Jump to content
Annons

Konvertering av samplingsfrekvens

Recommended Posts

Peter Wahlström (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har gjort en inspelning pÄ en digital portastudio i upplösningen 24bit/48kHz. Efter jag lagt över spÄren i datorn och redigerat dom sÄ Àr det dags att brÀnna en CD... Som bekant, sÄ mÄste jag dÄ konvertera hela ljudspÄret till 44,1kHz/16bit. för att kunna brÀnna filen pÄ en CD. Hur gör jag detta bÀst och enklast utan att spÄret blir uppskruvat och lÄter som kalle Anka....??

Jag har tillgÄng till Wavelab, sÄ om det Àr nÄgon som har en lösning man kan anvÀnda i det programmet sÄ Àr jag tacksam... annars Àr det vÀl en generell process i dom flesta program annars antar jag?!

Tacksam för hjÀlp...

MVH //Peter

Annons
Postat

de ska inte vara nÄgra problem... kolla under alla menyer... typ change sample rate eller nÄt liknande :rolleyes:

Postat

Jag misstÀnker att det finns ett och annat tricks som man eventuellt kan ta till

Som jag minns det sÄ finns det ett kommando nÄgonstans under Process som man kan anvÀnda. Det Àndrar bit-rate.

Att sen göra om till 16 bit kan man ocksÄ göra i wawes nÀr man sparar.

Finessen kan möjligtsvis vara om man hittar ett sÀtt att göra bÀgge sakerna vid samma tillfÀlle. NÀr man minskar bit-mÀngden bör man ocksÄ lÀgga till lite brus sÄ att "resterna" inte lÄter lika illa. Detta kallas för dithering tror jag.

Jag misstÀnker att man fÄr samma typ av problem nÀr man byter samplingfrekvens och att skall man fÄ bÀsta möjliga resultat sÄ bör man göra bÀgge sakerna samtidigt. Om det finns som ett kommando i wawes vet jag inte.

Möjligen kan man tÀnka sig att det ingÄr i rutinen om man sÀtter upp ett nytt ljudspÄr, med 16/44.1 och sedan importerar ljudspÄr med 24/48 till det projektet.

Trombonisten

Postat

I Wavelab anvÀnder du Dithering för att Àndra dom smÄ bittarna. Kolla efter Dithering i hjÀlpen.

Du hittar funktionen i högra hörnet. VĂ€lj en dithering-algoritm i dropdownen och klicka sen pĂ„ Render nĂ€r du e klar 😠

• 2 veckor senare...
vicks (oregistrerad)
Postat

Spela in i 44.1 istÀllet för 48 kHz. Konverteringar innebÀr alltid att saker blir lidande och du vinner mer pÄ att hÄlla dig pÄ 44.1 hela vÀgen ner till CD.

WhatGoesOn (oregistrerad)
Postat
Spela in i 44.1 istÀllet för 48 kHz. Konverteringar innebÀr alltid att saker blir lidande och du vinner mer pÄ att hÄlla dig pÄ 44.1 hela vÀgen ner till CD.

Hmm, Àr det verkligen sÄ?

Borde inte högre frekvens alltid innebÀra bÀttre kvalitet, Àven om skillnaden kanske Àr marginell i detta fall?

/T

Postat

Hmm, Àr det verkligen sÄ?

Borde inte högre frekvens alltid innebÀra bÀttre kvalitet, Àven om skillnaden kanske Àr marginell i detta fall?

/T

Nej, sĂ„ Ă€r det inte 😉

Visst kan en konvertering ha en destruktiv inverkan pÄ materialet, men att det skulle vara bÀttre att köra med 16bitar 44.1kHz hela vÀgen hÄller jag inte med om. Du tjÀnar pÄ att att ha högre upplösning bÄde pÄ bitdjup och samplingsfrekevens tex. nÀr du applicerar effekter eller mixar.

Postat

Ett högre bitdjup tjÀnar man pÄ eftersom detta förbÀttrar signal brus förhÄllandet vilket kommer att leda till ett lÀgre brus vid mastern dÄ flera ljudkÀllor mixas samman. Att ha 48KHz istÀllet för 44.1KHz kommer dock att sÀnka kvaliteten. Detta eftersom 48Khz Àr för nÀra 44.1KHz sÄ att information försvinner i konverteringen.

