Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

om mikrofonen står på dygnet runt?

har min mick inkopplad till ett preamp som inte går att stänga av så det står på dygnet runt, är det skadligt på nåt sätt??

Annons
Postat
om mikrofonen står på dygnet runt?

har min mick inkopplad till ett preamp som inte går att stänga av så det står på dygnet runt, är det skadligt på nåt sätt??

Mer spännande att det inte går att stänga av din preamp. Går den inte på ström?

Tänk på miljön, Promille. Skaffa en brytdosa.

Postat

Tänk på miljön, Promille. Skaffa en brytdosa.

ja jag vet att de är knäppt...vad tänkte han på som byggde skiten?

jaja, men vad tror du då är de skadligt för både preamp och mick?

Postat

T.ex. Behringers gamla, lilla MX 602A har en sådan där sjuk konstruktion där det enda sättet att stänga av skiten är att rycka strömkabeln. Ingen "on/off"-switch här inte. Men det är en söt liten rackare.

Postat

Ett smidigt sätt vore väl att införskaffa en förgreningsdosa med av-/på-knapp på? För övrigt så är det väl inte jättebra att ha micken framme hela tiden då den samlar på sig damm osv...

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Mitt lexicon reverb har ingen on/off.....har hört att konstruktörerna som tillverkar dessa reverb säger att lexicon bara blir bättre och bättre ju längre strömmen får stå på ??...men men...vad vet jag

Postat (redigerat)
stäng av fantommatningen innan du drar ut eller sätter i några kablar

STÄMMER!

Kontrolläste i en pdf för Behringer här nu.

"Problemet" har inte uppkommit här ännu.

😉

Redigerat av debatt
Postat
Om mikrofonkabeln sitter i, ska man väl inte först stänga av fantommatningen till miken som kräver fantommatning och sedan dra ur mikrofonkabeln?

i de rekommendationer jag har läst så ska fantommatningen vara avstängd när du sätter i eller ta ut mik-kabeln annars kan mikrofonen skadas

Postat (redigerat)
i de rekommendationer jag har läst så ska fantommatningen vara avstängd när du sätter i eller ta ut mik-kabeln annars kan mikrofonen skadas

STÄMMER!

Tänk också på att ha fantommatning ENBART till de mikar som ska fantommatas!

Redigerat av debatt
pme (oregistrerad)
Postat

Rör prylar ska inte stå på hela tiden om de inte används väldigt mycket. Rör är en förbrukningsvara. även om preamps och mikrofoner kör rören väldigt snällt så tar slut om de stå på hela tiden. Jag kör med en slavbrytare. Dvs en pryl styr strömmen till allt. Så allt åkar av och på när jag slår på keyboarden. Allt utom dator och skärm då.

Postat
Rör prylar ska inte stå på hela tiden om de inte används väldigt mycket. Rör är en förbrukningsvara. även om preamps och mikrofoner kör rören väldigt snällt så tar slut om de stå på hela tiden. Jag kör med en slavbrytare. Dvs en pryl styr strömmen till allt. Så allt åkar av och på när jag slår på keyboarden. Allt utom dator och skärm då.

Fick motsatt råd när jag köpte min rörstereoförstärkare. Men jag förstod att han valsade, bilskojare som han extraknäckte som också...

"Rören måste vara på hela tiden i standby-läge", sa han, men jag stänger alltid av den helt. "Och rören ska bytas då och då", sa han också.

Nu har jag haft den i 20 år, men aldrig behövt byta rören.

//:debatt

Postat

Det tar lång tid innan rören behöver bytas, men de blir gradvis förändrade och kan ge sämre ljud efter ett antal år. Samma sorts åldersförändring sker inte med transistorer.

Sedan finns det förstås andra saker att tänka på. Om det blir för varmt (som det gärna kan bli på sommaren), så kan elektroniken skadas av värmen och få kortare livslängd på grund av det. Om prylarna är varma och man flyttar dem, så finns också risk att kallödningar uppstår.

Det finns också något som heter MTBF (Mean Time Between Failures = ungefärlig tid mellan fel), som beräknas till ett visst antal timmars användning innan en komponent går sönder. Om man låter prylarna stå igång alltid, så blir det förstås kortare livslängd än om man stänger av mellan användningarna. Om man däremot använder prylarna länge varje dag, så kan det ibland vara bättre att alltid ha dem igång, eftersom varje start orsakar en strömrusning som också innebär en belastning för komponenterna - så ibland kan det vara svårt att avgöra vilket som egentligen är bäst. I en hemstudio brukar man som regel använda prylarna mer sporadiskt, så där är det oftast ändå bättre att stänga av mellan gångerna.

I likhet med andra, så rekommenderar jag en fördelardosa med strömbrytare. 😉

Postat
STÄMMER!

Tänk också på att ha fantommatning ENBART till de mikar som ska fantommatas!

Nja. Oftast har man inget val, fantommatningen slås på på alla ingångar samtidigt i de flesta mixerbord, och så länge som man använder balanserade kablar och normala mikrofoner är det inget problem. Fantommatningen skadar inte en normal dynamisk mikrofon alls. Det finns mikrofoner som inte tål fantommatning men de är ovanliga och har man en sådan så bör man veta om det (och de är i så fall inte heller tänkta att användas i en studio, påstår jag).

Postat (redigerat)

Ska man stänga av fantommatningen innan man stänger av ljudkortet eller spelar det ingen roll?

Ja, eftersom den ska vara avstängd innan man sätter igång/i miken, så kanske motsatsen gäller också?

Avstängd fantommatning innan miken stängs av (tillsammans med ljudkortet)...

Redigerat av debatt
Postat

Det finns många dyra apparater som saknar on/off switch. Det är inget unikt.

Oftast har man inget val, fantommatningen slås på på alla ingångar samtidigt i de flesta mixerbord, och så länge som man använder balanserade kablar och normala mikrofoner är det inget problem. Fantommatningen skadar inte en normal dynamisk mikrofon alls. Det finns mikrofoner som inte tål fantommatning men de är ovanliga och har man en sådan så bör man veta om det (och de är i så fall inte heller tänkta att användas i en studio, påstår jag).

Det gäller möjligtvis i billiga mixerbord. I finare mixerbord är fantommatningen separat.

Många bandmikrofoner tar skada av att fantommatas och de är lämpligare för studio än live.

Mvh Omni

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.