Jump to content
Annons

Blir lurad av mixen.

Ken Kängström

Recommended Posts

Testa o blunda o lyssna så kommer faktiskt saker fram som inte hördes tidigare.

Jag brukar stänga av bildskärmen. Det blir ju som sagt en helt annan upplevelse att lyssna då, eftersom man annars har en tendens att mer titta på mixen än lyssna på den.

Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar stänga av bildskärmen. Det blir ju som sagt en helt annan upplevelse att lyssna då, eftersom man annars har en tendens att mer titta på mixen än lyssna på den.

Det fungerar väldigt bra för mig också! men minst 15 min varje timme måste jag ta en paus.. jag fungerar inte alls annars..

Dela på andra sajter

Det fungerar väldigt bra för mig också! men minst 15 min varje timme måste jag ta en paus.. jag fungerar inte alls annars..

Hänger på här. Väldigt bra sätt att känna av placeringen av instrumenten i stereobilden bland annat. Rekommenderas starkt.

Dela på andra sajter

Brukar iofs inte lägga så jättemycket tid på mixning, men om jag verkligen vill göra nåt som låter bra så brukar jag i tidigt stadium bränna ner låten på en platta och ha i bilen/freestylen eller whatever och lyssna på skiten några dagar, utan att göra nåt med den i studion. Ofta hittar man direkt 3-4 grejor som man vill gölra om, antingen inspelningsmässigt eller efterarbetsmässigt. Låter man den snurra några dagar till så hittar man mera och får dessutom chansen att testa i lite olika anläggningar; bil, freestyle, vardagsrum...

Sen in i studion, fram med blocket och fixa till det man ville, ny platta och ut ur studion igen några dar....

Funkar mycket bättre för mig än att sitta och toklyssna i studion fram och tillbaka in absurdum, då blir man som sagt "döv" efter ett tag....

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

det är schysst att ha en snabb knapp för att reversera L/R på. och sen är det ju oslagbart att mixa tillsammans med någon. men det kanske bara är jag som tycker att det är ett handikapp att vara själv.

Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Kan bara hålla med alla era tips på hur man ska behandla sina öron.

När jag mixar live (konsert, teater, konferans) brukar jag ofta sluta ögonen och bara lyssna. Då är det mycket lättare att höra vilka nivåer som är för höga/låga.

Om det är fem personer som för en dialog mellan varandra och man följer dom med ögonen så upplever jag att örat korrigerar volymen till den personen man tittar på så det låter "bra". Blundar man då istället så hör man direkt vilken person som är högre eller lägre. Luddigt beskrivet? Ja.

Hej.

Dela på andra sajter

och sen är det ju oslagbart att mixa tillsammans med någon.  men det kanske bara är jag som tycker att det är ett handikapp att vara själv.

jag tycker att det drygaste som finns är att mixa tillsammans med musiker.

musiker-packet borde förbjudas att vistas i kontrollrummet i första skedet av mixandet, sen borde dom släppas ut ur buren och säga vad dom tycker och tänker, EFTER att man fixat grunden.

Sen kan man jobba på dom bitarna ostört igen och sen precis innan man kör ner mixen kan man låta dem lyssna igen.

jag kanske generaliserar lite nu.... och jag kanske inte menade det jag nyss skrev... hm... ska nog ta mitt kaffe och gå tillbaka till mitt musikerpack. Dom väntar på mig uppe i kontrollrummet i skrivande stund.

Dela på andra sajter

och sen är det ju oslagbart att mixa tillsammans med någon.  men det kanske bara är jag som tycker att det är ett handikapp att vara själv.

jag tycker att det drygaste som finns är att mixa tillsammans med musiker.

musiker-packet borde förbjudas att vistas i kontrollrummet i första skedet av mixandet, sen borde dom släppas ut ur buren och säga vad dom tycker och tänker, EFTER att man fixat grunden.

Sen kan man jobba på dom bitarna ostört igen och sen precis innan man kör ner mixen kan man låta dem lyssna igen.

jag kanske generaliserar lite nu.... och jag kanske inte menade det jag nyss skrev... hm... ska nog ta mitt kaffe och gå tillbaka till mitt musikerpack. Dom väntar på mig uppe i kontrollrummet i skrivande stund.

Kan bara hålla med i ovanst.

När vi spelar in plattor med mitt band lämnar vi alltid ljudteknikern ensam med mixningen... sedan när han tycker att det låter som det bör kommer vi in och har synpunkter, när vi är överens försvinner vi och teknikern sätter igång med nästa låt...

Lägger man sig i för tidigt låter det bara skit av alltihop.