Ett exempel pÄ detta Àr att snegla pÄ bildbehandling. LÄtsas att bitdjup Àr fÀrgdjup och att samplerate Àr pixlar i x och y led. Om du sÀtter samman 3 100x100 pixlars bilder i 24bit fÀrgdjup och sedan skall skala ned detta till 100x100 16bit sÄ kommer konverteringen vara optimal eftersom det bibehÄllna högre fÀrgdjupet kommer att resultera i ett mer korrekt resultat i slutet.

Om du istÀllet har en bild som Àr 16bit 107x107 pixlar och skall skala ned denna till 16bit 100x100 sÄ inser man snabbt problemet. 7 pixlar försvinner vilket kommer att förvrÀnga bilden i konverteringen. Detta Àr vad som hÀnder vid konvertering av 48KHz -> 44.1KHz.

Utöver detta bör Àven nÀmnas att det finns vÀldigt logiska teorier som sÀger att man aldrig behöver högre samplerate Àn 44.1KHz. Detta eftersom man vid 44.1KHz samplerate kan spela upp en perfekt sinuston vid 20KHz. NÄgra mer avancerade vÄgformer Àn sinusvÄgor vid 20KHz behöver man ej kunna spela upp dÄ detta innebÀr att det finns övertoner som ligger över 20KHz vilket örat ej kan höra. MotsÀgelserna i denna teori Àr att det bör vara enklare att bygga bÀttre filter vid a/d d/a omvandligen vid högre samplerates, dessutom ger det möjlighet till mer exakta fasskillnader vilket örat eventuellt skulle kunna höra, detta skulle i sÄ fall kunna skapa en mer "sann" stereobild.

NÄja.. Intressant Àmne.

/Majken

Postat

Blir bara virrigare och virrigare... 😼 Jag hĂ„ller mig till 44.1 Har inte dött av det Ă€n i alla fall!

gzede (oregistrerad)
Postat
Utöver detta bör Àven nÀmnas att det finns vÀldigt logiska teorier som sÀger att man aldrig behöver högre samplerate Àn 44.1KHz. Detta eftersom man vid 44.1KHz samplerate kan spela upp en perfekt sinuston vid 20KHz.

uha..

hur definierar du en perfekt sinuston egentligen? för varje vÄglÀngd har du tvÄ samplingar, vilket betyder att du fÄr en fyrkantsvÄg.. knappast vad jag skulle vilja kalla en "perfekt sinuston"..

Postat
Utöver detta bör Àven nÀmnas att det finns vÀldigt logiska teorier som sÀger att man aldrig behöver högre samplerate Àn 44.1KHz. Detta eftersom man vid 44.1KHz samplerate kan spela upp en perfekt sinuston vid 20KHz.

uha..

hur definierar du en perfekt sinuston egentligen? för varje vÄglÀngd har du tvÄ samplingar, vilket betyder att du fÄr en fyrkantsvÄg.. knappast vad jag skulle vilja kalla en "perfekt sinuston"..

Kör din fyrkantsvĂ„g genom ett lĂ€mpligt filter... voila! 😼

Postat
Att ha 48KHz istÀllet för 44.1KHz kommer dock att sÀnka kvaliteten. Detta eftersom 48Khz Àr för nÀra 44.1KHz sÄ att information försvinner i konverteringen.

Jag Àr inte helt övertygad om att ditt pÄstÄende stÀmmer.

Har vi spelat in och mixat ett material i 48kHz sĂ„ har vi fler samplingar och sĂ„ledes bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vid 44.1kHz. Detta tror jag att vi Ă€r överens om 😼

Men sen att man skulle fÄ sÀmre kvalitet nÀr man konverterar till 44.1kHz Àn vad man fÄr om man spelar in i 44kHz frÄn början köper jag inte... inte rÀtt upp och ner iaf. Jag tycker tvÀrtom att det borde bli bÀttre kvalitet.

