Paste Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Hej alla musikers! Jag vet inte hur jag ska börja detta inlägg men jag kör på .. Jag har producerat musik sen jag var ~14år gammal och är 21år nu (22 i oktober). Mitt dilemma är trots att jag har pysslat med musik i flera år inte tycks lära mig någonting, utvecklas heter det kanske så fint. Jag blir aldrig nöjd med mina låtar och tror alltid att det låter så groteskt dåligt. Visst jag har väl utvecklats en del sen jag började men jag känner att det inte är tillräckligt, efter sju år bör man ändå kunna en del om musik kan jag tycka. När jag inte lyckat komma åt det soundet jag vill dras jag ner i en j*vla tornado och deppar. Känner ärligt att jag har lust att skita i allt som har med produktion att göra.. Ibland funderar jag på om jag överhuvudtaget är musikalisk, vilket jag tvivlar rätt så mycket på att jag är. Men jag skulle behöva lite råd kring hur man ändå kan hålla musiken vid liv? kanske finns det ett annat sätt att lära sig att producera musik? Svåra frågor kanske, vad vet jag. Det kanske handlar om att jag jämför mig med rätt så stora artister .. för det är det soundet jag eftersträvar. Rörigt inlägg, men hoppas ni förstår vart jag vill komma ☺️ Tack!
amptek Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Hej alla musikers! Jag vet inte hur jag ska börja detta inlägg men jag kör på .. Jag har producerat musik sen jag var ~14år gammal och är 21år nu (22 i oktober). Mitt dilemma är trots att jag har pysslat med musik i flera år inte tycks lära mig någonting, utvecklas heter det kanske så fint. Jag blir aldrig nöjd med mina låtar och tror alltid att det låter så groteskt dåligt. Visst jag har väl utvecklats en del sen jag började men jag känner att det inte är tillräckligt, efter sju år bör man ändå kunna en del om musik kan jag tycka. När jag inte lyckat komma åt det soundet jag vill dras jag ner i en j*vla tornado och deppar. Känner ärligt att jag har lust att skita i allt som har med produktion att göra.. Ibland funderar jag på om jag överhuvudtaget är musikalisk, vilket jag tvivlar rätt så mycket på att jag är. Men jag skulle behöva lite råd kring hur man ändå kan hålla musiken vid liv? kanske finns det ett annat sätt att lära sig att producera musik? Svåra frågor kanske, vad vet jag. Det kanske handlar om att jag jämför mig med rätt så stora artister .. för det är det soundet jag eftersträvar. Rörigt inlägg, men hoppas ni förstår vart jag vill komma 😉 Tack! Känner igen symptomen! jag har tagit ett break på 5 månader(har inte haft data) köpte mig en mac nu tanka ableton live trail har ett helt nytt perspektiv på hela min musik produktion! 5 månader kanske är lite långt men det va bara för jag inte hade nån data.. kanske behöver ett break? hoppas du löser ditt problem ☺️
laxlaxlax Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Du är på helt rätt väg. Om man inte har dåligt självförtroende finns det inget att sträva efter och man kan sitta på sin röv och vara nöjd.
Renfield Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Att ta ett break tror jag inte att du ska göra. Då vinner ju obehaget du känner. Istället bör du fortsätta med musiken men försöka att inte låta grubbleriet och ifrågasättandet av dig själv ta för stor plats. Det tar lite tid att lära sig men det är betydligt bättre att du bemöter ångesten än att inte göra det. Om du låter ångesten "vinna" och inte övar kommer du ju inte att bli bättre. För varje gång du bemöter obehaget känns det lättare och lättare så småningom. Sänk kraven och lek dig fram. Vad fan gör det om några tagningar blir "dåliga"? Ju längre du håller på desto bättre kommer du att bli. Med risk för att låta som en farbror, jag är 35, är du fortfarande väldigt ung och definitivt för ung för att ge upp redan nu!
Valle Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Du är på helt rätt väg. Om man inte har dåligt självförtroende finns det inget att sträva efter och man kan sitta på sin röv och vara nöjd. WHAT!? I beg to differ! Dåligt självförtroende hör inte hemma i underhållningsbranschen och tar en definitivt inte ditåt man strävar, snarare sätter det onödiga hinder på vägen att nå sina mål. Istället sitter man på sin röv och är missnöjd och kommer ingen jävla vart. @ trådskaparen: Du kanske skulle höra med andra i din omgivning innan du dömer ut dig själv och ditt arbete som groteskt dåligt. Får du tillräckligt med feedback? Ger du din omgivning tillfällen att ge dig feedback?
