Jump to content
Annons

Hur störda blir ni av cigarettrök?


SadamJR

Recommended Posts

Om du känner att du måste tycka att jag är okunnig och spydig är väl det helt i sin ordning. Men det där med "han [Valle] menar att det bara är inbillning" vill jag å det vänligaste att du klart och tydligt pekar på. Och försök att inte bli långsökt.

"Men det är också ett mystiskt fenomen, tycker jag, hur plötsligt rökallergin dök upp bland oss någon gång på 80-talet. Från att inte ha varit där, så drabbades plötsligt samhället av en sorts mångomfattande allergi. Men det läbbigaste av allt var nog att det endast var icke-rökare som drabbades. Nästan som om naturen medvetet hade siktat in sig på en sorts art — precis som i filmen The Happening [2008]."

"* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av)."

Det är svårt att debattera med någon som inte minns sina egna inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

"Men det är också ett mystiskt fenomen, tycker jag, hur plötsligt rökallergin dök upp bland oss någon gång på 80-talet. Från att inte ha varit där, så drabbades plötsligt samhället av en sorts mångomfattande allergi. Men det läbbigaste av allt var nog att det endast var icke-rökare som drabbades. Nästan som om naturen medvetet hade siktat in sig på en sorts art — precis som i filmen The Happening [2008]."

Vem sa det där?

edit: jaha, det var valle... quote-funktionen är annars bra.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sa det där?

edit: jaha, det var valle... quote-funktionen är annars bra.

Ja, jag vet men jag har inte lyckats lära mig hur man citerar delar av ett inlägg, eller

hur man citerar från två inlägg. Ska läsa på, men vet inte riktigt var. Du kanske vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet men jag har inte lyckats lära mig hur man citerar delar av ett inlägg, eller

hur man citerar från två inlägg. Ska läsa på, men vet inte riktigt var. Du kanske vet?

Det lättaste är att klicka på [+quote]-knappen i höger nedkant på alla inläggen man vill ha med, klicka på [add reply] under hela listan av inlägg, för att sedan redigera bort det som man inte vill ha med.

(om du använder den gamla designen, heter knapparna istället "citera" och "skriv svar" tror jag)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

"Men det är också ett mystiskt fenomen, tycker jag, hur plötsligt rökallergin dök upp bland oss någon gång på 80-talet. Från att inte ha varit där, så drabbades plötsligt samhället av en sorts mångomfattande allergi. Men det läbbigaste av allt var nog att det endast var icke-rökare som drabbades. Nästan som om naturen medvetet hade siktat in sig på en sorts art — precis som i filmen The Happening [2008]."

"* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av)."

Det är svårt att debattera med någon som inte minns sina egna inlägg.

Ja bad dig att inte vara långsökt... och du kunde ändå inte låta bli. Väldigt professionellt.

Du kan inte peka på något där jag säger att det är en inbillning. Vet du varför? För att jag inte anser att det är någon inbillning! Däremot tror jag att s.k. rökallergi snarare är en form av sensorisk hyperreaktivitet. Man kan tydligen inte vara allergisk mot "rök". Däremot kan man vara allergisk mot ämnen som eventuellt förekommer i rök, och det har jag dessutom gett dig rätt för.

Jodå, jag minns mina inlägg, men du orkar inte läsa dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

"* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av)."

Här är den mening som gör att Saddam Junior uppfattar det som så att Valle anser att det nästan verkar vara inbillning att vara rökallergisk.

Valle raderade dock denna mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men det är också ett mystiskt fenomen, tycker jag, hur plötsligt rökallergin dök upp bland oss någon gång på 80-talet. Från att inte ha varit där, så drabbades plötsligt samhället av en sorts mångomfattande allergi. Men det läbbigaste av allt var nog att det endast var icke-rökare som drabbades. Nästan som om naturen medvetet hade siktat in sig på en sorts art — precis som i filmen The Happening [2008]."

"* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av)."

Det är svårt att debattera med någon som inte minns sina egna inlägg.

Anledningen till att jag tror, jag vet inte säkert eftersom det alltid är svårt att veta vad Valle egentligen

menar, att Valle menar att rökallergi, detta ord som han själv lanserar i debatten, är inbillning finns

även i början av citatet. Det var endast icke-rökare som drabbades osv. Hur vet han det. Ett typiskt

inslag av den spydighet/okunnighet som jag tidigare nämnt. Hur kan du, Valle f ö tycka att jag är långsökt

när jag inte gör något annat än citerar dig.

