Dingbats Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Japp. Hat är ju snyggare till och med. Ilska är rätt fint. Och vandra. Lämna.
debatt Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Älska Kärlek starka kandidater till det finaste ordet.
Dingbats Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 ÄlskaKärlek starka kandidater till det finaste ordet. Men vi konstaterade ju just att de var fula ord.
Valle Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 (redigerat) Jag håller nog med om att kärlek och älska inte riktigt kvalar. Förutom spindel, som jag redan nämnt (ovan) och som jag i allra högsta grad tycker är ett vackert ord, så är ord som sol, falla, hav, helvete (bet. hel-vete) och guld enormt fina. Och jídé, förstås. Redigerat 28 augusti 2009 av Valle
Valle Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 "Fittsaft" är faktiskt ganska fint. Hur tänker du då?
Dingbats Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Hur tänker du då? Jag gillar [f], och det är snyggt med [ts] och [ft] efter varann.
Lithium Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 Intressantaste inlägget? Förstår inte frågan riktigt? "Ju" är ju ett fenomenalt vackert ord!
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Inte är det krokodil i alla fall. Pucko gillar många men det är ju danskt nu för tiden kanske inte kvalar.
D Vibe Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Jag gillar ordet "katt" väldigt mycket. Tycker det ordet passar väldigt bra på det mysigt varma och luddiga djuret.
Lithium Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 (redigerat) Jag tycker att svenskan innehåller allt för många konsonanter för att kunna jämföra sig med andra, ofta omnämnda vackra språk, som tex franskan. Ibland känns det som om svenskan aldrig var ämnad att konversera med endas kommunisera. Kanske kan det ha med folktäthet att göra, har någon en teori kanske? Redigerat 13 september 2009 av Lithium
Fidden Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 (redigerat) Finns det någon jämförelse som gjorts av antalet konsonanter mellan olika germanska och romanska språk? Redigerat 13 september 2009 av Fidden
Valle Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 Jag tycker att svenskan innehåller allt för många konsonanter för att kunna jämföra sig med andra, ofta omnämnda vackra språk, som tex franskan. Ibland känns det som om svenskan aldrig var ämnad att konversera med endas kommunisera. Kanske kan det ha med folktäthet att göra, har någon en teori kanske? Det där sa du bara för att någon skulle nämna Hebreiskan som jämförelse... för där kan vi ju snacka konsonanter.
Dingbats Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 Kanske kan det ha med folktäthet att göra, har någon en teori kanske? I 90% av alla fall där man kan tänka sig att nånting i ett språk beror på x eller y eller z så är det bara en ren slump. Det råkade bli så. Förmodligen så även här. Folktäthet, klimat, etc har väldigt liten om någon alls inverkan på ett språks fonologi eller grammatik.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.