Paste Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 @ trådskaparen: Du kanske skulle höra med andra i din omgivning innan du dömer ut dig själv och ditt arbete som groteskt dåligt. Får du tillräckligt med feedback? Ger du din omgivning tillfällen att ge dig feedback? Jag känner faktiskt inte så många som sysslar med musik (tänker över internet). "irl" känner jag inte en käft där jag bor ☺️ så det blir lite svårt med feedback. Men det är som ni säger, att man måste ha tålamod. Ge musiken tid och inte ha för bråttom antar jag också, är nog många som glömmer det. Ge produktionerna tid!! Tack för era svar, betyder mycket!
Hellpig Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Du kan ju lägga ut dina alster här och på andra liknande webbplatser för att få kritik från andra - det kan man lära sig en hel del på. Samarbete med någon är också något man lär sig en hel del genom och det finns ju en avdelning för samarbeten här på forumet.
DieHard (oregistrerad) Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Om du inte känner nån irl så är det här forumet ett utmärkt ställe att få bedömning för det du gör. Att döma sig själv för hårt är att göra sig en björntjänst. Det kommer du ingen vart med. Börja med att ifrågasätt den inre dialogen som du för med dig själv, den inre rösten som säger att du inte är bra nog. Sluta och lyssna på den! Den kan bara ha makt över dig så länge du tillåter den det och därmed legitimerar dess existens. Den är inte verklig. Kanske det du gör är bra, riktigt bra eller åtminstone okej. Du kan inte veta vad andra kommer att tycka om ingen hör det du gör. Att låta andra höra det du gör kommer garanterat hjälpa dig bli av med din inre vanföreställning om dig själv. Sen det där att jämföra sig med andra är totalt meningslöst. Stora artister har tillgång till de bästa i branschen som proddar och mixar deras musik. De har arbetat hårt i flera år för att nå dit där de är nu. Och endast ett fåtal kommer att nå högsta toppen. En ljudtekniker som mixat stora artister sade själv att han tyckte sig inte komma någonstans och inte utvecklades förr och trodde aldrig att han skulle bli bra och var frustrerad. Men hur kom han dit där han är nu? Genom att vägra ge upp och fortsätta kämpa och hårt arbete och vara öppen för att lära sig. Producera musik är en konstform och som alla konstformer tar det åratal att utvecklas och förfina sin konst. Du säger att du inte har utvecklats men tillåt mig tvivla. Du kan knappast ha under all tid inte undgått att göra det. Bästa sättet är att spara gammalt och jämföra med det. Sen är det viktigt att lära sig av dem som kan sina grejer. Men det är något helt annat än att jämföra. Finns bra litteratur och videos som lära dig än mer av så införskaffa det. Det kommer att spara dig mycket tid och hjälpa dig bli bättre fortare. Men däremot ska du inte ta något avbrott. Det hjälper ingenting för när du börjar igen är du tillbaka där du var sist och samma negativa tankar kommer uppstå igen.
DieHard (oregistrerad) Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Du är på helt rätt väg. Om man inte har dåligt självförtroende finns det inget att sträva efter och man kan sitta på sin röv och vara nöjd. Säg att du skämtar va? 🤪
Freddy Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Jag tror mycket på att testa nya stilar, nya instrument osv. Alltid lär man sig något och du sätter liksom inte hela din utveckling på ett kort, om du fattar. Om du strävar efter en bredd så kommer du nå mer insikt och styrka ditt självförtroende. Nu vet jag inte hur du känner, men det blir lätt att man målar in sig i sitt hörn, med sin stil och sina produktionspluggar, det man vet funkar liksom. Går man utanför detta så kan man inget. Jag känner även jag igen symptomen du har. Att man lackar ur när man inte direkt kommer till det soundet man hör i huvudet. Men man måste nog inse att man inte riktigt är där ännu, försöka så gott man kan och gå vidare med nästa låt. Prova nya saker osv. Det dummaste man kan göra är att låta detta stoppa dig i att producera musik. Känner du att du kan din daw? Har du läst några böcker i musikproduktion? Finns även massa videos och tutorials på nätet, osv. Kämpa på, du blir bättre hela tiden. Stanna inte upp nu!
