Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är nybörjare inom detta så söker information var man kan lära sig 'the basics' om mixning och inspelning. Terminologi, grundläggande mixning etc. Hemsida, guide eller liknande vore jättetacksamt!

Och frågan i titeln skulle jag gärna också ha svar på. Vad är automation för något och varför är det viktigt?

Tack!

Annons
Postat (redigerat)

Automation kan förklaras ganska enkelt.

Automatisera reglar och rattar i Ditt inspelningsprogram. Tryck på "Record" och rör vid önskat reglage, t.ex panorering eller filter. Stoppa och spela upp igen. Nu bör Ditt inspelningsprogram spela upp rörelserna?

Viktigt för att skapa liv och rörelse!

Vilket inspelningsprogram använder Du Dig utav?

Fridens liljor...

EDIT:

Studio har gjort en jättebra serie som handlar om just mixning, kallad MIXOLOGI.

Läs mer där ---> http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Lycka till...

Redigerat av DrivKraft
Postat

Automatisera reglar och rattar i Ditt inspelningsprogram. Tryck på "Record" och rör vid önskat reglage, t.ex panorering eller filter. Stoppa och spela upp igen. Nu bör Ditt inspelningsprogram spela upp rörelserna?

Viktigt för att skapa liv och rörelse!

Vilket inspelningsprogram använder Du Dig utav?

Fridens liljor...

EDIT:

Studio har gjort en jättebra serie som handlar om just mixning, kallad MIXOLOGI.

Läs mer där ---> http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Lycka till...

Jag använder Pro Tools och jag gör tydligen fel på något sätt då det inte funkar för mig. Men det blir lättare att leta information nu när jag vet vad det är! Tack så mycket!

Postat

Det beskrivna avser under inspelning, men hur automatiserar man efteråt?

🙂

Postat

protools

cubase

vet ju inte hur det funkar i protools men i cubase använder man read knappen för att läsa automation och eller write för att skriva

och inte rec!

sen går det alltid att editiera efteråt med ritverktyg