Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hur länge som helst försökt att ratta detta ljudet, men kan inte få det bra, det känns som att borde vara en sinus-våg blandat med LFO men får det tamigtusan aldrig att bli bra.

Exempel kan hittas här:

http://www.youtube.com/watch?v=x2gXMRoPv_M - börjar vid 00.41

eller

http://www.youtube.com/watch?v=ywtoeXxydBs - i princip hela början.

Borde ju vara löjligt enkelt, men nu har jag kastat handduken.

Någon vänlig som vill slå mig på fingrarna och lägga 1 minut på att förklara?

MVH / Robin

Annons
Postat

Det första ljudet låter samplat från någon leksak. Telefonfilter och lite bitreducering på någon grundvågform borde sitta fint. Ljudet i det andra klippet låter klassisk theremin med en massa reverb. Sinus, pitchmod via sinus-LFO, en del portamento och tonvis av reverb.

Postat

Låter som du är ute efter att härma en theremin?

Det är nog viktigt att tonerna att blir glissando. Det är väl inte helt omöjligt att fixa men kanske inte blir så bra. Nu har jag hjärnsläpp på vad det heter, men när en synth bara kan spela en ton i taget alltså inte poly borde man man väl ställa in på. Sen leka lite med glide time. En annan viktig sak är nog att få tonerna att vibrera. Antingen med hjälp av modulation elr styra det med ett pitch bend hjul. Och sen förmodar jag att det är en sinuskurva man ska utigå ifrån.

Men det kanske är smartare att kolla om det finns förinställda patchar som ska likna en theremin? Vet att det finns i Xpand iaf...

Hoppas du lyckas ratta till det ljud du är ute efter annars!

Postat (redigerat)

Tackar för snabba svar! Det var tydligen en theremin jag ville efterlikna ja! Nu har jag ett namn på det med! Ska testa tipsen jag fått med så får vi se ifall det hjälper!

Redigerat av Unicron
Postat
Det första ljudet låter samplat från någon leksak. Telefonfilter och lite bitreducering på någon grundvågform borde sitta fint. Ljudet i det andra klippet låter klassisk theremin med en massa reverb. Sinus, pitchmod via sinus-LFO, en del portamento och tonvis av reverb.

Tack som tusan för tipsen, gav mig massor! Blev verkligen skitbra, nu kan jag sova igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.