Waltzberger (oregistrerad) Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Hallå där kära forum vänner. Jag undrar kort och konsist (stavning?!) vad effekten kallas som används på elgitarren precis i slutet av detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=CbQP2utCLvg vid 04:55 och framåt. Vore mkt tacksam om någon visste, och kunde ge lite tips på hur man skruvar till sådant eller vilken effekt man bör inhandla. Tack så länge! 😐 /Babylon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Renfield Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Han använder sig av nog av reversed delay, utan repetitioner, som bla finns på Line 6 Echo Park. Här har du info om den pedalen! http://line6.com/tonecore/echoPark.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Waltzberger (oregistrerad) Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 okej, ska kika upp det. tack så mkt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Ja kanske som Renfeild säger eller så kan den vara inspelad framlänges och uppspelad baklänges. Kan vara kul att testa vid inspelning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Eller så handlar det om ett sådant där fyndigt litet knep där man slår an strängen med volymkontrollen på 0, och omedelbart efter anslaget successivt ökar volymen med hjälp av vridning på kontrollen, för att slutligen låta volymen hastigt falla ner på 0 i väntan på nästa anslag. Åsså börjar man om... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Det låter som det är en "vänd" gitarr precis som Slejnard skrev, tycker jag i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Tjena Som Renfield säger... låter som reversed delay med bara en repetition och med "100% wet" signal. // Klas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Eller så handlar det om ett sådant där fyndigt litet knep där man slår an strängen med volymkontrollen på 0, och omedelbart efter anslaget successivt ökar volymen med hjälp av vridning på kontrollen, för att slutligen låta volymen hastigt falla ner på 0 i väntan på nästa anslag. Åsså börjar man om... Nej det är vad som brukar kallas för swell om jag nu inte minns helt fel eller om jag stavar helt fel. Men nej det är något helt annat och låter ju inte på det här viset. Det hörs att det är reverse på det här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Freddy Postat 8 augusti 2009 Dela Postat 8 augusti 2009 Nej det är vad som brukar kallas för swell om jag nu inte minns helt fel eller om jag stavar helt fel. Men nej det är något helt annat och låter ju inte på det här viset. Det hörs att det är reverse på det här. Jepp, håller helt med. Swell är det inte, baklänges verkar det vara 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Waltzberger (oregistrerad) Postat 9 augusti 2009 Dela Postat 9 augusti 2009 är mkt tacksam för alla svar. tack så mkt. nu ska jag ut o handla pedal:D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 augusti 2009 Dela Postat 9 augusti 2009 Nej det är vad som brukar kallas för swell om jag nu inte minns helt fel eller om jag stavar helt fel. Men nej det är något helt annat och låter ju inte på det här viset. Det hörs att det är reverse på det här. Just det, Volume Swell hette det ja! 😠 Och jo, jag håller med om att låter som en reverse(effekt). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 9 augusti 2009 Dela Postat 9 augusti 2009 är mkt tacksam för alla svar.tack så mkt. nu ska jag ut o handla pedal:D OM du spelar in digitalt, vilket jag antar att du gör kan du ju skapa den där effekten utan pedaler. Men du kanske vill ha den live så att säga... tänk på att du får spela lite i förväg i så fall. För det är det lite svårt med realtidsreverse. Tror jag i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Waltzberger (oregistrerad) Postat 9 augusti 2009 Dela Postat 9 augusti 2009 jag ska ha både live och till digital inspelning. jag kan tänka mig att man helt enkelt spelar med delay och sedan vänder på uppspelningen vid inspelning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
seeage Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 för att inte krångla till det så kan du väl helt enkelt använda en swell? finns på POD t.ex så förenklar du processen live. Effekten låter så gott som likadant Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 jag ska ha både live och till digital inspelning.jag kan tänka mig att man helt enkelt spelar med delay och sedan vänder på uppspelningen vid inspelning? Japp! Jag gjorde något knasigt experiment vid något tillfälle för en sling i en låt; spelade in den, vände på den så att den gick baklänges, lärde mig spela den baklänges, spelade in den baklänges och vände på resultatet. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Waltzberger (oregistrerad) Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 haha, underbart. hur blev resultatet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 haha, underbart.hur blev resultatet? Det lät lite udda udda/skumt tror jag... skall se om jag kan hitta det senare, i så fall kan jag lägga upp det. 😮 (Tror inte låten blev klar men jag bord eha det kvar någonstans bland alla oavslutade projekt...!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.