Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Många blir både störda och provocerade av cigarettrök. I svensk domstol har dock

just fastslagits att man får röka i sin trädgård. Hur jobbigt tycker ni att det är med

rökare och cigarettrök?

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

Jag får andnöd!

Har astmatiska besvär som inte kan behandlas, eftersom jag är allergisk mot kortison.

Är överkänslig mot cigarettrök, så jag känner lukten av rökare på mycket långt avstånd - vi talar om 30 meter nånting!!

Postat

Provade att ta ett bloss en gång, fy helvete voi vittu aldrig igen jag dog nästan.

Hatar det.

Postat

Är själv allergiker, men har av någon anledning fått intrycket att de som störs

mest av cigarettrök själva är före detta rökare, har jag fel? Var tycker ni att

man ska få röka? Är trädgården ok? Hur är det med balkongen?

Postat
Är själv allergiker, men har av någon anledning fått intrycket att de som störs

mest av cigarettrök själva är före detta rökare, har jag fel? Var tycker ni att

man ska få röka? Är trädgården ok? Hur är det med balkongen?

Ingenstans.

Postat (redigerat)

Som (f.d.) nikotinist — både via cigarett och snus — kan jag väl så här i efterhand erkänna att cigarettrök är störigt. Både vad gäller dimman i sig och stanken när den sätter sig i kläderna. Jag är positiv till rökförbud på offentliga platser, men gillar å andra sidan inte den häxjakt som ibland rökarna utsätts för.

Men det är också ett mystiskt fenomen, tycker jag, hur plötsligt rökallergin dök upp bland oss någon gång på 80-talet. Från att inte ha varit där, så drabbades plötsligt samhället av en sorts mångomfattande allergi. Men det läbbigaste av allt var nog att det endast var icke-rökare som drabbades. Nästan som om naturen medvetet hade siktat in sig på en sorts art — precis som i filmen The Happening [2008].

Ganska spooky, egentligen.

Redigerat av Valle
Postat

Nedrökade rum och lägenheter samt rökdrabbade kläder har jag inte ont av alls, men däremot röken från cigaretter.

Med tanke på att vissa cancerogena ämnen bildas först sedan bloss har dragits och röken skjutits ut av den som röker och framförallt BARA drabbar dem som är passiva rökare, så är det vansinne.

Jag tror det har med immunförsvaret att göra, det belastas med så mycket, besprutad föda, bilavgaser, konserveringsmedel, cigarettrök m.m.

Det kanske är fel att säga att man överreagerar eller är överkänslig, det är kanske så att vissa andra lyckats anpassa sig till nya förhållanden bara.

Så egentligen är man precis så känslig som man borde vara, när man är överkänslig.

//:debatt

Postat
Som (f.d.) nikotinist — både via cigarett och snus — kan jag väl så här i efterhand erkänna att cigarettrök är störigt. Både vad gäller dimman i sig och stanken när den sätter sig i kläderna. Jag är positiv till rökförbud på offentliga platser, men gillar å andra sidan inte den häxjakt som ibland rökarna utsätts för.

Men det är också ett mystiskt fenomen, tycker jag, hur plötsligt rökallergin dök upp bland oss någon gång på 80-talet. Från att inte ha varit där, så drabbades plötsligt samhället av en sorts mångomfattande allergi. Men det läbbigaste av allt var nog att det endast var icke-rökare som drabbades. Nästan som om naturen medvetet hade siktat in sig på en sorts art — precis som i filmen The Happening [2008].

Ganska spooky, egentligen.

Detta med rökallergi enbart hos ickerökare behöver inte vara något stort mysterium.

Är man rökallergiker är väl risken minimal att man börjar röka.

Postat

Tycker det är ok med rök på uteserveringen, eller när man går runt på stan etc, så länge det inte blir som det var på klubbarna innan rökförbudet, för det var vidrigt!

Det värsta är dock när man har en granne som röker, och han gör det från sitt fönster så att röken glider in i mitt fönster och gör att MIN lägenhet fylls av röklukt.

Postat

På vintern då... när busskuren fyllts av 20 huttrande människor i 10 minusgrader och 4 personer därinne tar och tänder varsin cigarett och står kvar därinne. Och de gör de bara för att de tror att de ska bli varma av det. Eld...värme.... psykologiskt, ni vet.

Postat

Jobbade när jag var 20 år nätter på SJ, på bangården. Satt tillsammans med 3 gubbar,

de var i samma ålder som jag är nu, mellan passen i en futt ungefär lika stor som en

friggebod, fast det kan det inte ha varit för de fanns inte då. Alla tre rökte som skorstenar,

varav en pipa. Var lika förvånad varje morgon att jag tog mig hem levande.

