Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag behöver stor hjälp nu alltså...jag får fan inte till nån bra reff.

hur fan tänker folk när dom ska göra en reffräng?

vad lyssnar dom till igentligen, eller sitter de bara i ryggmärgen?

måste man träna på reffränger eller är de så att antingen kan man dom eller så kan man de inte?

kan inte någon förklara för mej så jag fattar hur man ska göra, för när jag försöker så låter de bara rent sagt förjävligt...

Annons
Postat (redigerat)

Finns väl direkt ingen gyllene regel på hur man gör en refräng. Nu är jag dock inte så mycket inne på hiphop i mitt låtskrivande men har lyssnat en hel del på det. När jag har fått till en refräng så har jag inte satt mig när och tänkt "Nu ska jag få till en refräng" Brukar börja med att jag sitter med gitarren och leker samt sjunger/nynnar på olika melodier jag får i huvudet. Sen kanske jag hittar en ackordföljd, ett plock m.m som jag tycker känns bra och då försöker jag komma på en bra melodi till den. Refränger är ju väldigt svårt men ett tips som "nybörjare" är att lyssna mycket på musik, det behöver inte bara vara hiphop, lyssna på så mycket du kan och spela/sjung helst till det.

Sen kan du även lyssna väldigt kritiskt. Vad du tycker låter bra i deras refräng m.m. Tänk på varje instrument och hur de har format refrängen.

Och visst blir man nog lite bättre på att skriva med tiden, det blir nog i alla fall effektivare.

Redigerat av Jajje
Postat
jag behöver stor hjälp nu alltså...jag får fan inte till nån bra reff.

hur fan tänker folk när dom ska göra en reffräng?

vad lyssnar dom till igentligen, eller sitter de bara i ryggmärgen?

måste man träna på reffränger eller är de så att antingen kan man dom eller så kan man de inte?

kan inte någon förklara för mej så jag fattar hur man ska göra, för när jag försöker så låter de bara rent sagt förjävligt...

Vad finns det att förklara ? Man gör det bara helt enkelt.

Refrängen kommer ofta av känslan på låten , harmonierna , melodierna osv.

Dock kan man ha i åtanke framför allt i Hip Hop att refrängen bör vara enkelt och relativit repeterande

för att den ska fastna i hjärnan på dom som lyssnar och gärna med en enkel melodi , dubbat , kanske ett par stämmor , adds och character spår

för att lyfta fram den så att den står ut i låten.

Oavsett om man sjunger eller om man rappar refrängen kan man använda stämmor och adds.

Vanligtvis brukar mina refräng inspelningar hamna på 8 - 32 spår beroende på hur många röster det är.

Postat

Gör inte hip hop, men har alltid tyckt att det är enklast att börja med refrängen,

och att förutsättningen är att man verkligen har något att säga som låter sig

yttryckas i relativt få ord. Angående musiken måste man väl helt enkelt ha

förmågan att hitta en bra hook. Själv får jag ofta idéer från andras musik, tänker

på hur det kunde ha blivit om de hade gjort lite annorlunda, och plötsligt

dyker det upp något helt nytt.

Postat

Lyssna på andra hiphop artister och granska hur låten är uppbyggd samt hur refrängerna är.

Nas - If I ruled the world, Lost Boyz - Renee, Big Punisher - Beware

Där har du lite tips på låtar som inspirerar mig, jag gillar det äldre mer än det super komersiella.

• 1 månad senare...
Postat

Varje refräng är ju beroende på hur låten går.. och som flera sagt... den bara kommer utav ren känsla!

Sysslade med hip hop i flera år och hade också svårt i början, beats kunde man göra hur lätt som helst.. typ 5 per dag om så behövdes. Men fastnade alltid när refränggen skulle sättas.

Det bara total svartnade i skallen.. tills jag la produktionen åt sidan och bvörjade lyssna på riktigt mycke musik, det jag gjorde va att jag slutade lyssna på hip hop och började jaga influenser i andra musikstilar. Då öppnade sig en helt ny värld med inspiration!

... obs.. det hela slutade med.. att jag lämnat hip hopp:en och började med pop/rocken istället.. och måste bara säga.. att jag aldrig haft den här kärleken till musik tidigare! 😕

men tillbaks vad jag ville fråga... har du något man kan lyssna på som du sitter och jobbar med så kanske man kän komma med lite förslag!..

Lycka till!! // Toni

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.