unitlost (oregistrerad) Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Tja. Jag är helt färsk med dom här prylarna, men men. Jag har ett E-mu 0404 som jag ska spela in med i cubase och först hade jag problem med jord och så men nu när allt sådant är fixat och jag har ett bra ljud så halkar det efter. Alltså jag har pluggat in guran i en lineingång och tar en ton så kommer ljudet strax efter varför?? Som sagt helt nybörjare. Tack så länge.
debatt Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Latency har uppstött, dvs. tidsfördröjning mellan anslag och det att du hör det inspelade. Prova att sänka samplingsfrekvensen från som nu om den står på 96 kHz, till 48 kHz till att börja med. Även 44.1 kHz kan provas i värsta fall. Prova att ändra buffertstorleken!! Man kan även ändra bitsantalet, i detta fall sänka det. Justeringarna gör du i ljudkortets mjukvaruprogram initialt. Sedan ska samplingsfrekvensen i inspelningsprogrammet överensstämma med den valda i E-mus mjukvarumixer. Nu när ljudet är fördröjt har du inget knasterproblem, eller?! Om du får bukt med fördröjningen så kan dock knastermonstret visa sig istället. Det är en balansgång, men oftast ingen fara för slutresultatet! 😛 //:debatt
Gilbert Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Läs manualen om hur du ställer in buffer size och läs även om ”latency” här i forumet. Se till att du använder rätt drivrutin (ASIO) i ditt inspelningsprogram.
debatt Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Ja, drivrutin är en självklarhet att den ska vara rätt. I detta fall ska den heta något i stil med "E-mu Asio"!
unitlost (oregistrerad) Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 (redigerat) Ja, drivrutin är en självklarhet att den ska vara rätt.I detta fall ska den heta något i stil med "E-mu Asio"! Tack för det, jag glömde skriva att om jag spelar in så blir det inte fördröjt det är bara det som hörs ur lurarna som blir fördröjt. Varför blir det så? Redigerat 6 augusti 2009 av unitlost
drloop (oregistrerad) Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Har du hörlurarna ipluggade i din dator och inte i Emu ljudkortet blir det horribel latency. Asio drivisarna funkar bara med ett ljudkort i Windows. Så hörlurarna skall in i ditt Emu 0404.
unitlost (oregistrerad) Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Har du hörlurarna ipluggade i din dator och inte i Emu ljudkortet blir det horribel latency.Asio drivisarna funkar bara med ett ljudkort i Windows. Så hörlurarna skall in i ditt Emu 0404. Jo dom sitter i E-mu kortet
Linus Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 (redigerat) Använd Direct monitor så hör du gitarren (oprocessad) i lurarna 😛 EDIT: Satvfel 😉 Redigerat 6 augusti 2009 av Linus
Wizball Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Hm, om jag inte är ute och cyklar så är ju samplingsfrekvensen bara indirekt knutet till latencyn/fördröjningen. Har du hög samplingsfrekvens får kortet mer att göra och du kanske tvingas höja latencyn/öka buffertstorleken för att slippa knaster och sprak, men det är ljudkortets inställda fördröjning du måste ändra i FÖRSTA hand - inte samplingsfrekvensen (som du kan bli tvungen att sänka...) Ljudkortet kan aldrig arbeta momentant. Du har alltid en fördröjning inbyggd - men den går att ändra. Om du har samma drivrutiner som jag (har ett 1212m) så får du upp en enda dialogruta när du trycker på "ASIO Panel" i Cubase - där ställer du fördröjningen i milllisekunder. Under 10 ms och du kommer inte märka det (jag har för mig att det motsvarar fördröjningen av att du står en meter från en gitarrförstärkaren). 20 och över - då börjar det bli märkbart. Fördröjning/latency kan anges på två sätt, dels i millisekunder som i mitt fall och även som buffertstorlek i byte - det är nämligen så att det du spelar lagras i en buffert på ljudkortet och det är storleken på den som avgör hur hög fördröjningen blir. MEN: ställer man bufferten för lågt, så hinner inte ljudkortet leverera data i tid och det blir små glapp i ljudet, som låter som knaster. Det låter som om dina "jordproblem" skulle kunna vara det, och du har för att fixa det ställt upp fördröjningen. Om du får tillbaks knaster när du ställer ned fördröjningen till nåt du kan leva med - säg 15 ms, prova dig fram - så kan du prova att sänka samplingsfrekvensen som debatt föreslår men först efter att du ändrat latencyn. Ändrar du bara samplingsfrekvensen kommer inget ändras med fördröjningen. Regeln är att när man spelar in ha så låg latency som möjligt OM du behöver medhörning (det blir ju som du märkt inte fördröjt på det inspelade materialet - Cubase kompenserar för fördröjningen och lägger ljudet på rätt ställe i förhållande till det som redan är inspelat). Det är ju när du kör medhörning som ljudet måste in i datorn och tillbaka igen. I min replokal har jag en uråldrig dator och ett ljudkort för att spela in låtideer med hela bandet - där har jag en latency på två sekunder för att datorn med säkerhet ska hinna med. Eftersom ljudet/medhörningen är live, så spelar det ingen roll, datorn är bara en glorifierad bandspelare. Att göra pålägg med den latencyn är dock omöjligt! Jag har använt "latency" och "fördröjning" om vartannat här. De är synonymer och det är bra att veta när folk pratar om samma sak med olika ord. 😉
Wizball Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Gah, som Linus säger så har ju 0404 direct monitoring. Du kommer då få nära 0 ms latency, eftersom ljudet aldrig är "inne" i datorn och vänder. Du kan dock inte få några effekter, om du t.ex. använder Guitar Rig eller motsvarande i datorn, på ljudet i hörlurarna utan det får du lägga på efteråt. Jag har inte gjort några pålägg med mitt 1212m än utan bara jobbat med replokalsmaterialet så jag har inte bekymrat mig om det...
