Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

God kväll!

Inspelningarna går bra, men när jag sparat projektet under mappen med arbetsnamnet och klickar på den mappen så kommer det i nästa lägre nivå upp en mapp som heter Audio och en mapp som heter Image, följt av mappen för låt 1, mappen för låt 2, mappen för låt 3 osv.

Är det bra??

Ska inte man för VARJE låt ha en egen Audio- och Image-mapp?

NU ligger ju all audio i hela projektet i samma mapp blandat!

Och inte kan jag spela de där wav-filerna heller - det fattas en ljud-codec står det i Windows Media Player och i Cubase står det "Incorrect file". Men öppnar jag resp låtprojekt i Cubase så hörs det och funkar galant. Ska jag inte kunna spela upp de där wav-filerna som de är bara sådär?

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Jag skapar alltid en ny mapp för varje låt - och sedan hamnar alla filer som hör till låten där, helt enkelt.

Om du skapar ett nytt projekt, så frågar ju Cubase var du ska lägga filerna, så det är bara att ordna det där.

Kör du med 24-bitsfiler i Cubase eller Wavelab, så klarar inte Windows Mediaplayer av att spela upp dem. 16-bit och 32-bit FP-filer klarar den däremot av att spela upp... Enklaste lösningen är att köra med en annan player, så sliper du problemet.

Postat
Jag skapar alltid en ny mapp för varje låt - och sedan hamnar alla filer som hör till låten där, helt enkelt.

Om du skapar ett nytt projekt, så frågar ju Cubase var du ska lägga filerna, så det är bara att ordna det där.

Kör du med 24-bitsfiler i Cubase eller Wavelab, så klarar inte Windows Mediaplayer av att spela upp dem. 16-bit och 32-bit FP-filer klarar den däremot av att spela upp... Enklaste lösningen är att köra med en annan player, så sliper du problemet.

Tack Claes!!

Jag rensar hela projektet och börjar på scratch imorgon, med tår i ögat...

för det måste jag väl nu då? En dags arbete åt fanders.

Läget är följande konkret: Låt 1 har bara 1 st sidestick i bpm 90. Låt 2 har däremot 6-7 audiospår (gitarrer allihop). Men bredvid dessa låtmappar ligger alltså på samma nivå en enda AUDIO-mapp och en enda IMAGE-mapp, som du förstod. Jag skulle vilja radera låt 1, men då försvinner väl inte den audio (och image) som tillhör låt 1 i mapparna AUDIO resp IMAGE? Jag vet inget sätt att ur dessa mappar plocka bort det som tillhör låt 1. Så vad hjälper det att radera projektmappen för låt 1, allt följer ju inte med?

Bra att veta det om Windows Media Player.

Postat
Skapa en ny mapp när du startar ett nytt projekt så skapar Cubase själv undermapparna för det specifika projektet i din mapp.

Windows media player gillar inte 24bit filer.

Ok.

Jo, jag märkte det,

men varför kan de inte spelas i Cubase Ess heller?

Om jag väljer en av dessa små wav-filer som finns i mappen Audio och väljer Cubase Ess 4 som uppspelare istället, så funkar inte det heller.

Men då står det inte ljud-codec fattas (som i Windows Media Player) utan något i stil med "incorrect file" eller rentav "corrupt" file - vill inte testa igen...

Blir den i så fall korrupt bara för att jag försökte starta den i Windows Media Player först?

☺️

Postat

Mediaplayern klarar en enda sorts 24-bitsfil (det finns flera olika varianter, men alltså bara en som funkar i WMP). Skitkorkat, men så är det. ☺️

För att rensa, så skulle du kunna spara den aktuella låten som en backup i en ny mapp - men se till att radera allt som inte hör till den låten, från Poolen (men bara från Poolen och inte genom att radera filerna) innan du sparar.

Postat
Mediaplayern klarar en enda sorts 24-bitsfil (det finns flera olika varianter, men alltså bara en som funkar i WMP). Skitkorkat, men så är det. 🙁

Jojo, men om jag högerklickar vid en liten wav-fil av alla de wav-filer som samlats i mappen AUDIO, så kan jag välja mellan uppspelaren Windows Media Player eller uppspelaren Cubase Ess 4. Är Cubase Ess 4 lika korkad som WMP eller varför fungerar det inte med den heller??

☺️

Postat
Jojo, men om jag högerklickar vid en liten wav-fil av alla de wav-filer som samlats i mappen AUDIO, så kan jag välja mellan uppspelaren Windows Media Player eller uppspelaren Cubase Ess 4. Är Cubase Ess 4 lika korkad som WMP eller varför fungerar det inte med den heller??

😐

Det låter lite märkligt. Essential ska kunna hantera 24-bitsfiler också. Det kanske är så, att det inte funkar bra på det sättet? Funkar det om du startar Essential och importerar en sådan audiofil?

Postat (redigerat)

Jag provade att istället för att högerklicka vid en vald wav-snutt och där välja Cubase Ess 4 som uppspelare, att istället öppna en befintlig låt i Cubase Ess 4 och skapa ett nytt audiospår i den låten och till det audiospåret importera den där lilla wav-snutten istället och det gick utmärkt!! 🙂

Lustigt nog valde jag första gången att prova att importera wav-snutten direkt när jag hade öppnat den där befintliga låten, men det gick ju inte alls utan att ha skapat ett nytt audiospår först - den la sig bara över det befintliga audiospåret. Men det fanns en redo-funktion ju, så det som fanns på ursprungsspåret fanns kvar...

Pool hittade jag och läste lite i Operation manual i pdf-format härom. Tror jag ska skriva ut hela Operation manual och läsa den i pappersformat!! I den tryckta manualen som medföljde Cubase Ess 4 så finns ju bara det mest elementära. I Pool var det lite lustigt att de enda filer jag var intresserad av att behålla låg under Trash. Det bästa är väl om man gör en blajgrej bara för att testa och lära sig program, ljudkort etc - och inte som jag gå direkt på låtar som ska ges ut... 😐

Sparas även wav-filer för audiospår som inte längre finns kvar i låten också? Det verkade så, för listan var ju mycket längre i Pool-en än vad det fanns audiospår i låten.

En bra backup-funktion i så fall - även om det var gräsligt mycket MB som gått åt, för en halvfärdig låt...

Redigerat av debatt
n1kko (oregistrerad)
Postat

Istället för att radera allt du redan har gjort så kan du spara hela projektet i en ny mapp bara. Om jag inte minns fel väljer man bara Save projekt as, och sen väljer destination.

Postat
Istället för att radera allt du redan har gjort så kan du spara hela projektet i en ny mapp bara. Om jag inte minns fel väljer man bara Save projekt as, och sen väljer destination.

Ja, det förstås... 😐

Klockan är sen. Förlåt... faktiskt.

Ska lära mig den där Pool också. Verkar vara en trevlig plats.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.