D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 (redigerat) Du har tydligen inte förstått att det är skillnad på mono och stereo, nu har du ju samma mono-signal i båda lurarna. Du måste ha en adapter som hämtar signal från BÅDE "left-" och "right-" utgången på kortet för att få stereo-lyssning. behöver jag båda på preampen med då? Tele -> 2x rca. Skicka sladdarna så fattar jag nog. Mono bara om andra folk hör när jag lägger ut låten att ljudet kommer från båda sidorna! Redigerat 7 augusti 2009 av D-O-Z
D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 Jag ska bara använda ett par hörluror kanske 2 i värsta fall. Det borde väll funka utan nånting bara kablar med 1 hörlur. KOM IGEN NU 🙂 Behöver hjälp har lite brådska. Edit: Dålig svenska , är stressad 😐
JakobP Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 behöver jag båda på preampen med då?Tele -> 2x rca. Skicka sladdarna så fattar jag nog. Mono bara om andra folk hör när jag lägger ut låten att ljudet kommer från båda sidorna! Från preampen behöver du bara koppla till en av ingångarna på kortet eftersom micen skickar mono-signal, en sladd räcker där alltså. Lyssningen däremot ska du ha i stereo, då behöver du en adapter med ministereo-hona till två rca-hanar (eller till två telehanar beroende på hur du vänder kortet). Om signalstyrkan i kortet klarar att driva dina lurar utan ytterligare förstärkning av något slag vet jag dock inte. En sån sladd kostar inte många tior så du kan ju prova i allafall.
D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 (redigerat) Från preampen behöver du bara koppla till en av ingångarna på kortet eftersom micen skickar mono-signal, en sladd räcker där alltså. Lyssningen däremot ska du ha i stereo, då behöver du en adapter med ministereo-hona till två rca-hanar (eller till två telehanar beroende på hur du vänder kortet). Om signalstyrkan i kortet klarar att driva dina lurar utan ytterligare förstärkning av något slag vet jag dock inte. En sån sladd kostar inte många tior så du kan ju prova i allafall. Men det står på Esi Juli sidan att en par hörluror ska passa. Själv så låter det rimligt. men det går inte o koppla Själva hörluran i preampen ? men om jag kopplar så och hör från båda har det funkat då ? Redigerat 7 augusti 2009 av D-O-Z
Gilbert Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Hej använder Esi Juli@ LjudkortNär jag använder ljudkortet med hörluror kommer bara musiken på ena sidan. När jag vänder på kortet och stoppar in hör jag på båda sidorna. Men när jag spelar in med min mickrofon är dett samma sak. Använder en preamp . Använder: Studio Project B1 VTB1 Koss Hörluror. Esi Juli@ Kablar . Detta e allt behöver hjälp verkligen!!!!!!!!!!!!!! 😐 Ja, du behöver en hörlursförstärkare för ditt ljudkort har ingen.
D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 Ja, du behöver en hörlursförstärkare för ditt ljudkort har ingen. Men om jag köper nån billig för 300 kr från clas ohlson har hört att den är bra.
Gilbert Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Vad som helst är bättre än det du har nu... för du har ingen.
D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 Vad som helst är bättre än det du har nu... för du har ingen. men okkj .. hehe om jag skaffar en sån vad gör en sådan ?
D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 (redigerat) men okkj .. hehe om jag skaffar en sån vad gör en sådan ? Skulle en Zalman RSA 5.1 Headphone Amplifier vara bra ? Kompis säljer för 200 kr Eller finns det bättre runt den slanten ? Redigerat 7 augusti 2009 av D-O-Z
JakobP Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Skulle en Zalman RSA 5.1 Headphone Amplifier vara bra ?Kompis säljer för 200 kr Eller finns det bättre runt den slanten ? Den där verkar vara mer för hemmabio o sånt, kolla typ nåt sånt här istället : JJlabs HA-1X4
D-O-Z Postat 7 augusti 2009 Trådstartare Postat 7 augusti 2009 (redigerat) Den där verkar vara mer för hemmabio o sånt, kolla typ nåt sånt här istället : JJlabs HA-1X4 Jap ska kolla upp det nu. Men vill ha extremt bra och billigt . runt 300 kr. och förresten går det o koppla allt : STUDIO PROJECT B1 [ MICK ] VTB1 [ PREAMP ] ????????????????????????????? Redigerat 7 augusti 2009 av D-O-Z
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 Kom igen nu har inte fått svar på 6 timmar!!!