drloop (oregistrerad) Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Har du valt rätt asiodrivisar och ställt ned latencyn på den?
debatt Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Till mitt ljudkort finns det en lista med drivrutiner att välja bland i Cubase... tror det är fyra stycken. En av dem heter ASIO nånting och en heter M-Audio ASIO nånting. Då E-mu har egna ASIO-drivrutiner (mitt förra ljudkort var från E-mu) så ska du välja de som heter E-mu ASIO och inte de som heter ASIO. Deras tech support var på mig om det när jag hade problem... //:debatt
debatt Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Gah, som Linus säger så har ju 0404 direct monitoring. Du kommer då få nära 0 ms latency, eftersom ljudet aldrig är "inne" i datorn och vänder. Du kan dock inte få några effekter, om du t.ex. använder Guitar Rig eller motsvarande i datorn, på ljudet i hörlurarna utan det får du lägga på efteråt. Det får en att undra när det perfekta ljudkortet kommer... det med 0 latency oavsett när och hur du lägger effekter. 😉
Gilbert Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 (redigerat) Det får en att undra när det perfekta ljudkortet kommer...det med 0 latency oavsett när och hur du lägger effekter. 😳 Kommer aldrig att komma men med ett bra internt kort i en "problemfri" dator kan man köra 32 samples (och inga extra buffrar på ljudkortet då det är internt) och endast AD/DA-omvandlarfördröjningen tillkommer (och ev. pluggar förstås). Om man kör högre samplingsfrekvenser så är det alltså fullt möjligt att komma ned under 1 ms totalt (round trip). Redigerat 6 augusti 2009 av Gilbert
laxlaxlax Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Det får en att undra när det perfekta ljudkortet kommer...det med 0 latency oavsett när och hur du lägger effekter. Rullbandare. Fast ändå inte - människans nervsystem har ju 4 ms latency eller vad det är.
spass Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Prova att sänka samplingsfrekvensen från som nu om den står på 96 kHz, till 48 kHz till att börja med.Även 44.1 kHz kan provas i värsta fall. 44.1 har ju nästan blivit standard idag ytterst få skulle spela in i högre samplerate och de som gör det gör det antagligen av gammal vana och inte för att det på något sätt ger bättre kvalitet däremot är det viktigare att spela in i 24bitar för att få högre dynamik
Gilbert Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Rullbandare. Men bara om man lyssnar i "sync mode"... I "reproduce mode" får du också en lagg (eftersom uppspelningshuvudet sitter efter inspelningshuvudet).
spass Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 Jag har ett E-mu 0404 Alltså jag har pluggat in guran i en lineingång och tar en ton så kommer ljudet strax efter varför?? jag förutsätter att det är 0404 du har och inte 0404usb 0404 har endast line ingångar och för att koppla in en gura så behöver du en instrumentförstärkare eller effekt med linenivå-utgång det går att spela in ändå men det blir inte lika bra och det är inte det problemet du talar om problemet heter latency som redan många sagt man kan lyssna på två olika sätt genom cubase dvs med latency latency går på olika sätt att minska men jag anser inte detta så viktigt (det är viktigt om man vill spela ett vst-instrument med ett externt klaviatur eller om du vill lyssna på effekter i cubase medan du spelar) men ditt ljudkort har så kallat direct monitoring vilket gör att du kan lyssna på ljudet nästan helt utan fördröjning genom ljudkortet och för att ställa in detta går du in i emus patchmixer för att inte få dubbel medhörning måste du kryssa för direct monitoring i cubase Till mitt ljudkort finns det en lista med drivrutiner att välja bland i Cubase... tror det är fyra stycken.En av dem heter ASIO nånting och en heter M-Audio ASIO nånting. det låter som du missförstått något till ditt ljudkort finns bara en drivrutin de andra är ju cubase egna eller drivrutiner till andra ljudkort eller tex asio4all
debatt Postat 6 augusti 2009 Postat 6 augusti 2009 det låter som du missförstått något <debatt>till ditt ljudkort finns bara en drivrutin de andra är ju cubase egna eller drivrutiner till andra ljudkort eller tex asio4all Ja, men det var det jag menade. Medger att jag uttryckte mig slarvigt. Det finns flera drivrutiner att välja mellan i Cubase, men vb bör välja de som är skräddarsydda för det specifika ljudkortet. Någon skrev att han skulle välja ASIO-drivrutinerna, MEN det kan finnas några som heter ASIO bara och några som heter E-MU ASIO. Välj E-MU ASIO i detta fall. 🙂 //:debatt
unitlost (oregistrerad) Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Tack så mycket, det har löst sig nu.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.