Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Jag blir galen på en sak. Väldigt ofta när jag mixar någon låt som jag har spelat in så händer detta.

Man sitter och pillar och mixar i all oändlighet och till slut tycker man att det låter kalasbra. Man stänger ner programmet och går ut och käkar eller annat. Sen när man kommer tillbaka för att lyssna på den igen så låter mixen totalt skit. Man undrar hur man tänkte när man editerade.

Händerr mig skitofta och vill ha någon lösning så man inte börjar inbilla sig att en skitmix låter bra. Och man vill ju inte ta en massa pauser hela tiden. Inte när man är som mest taggad =).

Annons
Postat
Händerr mig skitofta och vill ha någon lösning så man inte börjar inbilla sig att en skitmix låter bra. Och man vill ju inte ta en massa pauser hela tiden. Inte när man är som mest taggad =).

Pauser är nog ett måste tror jag. Örat vänjer sig väldigt fort och tappar referenserna ganska fort tyvärr. Man blir "blind" (ja, jag vet, ruskigt fel ordval...).Då kan det vara bra att en referens som du kan lyssna på vid sidan om samtidigt som du rattar ljuden.

Postat

Jag tror desvärre det är omöjligt att inte ta regelbundna pauser från kreativt arbete vad det än gäller.

Jag håller på med musik, design och foto och det spelar ingen roll vilket jag sysslar med, efter en stunds intensivt arbete suddas liksom ens grundidéer ut och man börjar hitta en massa sidospår som verkar super.

Sitter man flera stycken och jobbar kan man däremot bolla idéer med varandra och då är ju risken att man fuckar ut mindre. (Varför jobbar de flesta tillsammans i kontorslokaler tro?)

Postat

Jo det är ju ganska taskigt. Men jag fick ett tips av Neko precis. Att samtidigt som låten är igång att gå ut ur rummet och lyssna och sen gå tillbaka. Man kunde hitta en del felaktigheter genom att bara göra så förmodligen =).

Postat

Prova även att lyssna på mixen i bilen på väg till pizzerian.

(Vad jag vill ha sagt är det det kan vara bra att byta lyssning och miljö.) 😄

Postat

Jo där sa du något iof. Jag har bara ett par högtalare på 20watt med cs 200-14khz omfång med 4" bas haha. Men jag har ett par bra lurar i som jag sköter mixen i. Haar inte provat att jämföra olika stereos. Orka =).

Postat

Pauser är nog tyvärr nödvändigt...det behöver inte bara vara mixen som suger. Jag satt och lekte i Acid en gång, satte alltihop på loop och sedan drog jag igång med att slänga in samplingar. Efter ett par timmar så la jag ner men tyckte att det var en fet och fin ljudvägg jag fått till. Dagen efter fick jag hängläpp när jag hörde att jag till och med använt samplingar som skrek falskt i sammanhanget. Verkar som om öronen kan "filtrera bort" plågsamheter av vilken sort det må vara 😳

Postat

Lyssna gärna också på helt annan musik mellan varven, för att "nollställa" öronen. Spela inte för högt!

Jag har även upplevt att det krävs mindre pauser med mina nya monitorer - så dina kanske tröttar öronen onödigt mycket...?

Postat
Lyssna gärna också på helt annan musik mellan varven, för att "nollställa" öronen. Spela inte för högt!

Jag har även upplevt att det krävs mindre pauser med mina nya monitorer - så dina kanske tröttar öronen onödigt mycket...?

Jo så är det nog garanterat hehe. Det är verkligen svårt att få en klar ljudbild ifrån högtalarna Jag får nästan chanska ibland. Därför editerar jag oftast med lurar. Det funkar ganska bra iof.

Men lite vid sidan om kan jag meddela att jag ser fram emot att köpa phonic P8a =)

Postat (redigerat)

Äch da.. jag sitter och lirar in allt i ett streck normalt.. tar inte ens rökpauser numer.. snusar istället... kan sitta 10 timmar i sträck..

jag har aldrig råkat ut för sådana problem faktiskt 😳

Sen är ju alla mina mixningar skit (eftersom jag inte kan mixa, eller vill) men det är ju en annan femma 😆

[edit] jag ahr inga monitorer 😆

Redigerat av Kringlan
Postat
Ok. Det är tillåtet att längta efter dina nya då... 😳

Jo jag menar det =). Fatta att man kan bli skapligt irriterad ibland. Har ju utrustning för övrigt som är kalasbra. Men vad gör dom för nytta när man inte ens kan höra hur man editerar =). 😆

Postat

Jo jag menar det =). Fatta att man kan bli skapligt irriterad ibland. Har ju utrustning för övrigt som är kalasbra. Men vad gör dom för nytta när man inte ens kan höra hur man editerar =). 😆

You took the words right out of my mouth... 😆

Det är därför man egentligen borde BÖRJA med att skaffa bra lyssning...

