Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Jag håller nog med om att kärlek och älska inte riktigt kvalar.

Förutom spindel, som jag redan nämnt (ovan) och som jag i allra högsta grad tycker är ett vackert ord, så är ord som sol, falla, hav, helvete (bet. hel-vete) och guld enormt fina.

Och jídé, förstås.

Redigerat av Valle
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Lingonvecka

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Inte är det krokodil i alla fall.

Pucko gillar många men det är ju danskt nu för tiden kanske inte kvalar.

Postat

Jag gillar ordet "katt" väldigt mycket. Tycker det ordet passar väldigt bra på det mysigt varma och luddiga djuret.

Postat (redigerat)

Jag tycker att svenskan innehåller allt för många konsonanter för att kunna jämföra sig med andra, ofta omnämnda vackra språk, som tex franskan. Ibland känns det som om svenskan aldrig var ämnad att konversera med endas kommunisera. Kanske kan det ha med folktäthet att göra, har någon en teori kanske?

Redigerat av Lithium
Postat (redigerat)

Finns det någon jämförelse som gjorts av antalet konsonanter mellan olika germanska och romanska språk?

Redigerat av Fidden
Postat
Jag tycker att svenskan innehåller allt för många konsonanter för att kunna jämföra sig med andra, ofta omnämnda vackra språk, som tex franskan. Ibland känns det som om svenskan aldrig var ämnad att konversera med endas kommunisera. Kanske kan det ha med folktäthet att göra, har någon en teori kanske?

Det där sa du bara för att någon skulle nämna Hebreiskan som jämförelse... för där kan vi ju snacka konsonanter.

Postat
Kanske kan det ha med folktäthet att göra, har någon en teori kanske?

I 90% av alla fall där man kan tänka sig att nånting i ett språk beror på x eller y eller z så är det bara en ren slump. Det råkade bli så. Förmodligen så även här. Folktäthet, klimat, etc har väldigt liten om någon alls inverkan på ett språks fonologi eller grammatik.

• 5 månader senare...
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Tillåt finns det bättre

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.