Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett ESI Quatafire 610.

Mitt problem är att jag måste dra upp gainen på ljudkortets preampar till nästan max innan jag får vettig insignal. Därefter blir gainratten "superkänslig" och små små justeringar gör jätteskillnad i gain... Det blir väldigt svårt att hitta användbara inställningar, och svårt att hitta tillbaka till samma inställningar osv... (problemet är oberoende av om jag spelar in med dynamisk/kondensator). Ljudkortet i sig låter bra i övrigt och har funkat utmärkt i många år. Har mestadels använt det som midiinterface och spelat in linjesignal.

Är detta något som känns igen på era ljudkort?

Hur är mikpreamparna på nyare kort?

Jag antar att en vettig extern mikpreamp skulle göra susen, men vilket vore det bästa alternativet:

1) Köpa ett nytt kort med vettiga preampar (vill helst ha ett tvåkanaligt för ev stereomikning av gitarr eller dyl)

2) Köpa en preamp (tvåkanalig då)

Är inte ute efter fler funktioner än att få en kontrollerad och bra insignal.

Vore tacksamt med några tips från Er som kan!

Budgeten får vara lite flexibel. Brukar vara värt att vänta tills man har råd med god kvalitet...

Billigaste grejerna går bort, liksom alltför dyra (tänk hobbynivå). Men vill gärna ha tips om vad ni tycker är prisvärt för en hemstudio.

Tack!

/Bluesy

Annons
Postat

Hej!

Det är inte så att ditt ljudkort inte har 48v matning som en kondensatormik behöver?

Om du tänker köpa nytt så tycker jag att du ska ta en titt på RME Fireface 400. De är väldigt trevliga. Finns beggade till bra pris. Då har du riktigt bra omvandlare också.

Postat (redigerat)
Hej!

Det är inte så att ditt ljudkort inte har 48v matning som en kondensatormik behöver?

Om du tänker köpa nytt så tycker jag att du ska ta en titt på RME Fireface 400. De är väldigt trevliga. Finns beggade till bra pris. Då har du riktigt bra omvandlare också.

Fantommatning finns, och fungerar. Men -som sagt, oavsett om jag använder den eller inte så måste jag dra på gainen. Det blir lätt brusigt, och klipper lätt osv Framförallt blir det ett så litet spelrum att justera nivån med...

Det ska sägas att det går att göra helt OK inspelningar...men det kräver väldigt mycket ansträngning att hitta precis rätt. Det är främst detta jag vill komma undan. Ljudkvaliteten är jag annars ganska nöjd med.

Kanske ska tillägga att jag använder separat stömförsörjning -inte stöm via firewire alltså, vilket kanske annars hade kunnat ge liknande problem?

Redigerat av Bluesy
Postat

ESI är ett av de billigaste märken som existerar så jag skulle bli förvånad om allt var bra… Om resten av kortet uppfyller dina krav så kan du köpa en separat preamp och troligtvis kommer den vara bättre än de som sitter på ditt ljudkort hur billig den än är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.