Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjosan! Jag har ett PCR-m30 som jag kopplar in i USB in i frampanelen till mitt Soundblaster Audigy2 ZX. Till detta har jag någon slags ASIO-drivrutin... Var kan man se exakt vad man har för drivrutiner egentligen? Hur som helst - i Reason 4 kan man jamma satan utan ha några som helst latencyproblem. Jag trycker på en knapp, jag hör ett ljud direkt. När jag däremot går in i Cubase SX 3 för att testa spela en av deras inbyggda VSTi, då är det latency på nästan en sekund. Midichanneloutput direkt till VSTit alltså.

Vad är det frågan om egentligen? Jag har kikat runt en del men inte hittat några options som hjälper det hela.

Annons
Postat

Menar du att det ska finnas 'Audio' i rullgardinen som dyker ner när man klickar 'Devices' i menyn i överkant? För det finns det inte... Var jag än tittar annars så hittar jag bara ASIO som valt alternativ.

Postat

Under Device setup gick jag till VST Audiobay, där var ASIO Multimedia valt, jag bytte till Audigy ASIO, då sjönk det till 50ms latency! Vidare klickade jag exakt som när jag satte upp mitt klavve i Reason. Jag klickade på Control Panel och bytte från 50ms till 2ms. Då började min vänstra monitor SKRIIIIIIIIKA en sinuston!!! Cubase visade något felmeddelande, jag såg inte vad det var då jag fick panik och klickade på allt för att undgå tonen. Cubase stängdes av, men tonen finns kvar... Jag startar om datorn och återkommer.

Postat

2ms lär inte Audigy fixa. Ställ tillbaka till 50ms och prova att backa en bit i taget.

Men du, gå till Reason och Preferences->Audio och se efter. Vad kör du för drivrutinsläge där? DX eller ASIO? Hur stor buffert/latency?

Postat (redigerat)

Jag startade om och testade igen. Det går att köra på 2ms i tomt projekt, men då går perfomancemätaren upp till runt 20% så jag sänkte till 10ms, där kändes det ok. Sen tänkte jag sätta igång och lira, så jag satte på ett projekt där jag sjöng, och helt plötsligt hade jag fått babyröst! När jag byter från ASIO Multimedia till den andra så står det ungefär "Changing sample frequency to 48000hz" och andra hållet säger den "blabla 44000hz". Vad tusan tar jag mig till nurå? Jag vill ju inte spela in hela projektet igen bara för att jag måste ha en annan freq...

Nu när jag tittade efter i Reason så hade jag den på "ASIO Creative ASIO", ska testa runt lite i Cubase.

Förresten är det vanligt att ha 9 olika drivers att välja på?

Och ännu en fråga - Vad är DXdriverserna för nånting?

EDIT

på ASIO Creative ASIO hade jag 96 samples på 2ms, men det låter inte mongo på något sätt av vad jag hört än så länge. Kör jag däremot på DX SB AUDIGY så låter det skit vid 256 samples, och då får jag 5ms latency.

Redigerat av Ljunghusen
Postat

Det är känt att Audigy var låst till 48kHz klocka, men jag hade för mig att det bara gällde Audigy 1. Det kan kanske gälla ditt Audigy 2 också.

Jaja, Soundblasterserien är inte roligt i en studiodator.

Postat (redigerat)
Jag startade om och testade igen. Det går att köra på 2ms i tomt projekt, men då går perfomancemätaren upp till runt 20% så jag sänkte till 10ms, där kändes det ok. Sen tänkte jag sätta igång och lira, så jag satte på ett projekt där jag sjöng, och helt plötsligt hade jag fått babyröst! När jag byter från ASIO Multimedia till den andra så står det ungefär "Changing sample frequency to 48000hz" och andra hållet säger den "blabla 44000hz". Vad tusan tar jag mig till nurå? Jag vill ju inte spela in hela projektet igen bara för att jag måste ha en annan freq...

Nu när jag tittade efter i Reason så hade jag den på "ASIO Creative ASIO", ska testa runt lite i Cubase.

Förresten är det vanligt att ha 9 olika drivers att välja på?

Och ännu en fråga - Vad är DXdriverserna för nånting?

EDIT

på ASIO Creative ASIO hade jag 96 samples på 2ms, men det låter inte mongo på något sätt av vad jag hört än så länge. Kör jag däremot på DX SB AUDIGY så låter det skit vid 256 samples, och då får jag 5ms latency.

Hej,

Sorry att jag var otydlig med meny-valen, men du verkade ju hitta till slut. Ska oxå säga att jag sitter på Cubase 5, så det kanske heter olika(?).

DX-drivisar kan du nog hoppa, ASIO är det du vill ha.

9 olika drivisar låter mycket, har du kanske ett integrerat ljudkort i datorn som fortfarande är aktivt? Disabla det i enhetshanteraren så slipper du krock med det.

2 ms kan du nog också glömma, med ett bra kort kommer du ner i kanske 5-6 ms om du har tur (i alla fall om man som jag sitter på en P4 med ett m-audio delta 1010lt).

Babyrösten kan jag inte förklara tekniskt, gissar att du spelat in med en frekvens, och när du ändrar drivis så försöker Cubase kompensera frekvensen (ställ då in det du hade tidigare så att det låter bra, exportera som audio så att du kan ta in det igen sen nä du fått snurr på systemet). Hur som helst måste du få till inställningarna, så eventuella problem med befintlig material får man "bara ta", tyvärr.

Sikta på 44.1 kHz, 16 bitar och ca 5-10ms latency med en ASIO drivrutin. ASIO Creative ASIO låter ungefär rätt.

Själv ställer jag latency (i x antal samples) som "DMA buffer size" i ljudkortsinställningarna. I Cubase ropar jag sen in ljudkortets ASIO drivis, och beroende på buffer size jag ställt i ljudkortet rapporteras en resulterande latency i ms i Cubase.

Lycka till!

Edit: Stavfel

Redigerat av Vallin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.