Jump to content
Annons

Outlook Express


debatt

Recommended Posts

Hellu!

TVÅ SVÅRA FRÅGOR:

1) Vid skapande av ett epostkonto i Outlook Express, som jag vill installera, så ska man ange namnet på inkommande server och namnet på utgående server. HUR ska man få reda på det?? Detta är en jättesvår fråga! Undrar om någon klarar av den...

Enligt Microsoftsupporten är det bra om jag installerar Outlook Express om jag ska kunna köra nyanskaffade Microsoft Office Small Business fullt ut, då den har Outlook Business Manager.

Man vadå Servernamn?? Hittar ingen uppgift om det hos min Internetleverantör iaf, nej de visste inte heller.

Är det någon som använder Outlook Express?

2) Läste dessutom att om ens dator pajar, så försvinner ALL ens epost om man använder Outlook Express... Hur hänger det ihop? Är det sant?? Det problemet har ju inte jag haft om jag "bara" använt en yahoo eller hotmail.

😲

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

din mäjlleverantör vet namnen, konto och lösenord

vet dom inte: byt leverantör !

all post ligger i indexerade filer

du ska få sökväg senare (kommer inte ihåg på rak arm)

i mapp med namn typ: C:\Documents and Settings\xxxxx\Application Data\Identities\{xert56DE-3455-4ggg-8455-Cryrtgfbger2}

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbelpost, men jag postar ändå:

SMTP (utgående): Hör först med det företag som du har Internetabonnemang hos. I andra hand det företag som tillhandahåller e-posttjänsten.

POP3 (inkommande): Det företag som tillhandahåller e-posttjänsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en inställning i Outlook (och antagligen i Express också) att lämna all e-post på servern också. Då tappar du åtminstone inte inkommande e-post ífall din dator kraschar och inte tar backup. Utgående mail kommer bara finnas i Outlook Express om du använder det för e-post.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en inställning i Outlook (och antagligen i Express också) att lämna all e-post på servern också. Då tappar du åtminstone inte inkommande e-post ífall din dator kraschar och inte tar backup. Utgående mail kommer bara finnas i Outlook Express om du använder det för e-post.

Det förenklar saken!! Aldrig i livet att jag vill installera det då, om jag fortfarande kan förlora min utgående mail och t.o.m. inkommande.

Måste också vara anledningen till att jag inte brytt mig att installera det tidigare. Trodde de hade förbättrat programmet.

En gång i tiden gick jag dock en ekonomikurs på distans som komplement och då var kravet att få delta i kursen att man hemma hade Outlook Express faktiskt!!

Men det var på min gamla dator och när den pajade försvann hela skiten - all dialog. Men som tur var hade jag fått diplomet.

För de som undrar: Jag lusläste alla avtal med Internet- och mobiltelefonleverantören och det står mycket där men ingenting om vad dessa servrar heter. Vid ny

personlig kontakt hos dem idag så var svaret att det visste de inte (på rak arm iaf), men att det varierar vilken servern är eftersom lösningen jag använder är mobil!

De bad mig då kontakta Microsoft i em, eftersom de gjort Outlook Express, men då sa Microsoft att de hänvisar tillbaka till Internetleverantören.

Jag känner igen detta på något sätt...

Oh well...

😄😆

Nackdelen är bara den att jag nu inte kan direktkontakta vissa företag på ett enkelt sätt via mail på Internet, eftersom på vissa webbsiter ska man ju klicka "kontakta oss" och då står det att mitt Internetprogram (Outlook) inte installerats korrekt - för nej, jag har ju inte det som mitt primära mailprogram. Och på så sätt får jag ju inte ens upp Outlook-fönstret där det står vad deras mailadress är - hade jag bara den så kan jag ju använda en annan mail att skriva ifrån, hotmail eller yahoo.

Dessutom är det så att man inte kan gå vissa (speciella) universitetskurser, om de kräver outlook express installerat hos studenten. Stämmer att det inte godkändes med hotmail. Udda.

😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förenklar saken!! Aldrig i livet att jag vill installera det då, om jag fortfarande kan förlora min utgående mail och t.o.m. inkommande.

Måste också vara anledningen till att jag inte brytt mig att installera det tidigare. Trodde de hade förbättrat programmet.