Jag säger alltså att jag är allergisk mot äpplen. Det kan vara mot flavonoider eller något av de andra

ämnena som finns i denna frukt, men jag men alltså att det är rimligt att säga att jag är allergisk mot

äpplen, eftersom jag mår dåligt om jag smakar på ett. På samma sätt måste det väl vara rimligt att den

som får allergiska reaktioner av cigarettrök är allergisk mot cigarettrök, och inte mot ett specifikt ämne

i denna rök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni inte kloka??

😲☺️

Klart man reagerar på vad saken innehåller.

Röken innehåller något.

Äpplet innehåller något.

Det är nog inte flavonoider, men kanske besprutningen.

//:debatt

Vad tycker du själv? Kan man säga att man är allergisk mot äpplen eller cigarettrök osv,

eller måste man, som Valle tycker, tror jag, identifiera själva ämnet i äpplet eller

cigarettröken osv, så att man verkligen kan redogöra för vad man är allergisk emot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du själv? Kan man säga att man är allergisk mot äpplen eller cigarettrök osv,

eller måste man, som Valle tycker, tror jag, identifiera själva ämnet i äpplet eller

cigarettröken osv, så att man verkligen kan redogöra för vad man är allergisk emot?

Ja, det kan man verkligen och bör göra. Vilken normal människa som helst skulle förstå vad man menar om man säger att man är allergisk mot äpplen eller rök.

Det är logiskt att det är något av dessa produkters ingående ämnen som man reagerar mot, men det är så självskrivet så det bör man inte ens påpeka.

För Forumtrevnad:

Bättre att säga sedan: "Jaha, skrev jag så, det var ju klantigt det medges. Jag överdrev nog lite där. Jaha? Du menar så, hmm... så kan det nog vara, även om det är svårt att vetenskapligt bevisa, åtminstone i dagsläget. Jag har hört att... osv."

Bättre om det var en dialog i Forumet. Ibland blir det bara platt fall.

Som om vissa är konfliktsökande av sin natur.

Som värsta igelkotten med taggarna ut.

Men jag har inte uppfattat varken Saddam Jr eller Valle som så. Tidigare.

De är rätt lätta att ha att göra med. Göschelåv.

Det finns ETT värre exempel.

😲

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av).

Ber om ursäkt. Valle hade meningen i ett annat inlägg bara. Ingen radering alltså.

Detta var meningen som startat stormen.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var endast icke-rökare som drabbades osv. Hur vet han det.

Alltså, Sadam! Du har faktiskt själv skrivit inlägg som lätt backar upp det där — du har gjort följande påståenden:

1.
Har man rökallergi börjar man inte röka

2.
Är man allergisk mot cigarettrök kan man helt enkelt inte röka utan att bli akut sjuk

 

Slutsats:
En rökare kan inte vara rökallergiker!

Vilken annan grupp än icke-rökare kan då bli drabbad av rökallergi, menar du?

Vidare tror jag, som jag påpekat några gånger i tråden, att s.k. rökallergi är en form av sensorisk hyperreaktivitet., snarare än en allergi — alltså, ingen inbillning. Men det skulle vara intressant att veta vad du tror: är rökallergi allergi/astma snarare än sensorisk hyperreaktivitet?

Försök nu att vara så pass modig och svara på båda frågorna. Och gärna med samma säkerhet som när du fällde dina påståenden ovan.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, Sadam! Du har faktiskt själv skrivit inlägg som lätt backar upp det där — du har gjort följande påståenden:

1.
Har man rökallergi börjar man inte röka

2.
Är man allergisk mot cigarettrök kan man helt enkelt inte röka utan att bli akut sjuk

 

Slutsats:
En rökare kan inte vara rökallergiker!

Vilken annan grupp än icke-rökare kan då bli drabbad av rökallergi, menar du?

Vidare tror jag, som jag påpekat några gånger i tråden, att s.k. rökallergi är en form av sensorisk hyperreaktivitet., snarare än en allergi — alltså, ingen inbillning. Men det skulle vara intressant att veta vad du tror: är rökallergi allergi/astma snarare än sensorisk hyperreaktivitet?

Försök nu att vara så pass modig och svara på båda frågorna. Och gärna med samma säkerhet som när du fällde dina påståenden ovan.

Man kan som rökare utveckla rökallergi, precis som äppelätare kan utveckla allergi mot äpplen. Alltså kan

rökare och fd rökare vara rökallergiker. Sensorisk hyperaktivitet kan jag bara hitta omnämnt i en enda studie

gällande en pilotgrupp för flera år sedan. Det finns de som drar långtgående slutsatser av denna studie , men om

resultaten var så lovande borde det väl finnas ytterligare studier och resultat. Själv kan jag inte förstå

varför man inte skulle kunna vara allergisk mot just de ämnen som finns i cigarettrök, du tror naturligtvis

vad du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sensorisk hyperaktivitet kan jag bara hitta omnämnt i en enda studie gällande en pilotgrupp för flera år sedan. Det finns de som drar långtgående slutsatser av denna studie , men om resultaten var så lovande borde det väl finnas ytterligare studier och resultat.

