Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är nybörjare inom detta så söker information var man kan lära sig 'the basics' om mixning och inspelning. Terminologi, grundläggande mixning etc. Hemsida, guide eller liknande vore jättetacksamt!

Och frågan i titeln skulle jag gärna också ha svar på. Vad är automation för något och varför är det viktigt?

Tack!

Annons
Postat (redigerat)

Automation kan förklaras ganska enkelt.

Automatisera reglar och rattar i Ditt inspelningsprogram. Tryck på "Record" och rör vid önskat reglage, t.ex panorering eller filter. Stoppa och spela upp igen. Nu bör Ditt inspelningsprogram spela upp rörelserna?

Viktigt för att skapa liv och rörelse!

Vilket inspelningsprogram använder Du Dig utav?

Fridens liljor...

EDIT:

Studio har gjort en jättebra serie som handlar om just mixning, kallad MIXOLOGI.

Läs mer där ---> http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Lycka till...

Redigerat av DrivKraft
Postat

Automatisera reglar och rattar i Ditt inspelningsprogram. Tryck på "Record" och rör vid önskat reglage, t.ex panorering eller filter. Stoppa och spela upp igen. Nu bör Ditt inspelningsprogram spela upp rörelserna?

Viktigt för att skapa liv och rörelse!

Vilket inspelningsprogram använder Du Dig utav?

Fridens liljor...

EDIT:

Studio har gjort en jättebra serie som handlar om just mixning, kallad MIXOLOGI.

Läs mer där ---> http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Lycka till...

Jag använder Pro Tools och jag gör tydligen fel på något sätt då det inte funkar för mig. Men det blir lättare att leta information nu när jag vet vad det är! Tack så mycket!

Postat

Det beskrivna avser under inspelning, men hur automatiserar man efteråt?

🙂

Postat

protools

cubase

vet ju inte hur det funkar i protools men i cubase använder man read knappen för att läsa automation och eller write för att skriva

och inte rec!

sen går det alltid att editiera efteråt med ritverktyg

vad som ska automatiseras kan man välja från listan men enklare är att använda write och sen röra på en regel tex vst-synth

Postat (redigerat)
Det beskrivna avser under inspelning, men hur automatiserar man efteråt?

Man kan automatisera både med hjälp av "on the fly"-inspelning (t.ex. automation::write, men det finns fler funktioner) och genom att "rita/skriva" automationsinformationen manuellt, dvs för hand (se bilden nedan). Personligen avskyr jag "on the fly" eftersom det kan resultera i två miljarder punkter (varje nytt värde = ny punkt, i princip) som smetas ut på ett osexigt sätt, och gör du fel behöver du oftast göra om. Med det "manuella" sättet har du större kontroll, både funktionellt och visuellt.

mss_auto.jpg

EDIT: Slarvigt nog missade jag att sign. spass hade hunnit före med att beskriva i princip samma sak. Jag ber om ursäkt för redundansen i Olsbergs databas.

Redigerat av Valle
  • 2 veckor senare...
Postat

jag vet hur man ritar ner och upp volymen med pennan i cubase men hur gör man om man vill få ljudet att åka ut i tex vänster högtalare en stund och sedan att det åker tillbaks till mitten igen, går det att rita på nåt vis?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Du väljer bara pan istället för volym.

Postat

Går det att automatisera pluggar, tex ett reverb?

Postat
Jäpp.

Hur gör man det? Jag brukar bara hålla på med volymer och panoreringar...

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du aktiverar write och drar i senden på kanalen du har reverbet skickat till och väljer read när du är nöjd. Sen kan jag rekommendera ASKVideo som har bra videos för DAWs som är fulla av värdefulla tips.

Redigerat av DieHard
Postat
Du aktiverar write och drar i senden på kanalen du har reverbet skickat till och väljer read när du är nöjd. Sen kan jag rekommendera ASKVideo som har bra videos för DAWs som är fulla av värdefulla tips.

Tackar!

🙂

Postat

Ett tips för er med pro tools och mac är att man håller in ctr+alt+command samtidigt som man klickar på det man vill automatisera. Då får du upp en ruta om att sätta på automatiseringen på det du klickade på. Fungerar dock inte på alla tredjepartspluggar.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.