Jump to content
Annons

Genomsnittlig konsumtion i Sverige


debatt

Recommended Posts

Hellå!

Jag såg en gång en rätt omfattande lista över genomsnittlig konsumtion av diverse varor och tjänster per invånare i arbetsför ålder i Sverige.

Det var en mycket intressant läsning måste jag säga.

Jag minns att jag låg efter beträffande alkåhool, tobaksvaror, chips, bio och andra nöjen som nattklubbar, teater, utgifter för fordon, resor, kläder och skor.

Däremot låg jag över genomsnittet för utgifter på spel som tips och väsentligt över kostnaderna för tidningar, tidskrifter och för tjänster av olika slag samt en aning för hemelektronik.

Skulle vara mycket intressant att få fram en sådan lista igen, dagsaktuell.

Är det SCB månntro, som publicerade den senast?

😕

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Har ett (mycket) svagt minne av - ta det med en halv matsked salt - att genomsnittlig kostnad för njutningsmedel i form av tobak och alkohol sammantaget låg på gott och väl drygt 1000 kr (där har jag 0 kr), utgifter för transport något liknande (där har jag under 500 kr), utgifter för nöjen i formen teater, nattklubbar, disco, barer etc ungefär något liknande dvs. 1000 kr (där har jag 0 kr, om man inkluderar konserter 100 kr), utgifter för kläder och skor drygt 1000 kr (där har jag mellan 0-100 kr), utgifterna för tidsskrifter och tidningar cirka 70-80 kronor (där har jag däremot upp emot 1000 kr), utgifterna för spel (tips etc) - vägrar skriva "dobbel" för vad tusan är det???låg väl på 300 kronor (där ligger jag på 1000 kr). Minns att chips, ostbågar m.m. låg på runt 130 kr i genomsnitt i Sverige per person och månad (där har jag 0 kr).

Jag gjorde också en omfattande mätning då det begav sig hur mycket utrymme de alkåhoolhaltiga varorna hade tagit om jag hade druckit som genomsnittssvensken och som jag därför hade missat i mitt liv. Där jag bodde förut hade det tagit upp hela vardagsrummet från golv till tak nästan... hehe.

Grovt sagt.

Tillägg: Observera också att för en del ålders- och yrkesgrupper så låg ju naturligtvis de genomsnittliga nivåerna ännu högre. Jag minns att för yngre yrkesarbetande kvinnor låg shopping av kläder på mellan 2300-2700 kr per månad i vissa åldrar. Undrar vilka nivåerna är IDAG för alla dessa varor och tjänster...

Just det, tjänster ja... där låg det kanske på uppemot 200 kr per månad, medan jag själv lägger säkert 1000 kr per månad på sådant. Häri ingår frisör, reparationer (exklusive bil!), skomakare, skräddare, kemtvätt etc. Hälsovård (kiropraktik, massage etc) brukar också särredovisas.

☺️

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

På den här sidan hos SCB kan man få fram statistik som dock är lite till åren.

Man måste söka själv eftersom det då skapas en temporär fil som det inte

verkar gå att länka till.

Visit My Website

Inte riktigt samma uppdelning där som i den statistik jag såg för några år sedan, men iaf...

Detta är som lilla JULAFTON!! Älskar sånt här.

Såg att kostnaden för att äta ute låg på 8700 kr per år. Tänk då på att åldersgruppen sträcker sig ända till 74 år och andelen personer i Sverige som lämnat traditionell arbetsför ålder, alltså 66-74 år är stor relativt sett. Dessutom, tänk på alla sjuka, förtidspensionerade, militärtjänstgörande etc. Inse då hur mycket de som jobbar och går ut och äter lägger på detta... och som befinner sig i sin MEST karriärsaktiva ålder och som DESSUTOM bor i en större stad och inte på vischan - det blir gott och väl 2000 kr tror jag måntaligen. Själv ligger jag på 0 kr.

Intressant är också hur man genomför en sådan här undersökning. Tyvärr tillfrågas ett visst antal personer bara, vanligen kanske 1000 personer - stod det hur många? Hade varit intressant att se vad resultatet blivit på detaljnivå, dvs i olika åldersgrupper och med särskiljning avseende framförallt geografi men även för kön och yrke.

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...