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 som jag skrev i tidigare inlägg går det även bra att koppla in en stereo till ljudkortet och sen hörlurarna till stereon har du en stereo så behöver du inte köpa en hörlursförstärkare för övrigt har det mesta skrivits 2 gånger eller fler här i tråden så om du läser den från början igen lkanske något klarnar det finns som vanligt felaktigheter i många inlägg men när du läser något du inte förstår så gogglar du och söker en timme innan du skriver nästa inlägg och så lär du dig en mass under tiden använd tex denna sökfras på google när du endast vill söka inlägg på detta forum: site:forum.studio.se mono stereo istället för mono stereo kan du skriva vad du vill om du fortfarande går i skolan kan jag säga att det heter hörlurar och inte luror inte för att någon här bryr sig, språk utvecklas hela tiden däremot är nog inte dina lärare så förstående
didjital Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Kom igen nu har inte fått svar på 6 timmar!!! Men tagga ner lite nu. Vissa sover ju på natten. 😐
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 som jag skrev i tidigare inlägg går det även bra att koppla in en stereo till ljudkortet och sen hörlurarna till stereonhar du en stereo så behöver du inte köpa en hörlursförstärkare för övrigt har det mesta skrivits 2 gånger eller fler här i tråden så om du läser den från början igen lkanske något klarnar det finns som vanligt felaktigheter i många inlägg men när du läser något du inte förstår så gogglar du och söker en timme innan du skriver nästa inlägg och så lär du dig en mass under tiden använd tex denna sökfras på google när du endast vill söka inlägg på detta forum: site:forum.studio.se mono stereo istället för mono stereo kan du skriva vad du vill om du fortfarande går i skolan kan jag säga att det heter hörlurar och inte luror inte för att någon här bryr sig, språk utvecklas hela tiden däremot är nog inte dina lärare så förstående Tack för hjälpen . så du menar om jag kopplar högtalare och från högtalare drar jag hörlurar ?
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Tack för hjälpen . så du menar om jag kopplar högtalare och från högtalare drar jag hörlurar ? om du har en hörlursutgång på högtalarna då är det så jag menar vad har du för högtalare?
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 om du har en hörlursutgång på högtalarna då är det så jag menarvad har du för högtalare? Jag vene har nåt skit kasst. Har 2 utag på den . Ena är Aud in Och andra är Dcc 6v in. Skulle detta funka ?
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Själv så låter det rimligt. men det går inte o kopplaSjälva hörluran i preampen ? iprincip kan du koppla hörlurarna direkt till preampen du har 2 olika utgångar från preampen om du kopplar line ut till hörlurarna så blir det heller inget mono/stereo problem du kommer höra monoljudet i både höger/vänster hörlur precis som i programmet däremot är det samma här att signalen har fel nivå eftersom det inte är en hörlursutgång och därmed kommer du troligtvis ställa nivån fel på preampen och sen kan du inte höra ljud från datorn på detta sätt alltså inte att rekommendera kabeln du ska använda mellan preamp och ljudkort är en balanserad kabel som ser ut som en stereokontakt men en vanlig tele obalanserad funkar ju också
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 iprincip kan du koppla hörlurarna direkt till preampendu har 2 olika utgångar från preampen om du kopplar line ut till hörlurarna så blir det heller inget mono/stereo problem du kommer höra monoljudet i både höger/vänster hörlur precis som i programmet däremot är det samma här att signalen har fel nivå eftersom det inte är en hörlursutgång och därmed kommer du troligtvis ställa nivån fel på preampen och sen kan du inte höra ljud från datorn på detta sätt alltså inte att rekommendera kabeln du ska använda mellan preamp och ljudkort är en balanserad kabel som ser ut som en stereokontakt men en vanlig tele obalanserad funkar ju också Från preampen har jag kopplat en Tele till minitele. Detta har inte vart nåt problem. Vill ba få ljud på båda hörlurarna! Och vill göra det så billigt som möjligt.