Postat

Hmmm. Jo ett misstag jag inte lär göra om =).

Postat

Och snabbare än gonzales fixa akustiken där du lyssnar.

Å andra sidan, lägger man alla pengar på lyssning så har man inte råd med bra mickar/instrument.... och skit in = skit ut .....

Postat

Och snabbare än gonzales fixa akustiken där du lyssnar.

Å andra sidan, lägger man alla pengar på lyssning så har man inte råd med bra mickar/instrument.... och skit in = skit ut .....

Sant så sant. Så det är allt lite knepigt att veta i vilken ände man ska börja hehe.

Akustiken är minimal här. Som tur är annars vet jag inte hur det hade låtit =).

Förresten Brojd så kan du kika på min gallup där ute. Skulle vara intressant att få

lite respons av just dig. =)

MVH//Kenny

Postat

det här är faktiskt ett stort problem för mig ibland.

Bästa botemedlet är att lyssna på andra skivor tycker jag, och göra något annat i 10 minuter.

När vi mixade min senaste riktigt seriösa inspelning hade vi spelat in i 2 veckor och skulle mixa en hel vecka. Då kunde jag känna vansinnet runt hörnet flera gånger... jag växlade mellan att vara helt sjukt nöjd + stolt, och att vara helt knäckt över hur värdelöst allt blivit. Ibland tog det bara 2 minuter att hitta 100 fel som man aldrig hört innan, och som jag aldrig hört efteråt.

Det är som när man ska ställa in nivån på reverb. Ju mer man lyssnar efter om nivån är rätt, destå svårare är det att veta. Bättre att dra upp till något som känns bra, sen göra något annat, och sen gå tillbaka senare och pröva ändra lite och se om det känns konstigt.

Postat
det här är faktiskt ett stort problem för mig ibland.

Bästa botemedlet är att lyssna på andra skivor tycker jag, och göra något annat i 10 minuter.

När vi mixade min senaste riktigt seriösa inspelning hade vi spelat in i 2 veckor och skulle mixa en hel vecka. Då kunde jag känna vansinnet runt hörnet flera gånger... jag växlade mellan att vara helt sjukt nöjd + stolt, och att vara helt knäckt över hur värdelöst allt blivit. Ibland tog det bara 2 minuter att hitta 100 fel som man aldrig hört innan, och som jag aldrig hört efteråt.

Det är som när man ska ställa in nivån på reverb. Ju mer man lyssnar efter om nivån är rätt, destå svårare är det att veta. Bättre att dra upp till något som känns bra, sen göra något annat, och sen gå tillbaka senare och pröva ändra lite och se om det känns konstigt.

Jo man ska nog inte fastna på just en grejj för länge. Då kan det börja snurra rejält i huvudet. Som du säger. Ställa in vad som låter bra för tillfället och backa tillbaka till det senare om det behövs.

MVH//Kenny

Postat

Många nyttiga tips här.. Jag kan ge dig ytterligare ett "synsätt"..

om än väldigt "djupt"?

När jag sitter o mixar längre stunder brukar jag fokusera på något annat än tonerna och vilka VSTi's som spelar.

Har du någon sin funderat på hur stora och små en del ljud låter i förhållande till dess frekvenser?

Börjar du lyssna efter storlekar på ljud och hur du upplever detta brukar det vara väldigt lätt att hitta en bra balans... dessutom brukar jag mute'a ALLA effekter imellanåt o se så att volymen på effekterna inte ställer örat på kant.. vilket är väldigt lätt hänt om du t.e.x har ett kort delay eller mycket litet rum som förstärker ett visst ljud..

Postat (redigerat)

Det är väldigt lätt i dessa datortider (allt var bättre förr... 😉 ) att stirra sig blind på skärmen så att öronen inte får all fokus som dom faktiskt behöver!

Testa o blunda o lyssna så kommer faktiskt saker fram som inte hördes tidigare.

Sen är 5 minuters paus varje timme obligatorisk för mig. brukar gå in och lägga mig i sångbåset och "lyssna" på den totala tystnaden.

