Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt elpiano, jag köpte en billigkeyboard för 2000kr, medans intresset växte och så även kunskaperna.

Nu spelar jag ofta på skolans FP-7, så det känns inte så roligt nät man kommer hem till sitt billiga inte ens fullstora keyboard.

Så nu är jag på jakt efter något nytt. Jag har provspelar på ett Casio CDP-100, men jag tyckte att det kändes väl klent. Jag har väll blivit

lite kräsen efter fp7:an så jag söker något som låter och beter sig ungefär lika men inte köstar 22k.

Har ni några utmanare? Elr Finns det något bra och billigt kines piano som håller måttet?

// Simon

Annons
Postat
Jag är på jakt efter ett nytt elpiano, jag köpte en billigkeyboard för 2000kr, medans intresset växte och så även kunskaperna.

Nu spelar jag ofta på skolans FP-7, så det känns inte så roligt nät man kommer hem till sitt billiga inte ens fullstora keyboard.

Så nu är jag på jakt efter något nytt. Jag har provspelar på ett Casio CDP-100, men jag tyckte att det kändes väl klent. Jag har väll blivit

lite kräsen efter fp7:an så jag söker något som låter och beter sig ungefär lika men inte köstar 22k.

jag tror du letar efter ett digitalpiano och inte ett elpiano

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elpiano

bara så du vet

Postat

Ut till musikaffärerna och spela bara. Vilket digitalpiano man ska ha är ytters individuellt, och det måste kännas skönt för dig att spela på. Prova alla de har inne och även de som ligger lite över och under budget för att se vad du vinner och förlorar på de tusenlapparna. Om du verkligen gillar FP-7 så kanske lillebror FP-4 kan vara något, har dock aldrig testat den själv. Men det kan ju vara värt att titta på.

MVH

Anders

Postat

Hej!

Jo exakt ett digitalpiano menar jag såklart, felskrivning från min sida! 😄

Jag skull helst inte heller överskrida sju tusen kronor. Och det behöver inte vara något jättelikt FP-7,

men mer bara som ett mått att den är jäkligt skön och har fina sounds. Men kan man

importera billigt från typ kina kanske? För jag antar att det flesta digitalpianon tillverkas där? Erfarenheter av det??

// Simon

Postat (redigerat)

Digitalpianon tappar ju enormt i värde de första åren efter att de sålts, det bästa tipset är att du köper ett grymt (och en gång i tiden svindyrt) digitalpiano för dina 7000, tycker jag.

Redigerat av sisältää
Postat

Hej Igen!

Skippa Hemingwayen. Läste en recension om den vilket inte var till dess fördel... 😉

Men nu tror jag att jag hittat pianot jag letat efter, Yamaha P85.

Något som kan dela med sig något om den? 🙁

// Simon

pme (oregistrerad)
Postat

Yamaha tycker jag har de bästa klaviaturerna i rimliga prisnivåer. Fast roland V-piano klaviaturet är kanonbra. (Men kostar flis)

Postat

Hej!

Okej, men om man jämför Casio PX720 och Yamaha P85, vilket skulle ni välja?

Skiljer ju bara en femhundring mellan de båda.

// Simon

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Jag tjacka ett PX 500L för ett tag sen. Kostade 13.000 nytt, jag fick de för 4.500.

Grymt digitalpiano för dem pengarna. Sen krängde jag iväg det för 7.000 så jag förlorade ju inget heller 😏

Lycka till i letandet.

Har även sett att Thomann börjat med "egna" digitalpianon till mkt rimliga priser.

Om dem är något att ha vet jag inte. Men dem kanske kan vara värda att prova på?

pme (oregistrerad)
Postat
Hej!

Okej, men om man jämför Casio PX720 och Yamaha P85, vilket skulle ni välja?

Skiljer ju bara en femhundring mellan de båda.

// Simon

Utan att provat dem så yamahan! Men du ska självklart prova själv, det är du som ska ha det!

• 2 veckor senare...
Postat

Yamahan ! p85 är stabilt och har iofs ganska tunga tangenter, men det gör det lättare att spela uttrycksfullt. Dessutom får du en grym tyngd i basen på det.

Jag har aldrig spelat på ett casio jag har gillat. Kan bero på mej, men jag tycker inte tangenterna ger ett realistiskt intryck. Samma sak gäller ljuden, svårt att ta dom på allvar.

Fp-4 kanske är ännu lite bättre än p85. Kanske svårt att få tag på för 7000 men begagnat så går det (under förutsättning att nån vill sälja sin fp4). Många av mina duktigaste pianistvänner sitter själva på fp4 och är mycket nöjda.

Postat

Leta upp ett beggat FP7?

Annars tycker jag Yamaha P-serie för bra klaviatur. Eller Clavia Nord Electro för skönt ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.