Jump to content
Annons

Cubase "Svarar inte"

Mindjive (oregistrerad)

Recommended Posts

Mindjive (oregistrerad)

Hej

Jag har ett litet problem med mitt Cubase.

Utrustning:

PC Intel 3.0 Ghz

1024 Ram

160 Gb Hd

Audiophile Firewire

Mitt problem är det att när jag startar upp mitt cubase så fryser hela Cubase varje gång jag gör något audiorelaterat. Exempelvis "addar" ett nytt spår så fryser cubase i ca 30 sek för att sedan kicka igång igen. Det känns lite som att den hela tiden vill hitta mitt ljudkort igen och igen och igen.

Det blir ganska jobbigt för att om jag väljer en plugg eller ett vst instrument så fryser den i 30 sek för att sedan komma igån igen.

Är det någon som vet VARFÖR detta händer? och vad man kan göra åt det?

Dela på andra sajter

Annons

Angående avinstallera plugg för plugg så kan du ju börja med eventuella gratispluggar. Det är nästan alltid de som ställer till det till att börja med. Ta bort alla som du inte alls vill ha eller inte använder.

Det är inte särdeles svårt att få pluggar att skapa konflikter mellan varandra. Allt bygger nämligen på ett litet ID som gör att din sequencer vet vilken plugg som är vad. Den bryr sig nämligen inte ett skit om vad den heter på riktigt. Har då två filer samma ID är det krångel hela dan.

ID:t kan du nog dock inte kolla själv någonstans.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Har avinstallerat alla gratispluggar men det fungerar ändå inte.

Går in på plug-in information och vissa pluggar är röda vad innebär det?

Dela på andra sajter

Har du någon konflikt i Windows systemet? två PCI-kort som krockar?

det verkar som om det har med ljudströmningen att göra..Cubase fryser väl först när du aktiverar en effekt eller synt?

Det kanske kan vara något med din ASIO-drivrutin?

Audiophile Firewire? då är det väl en extern breakoutbox där alla in och utgångar sitter och en firewirekabel till datorn/firewirekortet? Har du uppdaterat drivrutinen för Firewireanslutningen?

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

hehe

Båda hade faktiskt fel. Gick in på "Audio setup" sen för att kolla min asio-setup. Så var den inställd på "Audio priority - Very High" När jag ställde ner den till bara "High" så vart det fina fisken.

*Stolt* 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.