EDIT: stavfel

Redigerat av Fredster
Postat

jag har två hörlurar jag alternerar mellan när jag börjar med mixningen. Man hör helt olika saker i dom. När det låter bra i båda testar jag på två olika högtalaranläggningar och gör de ändringar som behövs efter det. Sen låter jag mixen vila och lyssnar på den nån gång om dagen och laddar ner den i min mp3-spelare. Den ska ju kunna smälta in bland andra låtar också.

Postat
Många nyttiga tips här.. Jag kan ge dig ytterligare ett "synsätt"..

om än väldigt "djupt"?

När jag sitter o mixar längre stunder brukar jag fokusera på något annat än tonerna och vilka VSTi's som spelar.

Har du någon sin funderat på hur stora och små en del ljud låter i förhållande till dess frekvenser?

Börjar du lyssna efter storlekar på ljud och hur du upplever detta brukar det vara väldigt lätt att hitta en bra balans... dessutom brukar jag mute'a ALLA effekter imellanåt o se så att volymen på effekterna inte ställer örat på kant.. vilket är väldigt lätt hänt om du t.e.x har ett kort delay eller mycket litet rum som förstärker ett visst ljud..

Jag jobbar kanske lite tvärtom mot många andra, men jag kör helst utan effekter eller har bara väldigt sparsamt med effekter under själva skapandet. Det är lättare att höra detaljerna då - så att man inte lurar sig själv att tro att musiken är bättre än den verkligen är...

Medan låtens stomme kommer till, så använder jag också minimalt med instrument - typ trummor, bas och piano. Håller låten med ett så avskalat arr, så är den bra sedan också. Behöver man lägga på en massa effekter och fläskiga syntar för att låten ska bli "bra", så duger den inte... När låten börjar bli mer klar, så lägger jag på stråkar, brass, syntar och annan kosmetika - och inte förrän vid slutmixen bestämmer jag slutgiltigt exakt vilka ljud som ska användas - och sedan koncentrerar jag mig på effektläggning väldigt nära slutmixen.

Postat

BÖRJA RÖKA!

De fem minuternas avbrott man får av att gå ut och röka och bara ta det lungt, är allt man behöver. Många fel i mixen hittan man så fort man bara kliver in i rummet igen sätter på låten. /R

Postat (redigerat)
Jag jobbar kanske lite tvärtom mot många andra, men jag kör helst utan effekter eller har bara väldigt sparsamt med effekter under själva skapandet. Det är lättare att höra detaljerna då - så att man inte lurar sig själv att tro att musiken är bättre än den verkligen är...

Medan låtens stomme kommer till, så använder jag också minimalt med instrument - typ trummor, bas och piano. Håller låten med ett så avskalat arr, så är den bra sedan också. Behöver man lägga på en massa effekter och fläskiga syntar för att låten ska bli "bra", så duger den inte... När låten börjar bli mer klar, så lägger jag på stråkar, brass, syntar och annan kosmetika - och inte förrän vid slutmixen bestämmer jag slutgiltigt exakt vilka ljud som ska användas - och sedan koncentrerar jag mig på effektläggning väldigt nära slutmixen.

Jag menar inte att jag lägger på effekter direkt och mixar bort mig 😉

...mera att vid slutmix plockar bort alla effekter som en referens till var man befinner sig... kanske inte var så tydlig i min förklaring.

Men vissa ljud kräver nästan att det är effekt på för att det ska fungera i vissa typer av låtar och då blir det effekten som gör ljudet, men då givetvis i kombination med att mixen fungerar helt torr..

Instämmer absolut i om att en mix som inte håller utan effekter, inte håller som låt

Redigerat av demoniqus
ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

20minuters paus i timmen är standard .. det kan jag verkligen rekomendera.

Om man inte är asstressad med nån deadline eller nåt ...

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

brukar bara mixa i svängar om kanske fem, tio minuter. ( när som helst på dagen, även under inspelningar av andra låtar )

samma nollställdhet som man själv går in i efter att ha lämnat ett arbete, tror jag är närmare det intrycket en förstagångslyssnare upplever.

.. och så tycker jag att det är skittråkigt att vara närsynt när det gäller mixningen. bättre ett snabbt och sådär resultat än att göra något som är tråkigt.

Postat
BÖRJA RÖKA!

De fem minuternas avbrott man får av att gå ut och röka och bara ta det lungt, är allt man behöver. Många fel i mixen hittan man så fort man bara kliver in i rummet igen sätter på låten. /R

Japp, det var så jag ramlade över linjen från feströkare till smygrökare. Demoinspelning/mixning i ett band med två rökare.... Klart att man hängde med ut och tog en cigg lite då och då...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.