OK, men finns det studier som visar att rökallergi är just allergi, och inte någon form av sensorisk hyperreaktivitet? (Notera stavningen [fetstilat], det blir inte lika många "träffar" med din stavning.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka databaser ni letar i, men jag rekommenderar de rent medicinska som ni kan söka tillstånd för att få använda på närmaste medicinsk fakultet, Karolinska eller Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Wikipedia är inget för seriösa forskare och skulle man använt det där jag studerat hade man relegerats eller i vart fall aldrig ens godkänts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan vara både köldöverkänslig och köldallergisk.

Är inte det konstigt?

Kan också meddela att det finns en hel arsenal läkemedel för de som är hyperöverkänsliga som vuxit fram de senaste åren. Min allergolog t.ex. är hyperkänslig för kyla och vissa dofter, men har helt andra mediciner än allergiker och astmatiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikipedia är inget för seriösa forskare och skulle man använt det där jag studerat hade man relegerats eller i vart fall aldrig ens godkänts.

Fanns ens Internet då?

Jag är 100% säker på att även Internet används vid "seriös forskning" idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns ens Internet då?

Jag är 100% säker på att även Internet används vid "seriös forskning" idag.

han pratade om wikipedia och du tolkade det som hela internet? Wikipedia är visserligen ganska stort, men kom igen nu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men finns det studier som visar att rökallergi är just allergi, och inte någon form av sensorisk hyperreaktivitet? (Notera stavningen [fetstilat], det blir inte lika många "träffar" med din stavning.)

Sensorisk hyperreaktivitet ger 58 googleträffar. Sensorisk hyperaktivitet ger 1140 träffar till ungefär

samma, och liknande, sidor om samma besvär. Mystiskt. Undrar om ens de som gjort studien vet vad det

egentligen heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sensorisk hyperreaktivitet ger 58 googleträffar. Sensorisk hyperaktivitet ger 1140 träffar till ungefär

samma, och liknande, sidor om samma besvär. Mystiskt. Undrar om ens de som gjort studien vet vad det

egentligen heter.

ööh, va?

Sensorisk hyperreaktivitet ger 3 730 träffar

Sensorisk hyperaktivitet ger 267 träffar

På google. Med sökfraserna inom citationstecken, för att bara få träffar där de hänger ihop.

Sluta hitta på saker nu va.

Link to comment
Dela på andra sajter

ööh, va?

Sensorisk hyperreaktivitet ger 3 730 träffar

Sensorisk hyperaktivitet ger 267 träffar

På google. Med sökfraserna inom citationstecken, för att bara få träffar där de hänger ihop.

Sluta hitta på saker nu va.

1170 respektive 260 när jag söker på samma sätt som du. Trodde att hela vitsen med google

var att man skulle slippa alla tecken och att det bara var att skriva in orden. Jaja, man lär

så länge man lever. Hittat på har jag däremot inte. Vare sig nu eller tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

han pratade om wikipedia och du tolkade det som hela internet? Wikipedia är visserligen ganska stort, men kom igen nu

Mmm... fast "han" pratade som om jag endast hade använt Wikipedia som källa. Jag har givetvis kollat fler källor än bara de som jag postat ovan. Även jag kan göra något så skitenkelt som att "goooogla", you know, precis som du och sign. debatt. (Sadam har däremot uppenbara problem med det.)

Jag är 100% säker på att även Wikipedia används vid "seriös forskning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... fast "han" pratade som om jag endast hade använt Wikipedia som källa. Jag har givetvis kollat fler källor än bara de som jag postat ovan. Även jag kan göra något så skitenkelt som att "goooogla", you know, precis som du och sign. debatt. (Sadam har däremot uppenbara problem med det.)

Jag är 100% säker på att även Wikipedia används vid "seriös forskning".

Så ditt resonemang utgick alltså ifrån att DU använt fler källor, vilket det bara var DU som visste? Det sättet att diskutera fungerar bara om:

1) vi kan läsa tankar (det kan vi inte)

2) alla tänker likadant (det gör vi inte)

Wikipedia kan användas av forskaren för att få en enkel sammanfattning om något han/hon inte vet så mycket om, men man måste veta att det inte behöver stämma och att man inte kan ange en wiki som referens.

En docent på linköpings universitet, som jag haft mycket under mina studier, hävdar att man inte ens får använda google när man forskar... vilket han fick äta upp en dag då jag lyckats googla fram fullversionen av en forskningsrapport som han inte hittat i sina medicinska databaser 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...