Ser därför till att göra grundmixen av ett projekt när inga musiker finns närvarande när jag själv spelar in något band i min studio. (rattar sällan mitt eget band eftersom man aldrig blir nöjd när man rattar sig själv)..

Dela på andra sajter

Jag är absolut ingen expert. Vill bara dela med mig av tips som jag själv fått och som funkat, både för mig och mina elever.

1. Jobba snabbt. Vill Du lägga på ett reverb, välj ett preset som ligger ungefär som Du vill ha det och justera det lite snabbt för att komma närmare hur Du vill att det ska låta. Tid för detta max 5 minuter. Gå sedan vidare. Lägg upp en grovmix. När det låter hyfsat, ta fem minuters paus. De fem minuterna tjänar Du igen många gånger om. När Du kommer tillbaka, lyssna med skärmen släckt. Förbjud Dig själv att göra några som helst justeringar utan lyssna istället. Möjligen kan Du ha papper och penna för att snabbt rafsa ner vad som är fel/bra. Lita på det Du hörde efter pausen. Det är alltid rätt. Mycket mer rätt än det Du hörde innan pausen. Kör en kanpp timme igen då Du gör de justeringar Du kände behövdes. Ändra inget annat än det Du reagerade på vid första lyssning efter paus även om det kliar i fingrarna. Ta fem minuter igen. Gå in och dra på låten igen. Märk hur mycket av det Du skulle vilja ändra på faktiskt är bra. Det som Du fortfarande reagerar på, justera.

Snart har Du kommit till det läget då det är finslipning som gäller. Ta en första lyssning med friska öron, avstängd skärm och "bakbundna" händer. Bestäm, i detalj, vad som ska göras och formulera gränser för hur mycket Du får göra. Om Du definierar gränserna för vad Du får göra bra, kan Du nu sitta en lång stund och justera enskilda spår, pliug-ins, automationer etc. Se bara till att Du inte sitter och pillar med "nya" påfund. Du skall hålla Dig till Din plan. När detta är färdigt så sparar Du och tar en rejäl paus, även om det låter skit. Chansen är stor att det låter alldeles förträffligt efter pausen. Efter pausen bränner Du en CD som Du tar med Dig till andra ställen och spelar upp. Kanske, kanske vill Du nu pilla bara lite till. Bestäm då vad som ska åtgärdas och gör bara det.

Sen är det, som flera redan har skrivit, jättebra att ha referensskivor som man lyssnar på då och då. Antingen är soundet på dessa någonting Du försöker efterlikna men Du kan också använda skivor där Du upplever nivåer på enskilda instrument som perfekta. Du kan också använda skivor där Du upplever att ljudet "fyller upp" hela ljudspektrumet på ett snyggt sätt och kan då höra ifall Du börjar bli lite diskanfattig eller liknande. Om referensskivan börjar låta skit - sluta jobba för dagen!

Min erfarenhet är att det aldrig är bra att lyfta in musikerna till att lyssna om Du vill ha ett "friskt, objektivt öra". De är ofta så inriktade på sitt eget instrument, möjligen med undantag av låtkompositören. Däremot har det ofta funkat fint att ta in någon som inte har anknytning till bandet. Från en sån person brukar man nästan alltid få värdefull input. Lyssna på vad personen säger och försök översätta detta till termer som Du kan jobba vidare med.

En annan sak som är jättekul, om man bara vågar, är att låta någon annan göra "sin" mix på låten. Det öppnar ofta upp för nya idéer. Efter att ha lyssnat på någon annans mix står det ofta klart vad man vill göra med sin egen och då är man nära mål. Oftast är det bara ett par timmars mixning kvar.

Återigen, jag är ingen expert, men dessa tips har fungerat jättebra!

Dela på andra sajter

Vill bara hålla med om att musiker är portförbjudna i studion under mixningsläget, jag brukar fråga åt vilket håll de vill låta och mixa åt det hållet. Ibland så kan det visserligen bli lite komplikationer då bandets klass kanske inte ligger i den divisionen som de tycker att de gör. Jag har ju svårt att till få till U2 på ett band som knappt kan ta ett A-moll...men man kan ju försöka och förklara lite lätt vad det handlar om med mixning. Sen ett annat tips, är de inte så duktiga som de tror så måste du förklara det utan att göra de arga, det värsta är om de tror och tycker att du suger bara för att de spelar lite taffligt. Är det första gången i studion för dem så är det ju viss skillnad att höra sig inspelad än om man lirar i en replokal på svinhög volym man hör liksom detaljer på ett annat sätt.....

Redigerat av ostkaka
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.