Postat
Är man rökallergiker är väl risken minimal att man börjar röka.

Nej, du har fel! Jag har stött på hur många allergiker* och astmatiker som helst som (dumt nog) röker, eller har rökt.

* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av).

Postat
Nej, du har fel! Jag har stött på hur många allergiker* och astmatiker som helst som (dumt nog) röker, eller har rökt.

* Jag syftar på "riktig" allergi, inte på s.k. sensorisk hyperreaktivitet (vilket jag tror att många s.k. rökallergiker egentligen lider av).

Det är inte lätta att veta vad du syftar på. Om du skriver rökallergi får man anta att

du menar rökallergi. Har man rökallergi börjar man inte röka.

Postat
Det är inte lätta att veta vad du syftar på. Om du skriver rökallergi får man anta att du menar rökallergi. Har man rökallergi börjar man inte röka.

Frågan är om rökallergi verkligen finns som egen allergi eller om den (röken) egentligen "bara" är en förvärrande faktor på en befintlig allergi/astma... För i så fall är det väl skitsamma om en rökare är "rök"-allergiker, pollenallergiker eller astmatiker; det finns de som har börjat röka ändå. Uppenbarligen.

Postat
Frågan är om rökallergi verkligen finns som egen allergi eller om den (röken) egentligen "bara" är en förvärrande faktor på en befintlig allergi/astma... För i så fall är det väl skitsamma om en rökare är "rök"-allergiker, pollenallergiker eller astmatiker; det finns de som har börjat röka ändå. Uppenbarligen.

Förutsätter du alltså att det inte finns de som har speciellt utvecklade allergier mot

just de ämnen som finns i cigarettrök. Det var rökallergi du skrev från början.

Postat
Förutsätter du alltså att det inte finns de som har speciellt utvecklade allergier mot just de ämnen som finns i cigarettrök.

Jo, det finns säkert! Men är dessa ämnen verkligen specifika för just cigaretter, eller finns de även i avgaser, utsläpp etc?

Postat
Jo, det finns säkert! Men är dessa ämnen verkligen specifika för just cigaretter, eller finns de även i avgaser, utsläpp etc?

Det vet jag inte, och uppenbarligen inte du heller. Själv skulle jag inte uttala mig på det

sättet innan jag hade tagit reda på det.

Postat
Det vet jag inte, och uppenbarligen inte du heller. Själv skulle jag inte uttala mig på det sättet innan jag hade tagit reda på det.

Äsch! Jag utgick bara från vad som påstås här och här.

Men du vet väl visst — du sa ju självsäkert att "har man rökallergi börjar man inte röka." Någonstans måste du väl ha tagit reda på detta.

Postat
Äsch! Jag utgick bara från vad som påstås här och här.

Men du vet väl visst — du sa ju självsäkert att "har man rökallergi börjar man inte röka." Någonstans måste du väl ha tagit reda på detta.

Så du har varit ute och googlat nu i efterhand. Kunde inte se att någon av länkarna ledde till något

som hade med cigarettrök att göra. Själv utgick jag bara från vanligt sunt förnuft. Är själv allergisk

mot äpplen och kan därför inte äta äpplen Är man allergisk mot cigarettrök kan man helt enkelt inte

röka utan att bli akut sjuk. Antar att du inte har några allergier själv.

Postat

Valle har rätt i det att många med astma röker. T.o.m. en del av de med kol röker!

Det spelar egentligen ingen roll om det kallas rökallergi eller inte.

Jag tror Allergologen SU skulle säga att det finns.

Vissa ämnen i cigaretter och även i den rök som bildas av dem är specifika enbart för cigaretter!

I det militära fick vi lära oss att det fanns cirka 170 cancerogena ämnen i cigaretter.

Många av dem bildas enbart vid utblåsningen av röken!! Det betyder ju att det sker ett

kemiskt samspel mellan cigarettens ämnen och luften och/eller saliven.

Vissa av dessa ämnen drabbar de passiva rökarna mer än de aktiva rökarna.

En del av ämnena som de aktiva rökarna suger i sig och som inte drabbar de passiva rökarna i utandningsluften

lär nämligen skydda de aktiva rökarna, men inte de passiva rökarna. Intressant och komplext!

Sammantaget är det dock farligare att röka aktivt än passivt.

Varit en del på lungkliniken själv för tester.

