Jump to content
Annons

Asfaboards


Notorious

Recommended Posts

Tjena! Jag har en massa asfaboards över efter ett bygge och tänkte om det är nåt man kan använda som ljudabsorberande material.

Bakom micen har jag en ljudabsorberande väggmatta (äggkartong formad variant. ) Men jag tänkte om jag klär en asfaboardskiva med tunt tyg av 100% polyester ovanför där jag står (lågt i tak) och på väggen bakom mig.. funkar det? Jag har läst massa forumtrådar här och glasull är ju det som rekommenderas. Hur bra/dåligt är det med asfaboardskivor + tunt tyg? Dom väger ju inte mycket så det är ju lätt att skruva fast på tak och så. Tacksam för svar!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena! Jag har en massa asfaboards över efter ett bygge och tänkte om det är nåt man kan använda som ljudabsorberande material.

Bakom micen har jag en ljudabsorberande väggmatta (äggkartong formad variant. ) Men jag tänkte om jag klär en asfaboardskiva med tunt tyg av 100% polyester ovanför där jag står (lågt i tak) och på väggen bakom mig.. funkar det? Jag har läst massa forumtrådar här och glasull är ju det som rekommenderas. Hur bra/dåligt är det med asfaboardskivor + tunt tyg? Dom väger ju inte mycket så det är ju lätt att skruva fast på tak och så. Tacksam för svar!

Mvh

Den är troligen för tät för att kunna absorbera på ett bra sätt. Risken är att den snarare reflekterar ljudet än att den absorberar. Tyget har nog ringa betydelse men gör mycket för utseendet. Men att utgå från en hård vägg till detta är nog bättre än inget...

Vi får väl se om de lärde på detta forum dyker upp med konkretare svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte senare slå till på en Se Electronics reflexion filter. Det här är mer som tillfällig lösning nån månad.

Så det blir bättre med enbart lilla ljudabsorberande väggmattan bakom micen? Tyget och boardsen förvärrar mer än gör bra eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...