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Jag vene har nåt skit kasst.Har 2 utag på den . Ena är Aud in Och andra är Dcc 6v in. Skulle detta funka ? det viktiga är att du kopplar ljudet från båda utgångarna på ljudkortet in till högtalarna sen bör det funka
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 (redigerat) det viktiga är att du kopplar ljudet från båda utgångarna på ljudkortet in till högtalarnasen bör det funka vad för kabel då ? 3.5 mm -> 2x rca ? ----------------------------------------- Om högtalaren . Ska jag koppla hörlurorna i Aud in. För andra är usb sladd . Redigerat 8 augusti 2009 av D-O-Z
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Från preampen har jag kopplat en Tele till minitele.Detta har inte vart nåt problem. skrev du fel? du har ingen miniteleingång på ljudkortet menar du rca? i ditt fall är det bäst att koppla en balanserad tele från preampen till ljudkortet använda de balanserade ingångarna på ljudkortet!
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Om högtalaren . Ska jag koppla hörlurorna i Aud in.För andra är usb sladd . nej då har du inte en hörlursutgång på dina högtalare köp en hörlursförstärkare
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 skrev du fel?du har ingen miniteleingång på ljudkortet menar du rca? i ditt fall är det bäst att koppla en balanserad tele från preampen till ljudkortet använda de balanserade ingångarna på ljudkortet! Jag använde en adapter/omvändlare . och gjorde till en Rca!
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 nej då har du inte en hörlursutgång på dina högtalareköp en hörlursförstärkare Ja men jag har hört att en dyr och en billig så finns det ungefär inga skillnader ?
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 Ja men jag har hört att en dyr och en billig så finns det ungefär inga skillnader ? Är en Zalman ZM-RSA för o spela in musik ?
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 (redigerat) Ja men jag har hört att en dyr och en billig så finns det ungefär inga skillnader ? jag har en behringer med 3 hörlursutgångar och den brusar ganska mycket och inget jag skulle vilja använda vi tex mix nu ska du ju ha den vid all lyssning så då skulle jag inte köpa något dåligt om du hittar en modell så googlar du på modellnamnet och kollar vad folk skriver men först ska du göra som jag och andra har skrivit tidigare i tråden du kopplar hörlurarna direkt till båda dina lineutgångar på ljudkortet det är inte rätt men kan funka ok Redigerat 8 augusti 2009 av spass
spass Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Är en Zalman ZM-RSA för o spela in musik ? tror inte det sök på http://www.thomann.de/se/index.html http://www.musikborsen.se/ http://www.jam.se/ http://www.musikcentralen.se/
D-O-Z Postat 8 augusti 2009 Trådstartare Postat 8 augusti 2009 tror inte detsök på http://www.thomann.de/se/index.html http://www.musikborsen.se/ http://www.jam.se/ http://www.musikcentralen.se/ Har tänkt jävligt mycket nu i 2 dar. Ingen som vet nåt om The Zalman Dual Output ? Har hört att den är för spel och theater vad spelar det för roll när man lyssnar på musik ? Behöver inte vara high tech 🙂
D-O-Z Postat 9 augusti 2009 Trådstartare Postat 9 augusti 2009 Har inte fått svar nu på 3 dar 🙂 Men ska ändå inte vara sur 😄 Men är en MICROAMP HA400 Bra för studio ? Kan man inte dra en sladd ? Dubbel rca In i Ljudkortet sen andra sladden i Hörluran ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.