Jump to content
Annons

Vilken mac för elektronisk musik?


lutfish

Recommended Posts

Tjenare,

hade tänkt införskaffa en imac med logic 8 till. Jag gör all slags musik, men just nu är det mest elektronisk musik med gitarrer och bas osv också.

Först tänkte jag köpa en iMac 20" 2,66Ghz, men nu när jag tänker efter så känns det väldigt overkill, då jag redan har en pc som jag sitter vid mestadels av tiden. Macen är endast för inspelningssyfte, men vill ju fortfarande att den orkar med och inte kraschar varje gång jag har mer än 5 plug-ins...

När det kommer till logic så vet jag inte riktigt vad programmet tar på, om det är processorn, ljudkortet eller alltihopa. Har för övrigt en line6 toneport.

Hur som helst, skulle jag lika gärna kunna köpa en g5:a med intel core duo processor, och sen uppgradera den? Skulle det fungera? Eller ska jag satsa på den med 2,66Ghz osv? Jag har pengarna för både och, men känns lite overkill att slösa pengar på en överkvalificerad dator om jag inte kommer använda den konstant osv...

Och en sista grejj. Jag vill ju att den ska fungera i typ 2 år innan jag måste byta igen!

Tack på förhand! 😄

Edit: en stationär g5:a skulle jag också köpa med extern skärm (med intel dvs, har ingen aning om vad modellen med intel heter 😲). Plats är inte heller något problem, vill bara ha det bästa för pengarna.

Redigerat av lutfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att köpa en G5:a idag är det nog ingen som skulle rekommendera (då de snart inte är kompatibla med någonting) och en iMac har ju sina begränsningar då den inte går att bygga ut (med interna HD:s eller PCI-kort) så mest för pengarna vore nog att spana efter en beggad Intel-MP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa en G5:a idag är det nog ingen som skulle rekommendera (då de snart inte är kompatibla med någonting) och en iMac har ju sina begränsningar då den inte går att bygga ut (med interna HD:s eller PCI-kort) så mest för pengarna vore nog att spana efter en beggad Intel-MP.

Förlåt, var nog lite otydlig. Jag syfta på g5ans modell, men med intel processor. Har ingen aning om vad de egentligen heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

(intel) iMAC

och stationära heter mac pro.

Ok, tack!

Hur som helst så satt jag och läste om logic 9 förut. Till det ska man ju ha minst 2 gb internminne, men rekommenderat 4.

Så jag ska nog leta efter en intel Imac med minst 2,2 ghz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...