Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Hittills verkar bästa korten enligt tidigare trådar för mig vara Terratec DMX 6Fire och EDIROL ua-25. Dessa är dock båda USB. Tänkte jag skulle avlasta cpun så mycket som möjligt.

Mina krav är:

Vista32-stöd

Firewire

Midi i/o

1 micingång med phantom

så många in/ut som möjligt

budget ca 2500

Det närmsta jag kommer är Edirol FA66: http://www.thomann.de/se/edirol_fa66.htm . Nån som kan rekommendera det eller föredrar något annat som passar kraven?

Redigerat av motionfield
Annons
Postat (redigerat)

Tack den ser bra ut. Har något provat Focusrite SAFFIRE PRO 24 på vista eller har någon erfarenhet av focusrite öht?

Redigerat av motionfield
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag säljer en Hercules 16/12 FW. 10 tele in, 8 tele ut, två mic-in, två midiportar. Det finns Vista-drivrutiner. Mitt ex är i perfekt skick med alla tillbehör (låda, manual, rackvinklar med mera). 1800 kronor plus eventuell frakt.

Postat
Tack den ser bra ut. Har något provat Focusrite SAFFIRE PRO 24 på vista eller har någon erfarenhet av focusrite öht?

Jag har ett SAFFIRE LE. Kortet och drivrutinerna är enligt min mening jävligt bra. Fungerar under windows 7 x64 utan problem så jag har svårt att se varför det inte skulle funka med win vista. Dock har jag haft problem med att firewiren känns instabil och den har tappat kontakt med ljudkortet, men jag är helt säker på att det har att göra med min firewire krets i datorn och att datorn i övrigt inte riktigt orkar med eller är gjort för musik. Testade det på syrrans stationära och där var det inga problem, ska snart få prova på en Mac! *längtar!*

Postat

Jag sitter på ett nyinköpt Saffire Pro 24 och måste säga att det är grymt! Körde tidigare på Edirol UA-25 och vilken skillnad på preamp-kvalité.

Riktigt bra preamps (bästa i klassen enligt dom själva). Latencyn ligger på ca 4 ms (12 ms på ua-25an). Sen är den virtuella mixen ganska

tuff. Ååh, juste! De VST-plugins man fick med fungerar kanon!

Rekommenderas starkt!

Postat (redigerat)

sisältää: har du provat själv i vista/win7 32/64? Vill väldigt gärna ha referenser innan jag köper då jag ser så många som har problem med ljudkort.

henk2055: låter ju bra att det funkade på syrrans iaf. OS på hennes? kör du bara på firewireström eller med AC-adapter? stort plus om det funkar på windows 7 då jag troligen kommer byta till det så snart det går.

jesus: låter ju riktigt bra! har bara en virus b och mic, elgitarr och bas som ska in så det ska räcka. på jam får man nu även med vst-sviten för 2595. synd bara att pengarna är slut den här månaden 😉

Focusrite Saffire verkar motsvara mina behov bäst. det verkar vara en mellanversion mellan era.

Redigerat av motionfield
Postat (redigerat)
henk2055: låter ju bra att det funkade på syrrans iaf. OS på hennes? kör du bara på firewireström eller med AC-adapter? stort plus om det funkar på windows 7 då jag troligen kommer byta till det så snart det går.

Det var Vista på hennes stationära. Jag inte svära på vilken version men kan sätta min nästa demo på att det inte va nån verstingversion utan snarare home premium 32-bit. Min egna dator är en laptop som bara begåvats med en 4-pins firewire port vilket innebär att jag är tvungen att använda den medföljande AC-adaptern. Den stationära hade 6-pins vilken är strömförsörjande så där behövs ingen extra strömkälla. På min laptop kör jag Windows 7 build 7100 64-bit med ljudkortets Vista drivrutiner. Funkar klockrent. Inget tjafs från varken dator eller ljudkort. Enda problemet är som sagt att firewireporten är lite instabil vilket tvingar mig ha rätt stor buffert. Men det beror på att det är en laptop med windows på och sånna är inte lämpade för musikproduktion. Det har sålledes inget med ljudkortet att göra.

Det skeppades även med en hel hög med program och trevliga pluggar med kortet som kan vara värda att kolla upp! Sen är kortets mixer i datorn väldigt bra och lättarbetad!

Redigerat av henk2055
maart (oregistrerad)
Postat
sisältää: har du provat själv i vista/win7 32/64? Vill väldigt gärna ha referenser innan jag köper då jag ser så många som har problem med ljudkort.

jag har kört det på Vista Home Premium (32-bits) och det funkar jättebra. jag använder iofs de senaste drivrutinerna som kan vara lite svår att få tag på men det går om man letar. Dock bör man känna till att kvalitén på vissa komponenter i detta kort (mickpreamps t.ex.) inte är lika bra som i många nyare kort. Andra saker (t.ex. DA-omvandlingen) tycker jag däremot står sig bra.

Postat (redigerat)
snabb jämförelse på thomann [...] blev svaret M-AUDIO PROFIRE 610. Någon som har erfarenhet av detta kort på vista?

Jag har det kortet, fast kör XP Pro. Allt fungerar utmärkt där.

Jag gissar att Vista inte borde vara något problem, det har ju några år på nacken och en hel del användare vid det här laget. Enligt dokumentationon ska det fungera med Vista. Kolla användarforumet på http://forums.m-audio.com/ ifall du vill.

Edit: Läs Studios test http://studio.idg.se/2.1078/1.219919/profi...e-i-ny-tappning

Redigerat av oioioi
Postat

Vista verkar generellt inte vara något problem tydligen. Skönt att höra. Jag är nog mest intresserad av saffire pro 24.

såg att saffire utan pro 24 i namnet bara hade två ingångar. Tycker det verkar lite konstigt att man har 2 in och 8 ut. Brukar man inte använda flest ingångar eftersom du vill ha in instrument i datorn?

Postat
Vista verkar generellt inte vara något problem tydligen. Skönt att höra. Jag är nog mest intresserad av saffire pro 24.

såg att saffire utan pro 24 i namnet bara hade två ingångar. Tycker det verkar lite konstigt att man har 2 in och 8 ut. Brukar man inte använda flest ingångar eftersom du vill ha in instrument i datorn?

Det har fyra. Två analoga och två digitala. Det beror väl på vad man ska ha det till. Du får väl DSP effekter och två separata hörlursutgångar istället?

Postat

jo jag antar att det finns någon anledning. jag har inte routat så mycket på hårdvarusidan så jag förstår hur man brukar använda utgångarna. tycker ändå man behöver fler ingångar om man skickar ut ljud nånstans. man borde ju vilja ha in det igen när det har processats men det kanske är meningen att man ska ha ett extra mixerbord då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.