laxlaxlax Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 (redigerat) Istället sitter man på sin röv och är missnöjd och kommer ingen jävla vart. Jag sa inte att man ska acceptera missnöjet. Bara att det är en drivkraft. Men egentligen tycker jag viljan att göra något bra är en större självcensur. Det bästa är att inse att man inte har en aning om vad som händer, och ha så roligt att smaken inte kan hänga med och uppfatta.' EDIT: Mitt tips är att du ska komma ihåg varför du började när du var 14. Redigerat 8 augusti 2009 av laxlaxlax
Linos Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Ja du är inte ensam kan jag ju säga. Dom flesta musikerna är väl mer eller mindre självkritiska. Det är nog bra för då försöker man ju utveckla sig men man får ju inte tycka att allt man gör är meningslöst (för det är det inte). Ett tips kan ju vara som gitarristen i Radiohead sagt att man aldrig ska lyssna på musik som man älskar när man producerar egen musik. Det kan ju vara en bra riktlinje för att inte bli allt för deppig över sina produktioner. Har för mig att Kurt Cobain inte hitta det soundet han var ute efter fram tills han gjorde "I Hate Myself & Want To Die" som släpptes 1993 och han föddes 1967. Mastodon hitta deras sound nu (2009) på deras senaste platta Crack the Skye och då hade dom gjort musik tillsammans i ca tio år. Så fortsätt kämpa tills du hittar det du är ute efter, Lycka till!
peppeperra Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Jag är 20 år gammal och har hållt på med att göra musik i datorn i kanske 1.5 år bara. Det är ju själva saken att göra en låt som man är stolt över som får en att fortsätta. Dock kan det bli jobbigt när inget känns så som man vill. Försök utvecklas genom att göra annan musik än du brukar eller göra nått sammarbete med någon. Då kan man peppa varrandra när det känns jobbigt 🤪
KillwithSkill Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Musik ska vara roligt! Han man inte kul så sök nåt annat som kan tillfredsställa dig! Ha inte för bråttom, visst släng ihop en låt och helt plötslig så är det en dunderhit. MEN det jag menar, ha inte för bråttom med "att göra en hit". Typ man har lagt grunderna, sen känner man lite tvång att fortsätta. Skit i det. Ta en öl. Spela spel eller ha sex med din älskade osv. Jobba ihop med likasinnade, har du kompisar som oxå gör musik? Band? DÄR får man största triggningen och inspirationen. Kör på och håll inte på att dalta med vad som är bra eller dåligt.
niclashbg Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 Har haft samma problem. Det är perioder som kommer och går, men när man kommer tillbaka är man bättre än någonsin! Du kan stressa fram hur mycket du vill, men då blir det bara skit. Ta en promenad, kolla på youtube när andra gör beats för att få tillbaka motivationen eller festa hårt och glöm musiken i någon dag. För mig är det alltid i de mest opassande tillfällena jag kommer på en riktigt bra idé; te.x fem minuter innan bussen går, när jag inte är hemma, när jag har en superduper ultra mega-trevlig stund med min flickvän (nej, jag ligger inte och nynnar under tiden), när jag är på jobb eller liknande. Ladda upp din musik här så kommer folk att ge konstruktiv kritik! Fortsätt kämpa, musik är en djungel. MVH
burkish (oregistrerad) Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 (redigerat) Vet inte vilken typ av musik du håller på med eller vilken nivå du ligger på men jag rekommenderar att du kanske låter praktiken vila tillsvidare och kanske satsar mer på teorin. Vet inte om det är just den musikaliska biten som är ditt problem eller det tekniska ? Testa lite tutorials försök att härma istället för att nyskapa, till slut så når du nog dit du vill. Kom ihåg att följa referenser det underlättar arbetet, lyssna på en låt om det finns något du gillar med den som du vill efterlikna. Släng in låten i ditt daw och försök, försök, försök. Det har hjälp mig många gånger, personligen glömmer jag lätt bort att referera men när man använder sig utav en referens blir det oftast ett mycket bättre slutresultat. Hoppas det kan vara till någon hjälp! Edit: Om du har problem med den musikteoretiska biten kan du testa att tex. vissla in melodin du har i huvudet och sedan överföra det till ett annat instrument i ditt daw, testa nya metoder för dina gamla verkar inte funka för dig! Redigerat 9 augusti 2009 av burkish
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.