Jump to content
Annons

Vad kallas effekten på elgitarren?

Waltzberger (oregistrerad)

Recommended Posts

Hallå där kära forum vänner.

Jag undrar kort och konsist (stavning?!) vad effekten kallas som

används på elgitarren precis i slutet av detta klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=CbQP2utCLvg

vid 04:55 och framåt.

Vore mkt tacksam om någon visste, och kunde ge lite tips på hur man skruvar till sådant eller vilken effekt man bör inhandla.

Tack så länge! 😐

/Babylon

Dela på andra sajter

Annons

Eller så handlar det om ett sådant där fyndigt litet knep där man slår an strängen med volymkontrollen på 0, och omedelbart efter anslaget successivt ökar volymen med hjälp av vridning på kontrollen, för att slutligen låta volymen hastigt falla ner på 0 i väntan på nästa anslag. Åsså börjar man om...

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Eller så handlar det om ett sådant där fyndigt litet knep där man slår an strängen med volymkontrollen på 0, och omedelbart efter anslaget successivt ökar volymen med hjälp av vridning på kontrollen, för att slutligen låta volymen hastigt falla ner på 0 i väntan på nästa anslag. Åsså börjar man om...

Nej det är vad som brukar kallas för swell om jag nu inte minns helt fel eller om jag stavar helt fel. Men nej det är något helt annat och låter ju inte på det här viset. Det hörs att det är reverse på det här.

Dela på andra sajter

Nej det är vad som brukar kallas för swell om jag nu inte minns helt fel eller om jag stavar helt fel. Men nej det är något helt annat och låter ju inte på det här viset. Det hörs att det är reverse på det här.

Jepp, håller helt med. Swell är det inte, baklänges verkar det vara 🤪

Dela på andra sajter

Just det, Volume Swell hette det ja! 😠 Och jo, jag håller med om att låter som en reverse(effekt).

Dela på andra sajter

är mkt tacksam för alla svar.

tack så mkt.

nu ska jag ut o handla pedal:D

OM du spelar in digitalt, vilket jag antar att du gör kan du ju skapa den där effekten utan pedaler. Men du kanske vill ha den live så att säga... tänk på att du får spela lite i förväg i så fall. För det är det lite svårt med realtidsreverse. Tror jag i alla fall.

Dela på andra sajter

jag ska ha både live och till digital inspelning.

jag kan tänka mig att man helt enkelt spelar med delay och sedan vänder på uppspelningen

vid inspelning?

Dela på andra sajter

jag ska ha både live och till digital inspelning.

jag kan tänka mig att man helt enkelt spelar med delay och sedan vänder på uppspelningen

vid inspelning?

Japp! Jag gjorde något knasigt experiment vid något tillfälle för en sling i en låt; spelade in den, vände på den så att den gick baklänges, lärde mig spela den baklänges, spelade in den baklänges och vände på resultatet. 😲

Dela på andra sajter

haha, underbart.

hur blev resultatet?

Det lät lite udda udda/skumt tror jag... skall se om jag kan hitta det senare, i så fall kan jag lägga upp det. 😮 (Tror inte låten blev klar men jag bord eha det kvar någonstans bland alla oavslutade projekt...!)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.