Postat
Valle har rätt i det att många med astma röker. T.o.m. en del av de med kol röker!

Det spelar egentligen ingen roll om det kallas rökallergi eller inte.

Jag tror Allergologen SU skulle säga att det finns.

Vissa ämnen i cigaretter och även i den rök som bildas av dem är specifika enbart för cigaretter!

I det militära fick vi lära oss att det fanns cirka 170 cancerogena ämnen i cigaretter.

Många av dem bildas enbart vid utblåsningen av röken!! Det betyder ju att det sker ett

kemiskt samspel mellan cigarettens ämnen och luften och/eller saliven.

Vissa av dessa ämnen drabbar de passiva rökarna mer än de aktiva rökarna.

En del av ämnena som de aktiva rökarna suger i sig och som inte drabbar de passiva rökarna i utandningsluften

lär nämligen skydda de aktiva rökarna, men inte de passiva rökarna. Intressant och komplext!

Sammantaget är det dock farligare att röka aktivt än passivt.

Varit en del på lungkliniken själv för tester.

Vad skulle detta att man har astma eller kol ha med rökallergi att göra. Är man allergisk mot

ämnen i cigarettröken börjar man rimligtvis aldrig röka eftersom man aldrig kommer att må

något annat än dåligt av det. Om man däremot utvecklar en sådan allergi när man börjat

röka blir läget naturligtvis ett helt annat eftersom man redan utvecklat ett beroende.

Postat (redigerat)
Vad skulle detta att man har astma eller kol ha med rökallergi att göra. Är man allergisk mot

ämnen i cigarettröken börjar man rimligtvis aldrig röka eftersom man aldrig kommer att må

något annat än dåligt av det.

I allra högsta grad! Därför att allergi är steget före det att astma utvecklas, vilket kan sägas vara steget före kol.

Därmed inte sagt att man behöver gå alla stegen i trappan.

Att ha astma eller kol och att samtidigt röka är ännu mer orimligt att hålla på med än om man "bara" är allergisk!!

Sedan finns det allergier man kan dö av, men då är det i regel genom en astmaattack som följd av allergin.

Fanns en kille i lumpen som inte tålde paprika och låg på kökets golv plötsligt och var nästan blå i fejan.

En tjej påjobbet tål inte jordnötter, för då kan det bli kris...

Jag kan påpeka att jag gjort ett antal tester och så även allergitester och jag var dunderallergisk(!) mot sådant jag inte ens hade en aning om att jag var allergisk mot och som jag utsatte/utsätter mig för nästan dagligen.

Tyvärr är jag medicinresistent, så det går inte att behandla skiten...

😕

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

Jag har aldrig ifrågasatt att det finns både allergiker och astmatiker som röker eller att det är

skadligt för dem. Diskussionen jag hade med Valle gällde om det finns något sådant som

rökallergi eller inte. Jag menar att det bör finnas och han menar att det bara är inbillning, tror

jag. Vet sällan riktigt vad han menar eftersom han har en olycklig vana att blanda spydighet med

okunnighet. Vidhåller att man inte börjar röka om man är rökallergiker.

Postat
Jag har aldrig ifrågasatt att det finns både allergiker och astmatiker som röker eller att det är

skadligt för dem. Diskussionen jag hade med Valle gällde om det finns något sådant som

rökallergi eller inte. Jag menar att det bör finnas och han menar att det bara är inbillning, tror

jag. Vet sällan riktigt vad han menar eftersom han har en olycklig vana att blanda spydighet med

okunnighet. Vidhåller att man inte börjar röka om man är rökallergiker.

Du talar som en präst, som min farsa brukade säga. Betyder ju ungefär, du har helt rätt.

Allergier är verkligen inte att leka med, och finns rökallergi, vilket nog finns

(och som jag skrev så tror de på Allergologen SU nog det (expertisen)), så bör man

ju som du skrev..... INTE röka.

En del är konfliktsökare.

Hoppas Du inte röker, diabates och rökning är ingen lyckad kombination.

Postat
Diskussionen jag hade med Valle gällde om det finns något sådant som rökallergi eller inte. Jag menar att det bör finnas och han menar att det bara är inbillning, tror jag. Vet sällan riktigt vad han menar eftersom han har en olycklig vana att blanda spydighet med okunnighet.

Om du känner att du måste tycka att jag är okunnig och spydig är väl det helt i sin ordning. Men det där med "han [Valle] menar att det bara är inbillning" vill jag å det vänligaste att du klart och tydligt pekar på. Och försök att inte bli långsökt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.