag klickar mig fram i "grooves".

Använder Vista. Har även laddat ner Asio4all fall det skulle hjälpa.

1- hur får jag ljud (för visst måste det väl kunna funka för "demo" med datorns inbyggda när jag inte spelar in, eller måste jag koppla in det externa ljudkortet?)

2- funkar Samplitude "LE" versionen som följde med Studio, med Vista(hittar inte infon). Kör detta på min gamla dator med XP men vill lägga över det på den nya med Vista.

Tacksam för hjälp. Jag är ingen datortekniker direkt= vanlig användare så svara gärna som om jag vore 3,7 år och inte 37.....

Mvh Gianni

Annons
Postat
Detta är en tvådelad fråga.

Är nybörjare och har laddat ner EZ Drummer LITE och registrerat programmet som följde med tidningen Hemstudio för Alla.

Tänkte bara kolla runt lite i programmet (med datorns inbyggda ljudkort) innan jag börjar använda det för inspelning och ev köper den fulla versionen men jag får inget ljud i den. Det finns en inbyggd demo och den ger ljud ifrån sig men inte när jag klickar mig fram i "grooves".

Använder Vista. Har även laddat ner Asio4all fall det skulle hjälpa.

1- hur får jag ljud (för visst måste det väl kunna funka för "demo" med datorns inbyggda när jag inte spelar in, eller måste jag koppla in det externa ljudkortet?)

2- funkar Samplitude "LE" versionen som följde med Studio, med Vista(hittar inte infon). Kör detta på min gamla dator med XP men vill lägga över det på den nya med Vista.

Tacksam för hjälp. Jag är ingen datortekniker direkt= vanlig användare så svara gärna som om jag vore 3,7 år och inte 37.....

Mvh Gianni

Ja, det är en av anledningarna till att jag flydde PC till förmån för Mac. (Vista måste vara som gudasänt från Mac´s synvinkel.)

1. Svar ja. Jag kör med samma version och använder Mac´s inbyggda utan problem.

2. Svar vet ej. Light versioner brukar vara avskalade på funktioner och ha diverse begränsningar. Kanske där problemet finns?!

Pacanin (oregistrerad)
Postat
Ja, det är en av anledningarna till att jag flydde PC till förmån för Mac. (Vista måste vara som gudasänt från Mac´s synvinkel.)

1. Svar ja. Jag kör med samma version och använder Mac´s inbyggda utan problem.

2. Svar vet ej. Light versioner brukar vara avskalade på funktioner och ha diverse begränsningar. Kanske där problemet finns?!

Tackar.

Då går jag vidare och kopplar in ljudkortet för att testa.

Postat

Jag vet inget om light-versionen, men kör du "toontrack standalone" när du kör demon? Klickar du på olika komp där, så borde även de låta, eller?

Generellt sett fungerar det som att du kör EZDrummer som ett vst-instrument "inifrån" ditt daw-program. Dvs du startar Samplitude/Cubase/etc och därifrån kontrollerar EZDrummer. (Så egentligen behöver du inte köra standalone något mer.)

Pacanin (oregistrerad)
Postat
Jag vet inget om light-versionen, men kör du "toontrack standalone" när du kör demon? Klickar du på olika komp där, så borde även de låta, eller?

Generellt sett fungerar det som att du kör EZDrummer som ett vst-instrument "inifrån" ditt daw-program. Dvs du startar Samplitude/Cubase/etc och därifrån kontrollerar EZDrummer. (Så egentligen behöver du inte köra standalone något mer.)

Hej

OK, tack. Testar att lägga över mitt Samplitude till den bärbara datorn så får vi se. Går det inte kan jag ju testa med mitt gamla Cubasis. Den kanske man kan uppgradera till någon nyare Cubase LE version? 🙂 och köra EZ Drummer genom den.

Postat

För att jag skulle köra det så behövde jag asio4all 2v och sen funkade det (grats att ladda ner)

Värt att testa 🙂

Postat
För att jag skulle köra det så behövde jag asio4all 2v och sen funkade det (grats att ladda ner)

Värt att testa 😉

Ja, asio4all behövs ifall man inte installerat "riktigt" ljudkort. Pacanin har laddat ner asio4all, vilket jag tolkat som att det även var installerat, men det är ju inte alls säkert... 🙂

Pacanin (oregistrerad)
Postat
Ja, asio4all behövs ifall man inte installerat "riktigt" ljudkort. Pacanin har laddat ner asio4all, vilket jag tolkat som att det även var installerat, men det är ju inte alls säkert... 😲

Hej

Nä, det är ju inte alls säkert. Jag kan ju ha gjort fel när jag laddade ner det och installerade asio4all. Får dubbelkolla och ev göraom och göra rätt.

/Pacanin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.