Själv kör jag webmail via Gmail sedan länge och dom har en programvara (Gmail notifier) som gör att när du klickar på en e-postlänk så öppnas webmailen med adress ifylld i ett nytt tomt mail.

Att tycka att ett epostprogram är dåligt för att det inte lagrar din utgående post på webben kanske är lite att ta i.

Ett alternativ om du verkligen vill använda Outlook är ju att ta backup. 😆

Att Microsoft hänvisar till Internetleverantören är helt i sin ordning. Som sagt tidigare: Om du inte får svar angående serveradresser från dina leverantörer så byt!! Vad har du för Internet resp. E-postleverantörer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är klart... 😮 (får skylla på den sena nattimmen då, jag ska egentligen inte skriva inlägg när jag är trött så jag halvsover)

Har det egentligen någon betydelse i detta fallet?

Yahoo t.ex.

Att epost som är inkommande till mig KAN lagras på en server OM jag gör en motprestation är tillräckligt för att jag inte ska välja Outlook (som ingår i det Microsoft Office jag ska installera idag) eller Outlook Express (som jag redan nu har). Att dessutom all utgående epost endast finns i min dator, och ej på någon server då, betydande att den försvinner NÄR min dator är förbrukad är den definitiva dödsstöten för Outlook/Outlook Express för min del.

Har haft yahoo (och spray och hotmail) sedan jag började Interneta och där kan man ju få fram sin epost närsomhelst, varsomhelst och hursomhelst utan att behöva backupa, kopiera eller nåt.

Case closed.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hotmail:

POP server / Inkommande server: pop3.live.com (Port 995)

POP SSL required? Yes

Användarnamn: Din hotmail-adress / Windows Live Id-konto

Lösenord: Ditt vanliga lösenord till Hotmail

SMTP server / Utgående server: smtp.live.com (Port 25 or 587)

Authentication required? Ja, samma som inloggningsuppgifterna

TLS/SSL required? Ja

Yahoo:

* Yahoo! Mail POP server: plus.pop.mail.yahoo.com

* POP port: 995

* POP TLS/SSL: yes

* POP user name: Your My Yahoo! ID

* POP password: Your My Yahoo! password

* Yahoo! Mail SMTP server: plus.smtp.mail.yahoo.com

* SMTP port: 465

* SMTP TLS/SSL: yes

* SMTP user name: Your My Yahoo! ID

* SMTP password: Your My Yahoo! password

Spray:

Funkar endast om man är premiumkund

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att min inkommade server (om jag använder yahoo) heter: plus.pop.mail.yahoo.com

och min utgående server då blir: plus.smtp.mail.yahoo.com

eller nä?

Det kom upp en lista i Outlook Express, där det fanns flera förkortningar dessutom - inte bara POP eller SMTP på respektive.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att min inkommade server (om jag använder yahoo) heter: plus.pop.mail.yahoo.com

och min utgående server då blir: plus.smtp.mail.yahoo.com

eller nä?

Det kom upp en lista i Outlook Express, där det fanns flera förkortningar dessutom - inte bara POP eller SMTP på respektive.

Japp, det är precis så jag (eller den som skrev upp uppgifterna) menar. Dock måste du ha ett plus-konto även på yahoo, så egentligen är det nog bara hotmail där det funkar på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det är precis så jag (eller den som skrev upp uppgifterna) menar. Dock måste du ha ett plus-konto även på yahoo, så egentligen är det nog bara hotmail där det funkar på riktigt.

Pluskonto hos yahoo innebär väl att man har ett sånt där som går bra att använda för att lagra en större mängd epost väl? Det har jag klickat i en gång, men det var längesedan, då jag började med yahoo nästan. Efter det kanske gränserna ändrats, tror det finns en ännu högre nivå där man numera kan lagra ännu mer epost - kanske det är den som kallas för Plus numera.

Hotmail. Det har jag inget just nu. Tror det var hotmailuppgifter jag skrev in den där gången när jag gick en distanskurs som krävde att man hade Outlook/Outlook Express. Tror det stod i instruktionen från läraren den gången att man skulle ange sin hotmail. Ett visst minne av det... men det var inget jag reflekterade över särskilt, eftersom jag då nyss skaffat hotmail för första (och sista?) gången, så det skrev jag in direkt. Fick en del oönskad spam när jag hade hotmail, det slipper man med yahoo.

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...