Jag reserverar mig mot vissa tankefel sĂ„hĂ€r mitt i natten... 🙂 men nĂ€r vi spelar upp vĂ„rt samplade material sĂ„ interpolerar vi fram en anolog signal frĂ„n vĂ„ra samplingar... har vi fler sampligar att interpolera över blir resultatet bĂ€ttre. Vid en bra konvertering frĂ„n 48kHz till 44.1kHz borde man ta hĂ€nsyn till hur interpoleringen senare kommer att ske vid uppspelning och dĂ€rför producera nya samplingar som i slutĂ€ndan kommer att ge ett resultat som ligger nĂ€rmare "sanningen" 🙂

hmm.. tror jag ska lĂ€sa detta imorgon och eventuellt justera 🙂 go'natt

Postat

uha..

Kör din fyrkantsvĂ„g genom ett lĂ€mpligt filter... voila! 😼

Exakt precis, tvÄ samples Àr exakt precis vad som krÀvs för en Sinuston nÀr man filtrerar signalen, vilket man Àven gör allt i harmoni med hur gubben Nyquist har funderat ut att digitalt ljud skall fungera.

Hade det varit en fyrkantsvĂ„g sĂ„ hade du haft toner vid 40, 80 och 160KHz ocksĂ„. Vilket förresten Ă€r lite intressant, vi kan inte uppfatta en sinusvĂ„g. VĂ„ran hörsel strĂ€cker sig inte sĂ„ lĂ„ngt utan det blir en fyrkant med rundade hörn dĂ„ det fattas övertoner 🙂

HÀr finns en förklaring över Nyquistteoremet som visar hur digitalt ljud hanteras:

http://fy.chalmers.se/tp/F1projekt/2000/CD/fysbak.html

/Majken

Postat

Problemet med att konvertera 48KHz till 44.1KHz ligger i att de Àr för nÀra varandra (10% skillnad). Skulle vi gÄ frÄn 192KHz till 44.1KHz sÄ Àr konverteringen betydligt enklare eftersom man har fler samples att vÀlja pÄ. LÄt mig göra en simplifierad förklaring som kanske inte Àr speciellt relevant men Ätminstone förklarar tankesÀttet.

SÀg att vi har en 3Bit (1-8) 10Samples lÄng sampling som skall göras om till 5 samples:

3585631254

HÀr fÄr vi dÄ ta siffrorna tvÄ och tvÄ och ta ett medelvÀrde, detta kommer att orsaka avrundningsfel dÀr det blir ett decimaltal, för enkelhetens skull avrundar jag dessa uppÄt:

35,85,63,12,54

4,7,5,2,5

Lite struligt kanske, men detta fungerar ganska bra. Skulle vi plussa ihop ett flertal 10samples tal och sedan skala ned dessa till 5samples bör det i teorin bli ett bÀttre resultat Àn om vi gjort om dem till 5samples tal direkt och plussat ihop dem pÄ det viset.

Om vi istÀllet försöker att kapa bort 10%, d.v.s göra 9 samples av talet stöter vi pÄ problem. Vad skall vi avrunda? första tvÄ? eller sista tvÄ? eller mittersta tvÄ? eller skall vi ta ett medelvÀrde och pÄ nÄgot sÀtt försöka fÄ samma summa? Oavsett om vi göra detta först eller sist i mixen stöter vi pÄ samma problem.

35,85,63,12,54

Àr detta rÀtt?:

4,85,63,12,54

eller detta?:

35,85,63,12,5

eller kanske detta?:

35,85,5,12,54

Detta Àr varför inte jag riktigt litar pÄ att konvertera ljud vid tvÄ samplingsfrekvenser som Àr för nÀrbeslÀktade. Sedan Àr det ju dessutom sÄ att jag Àr ganska övertygad om att allting över 44.1KHz i det stora hela Àr bortkastat. Men det Àr ju jag och jag Àr fullt förstÄende över att majoriteten inte delar min Äsikt.

/Majken

Postat

Ok, jag har inte sjÀlv studerat detta nÀrmare, men jag följer med i ditt resonemang, majken.

Men Àr det inte bÀttre att ha en högre upplösning nÀr jag skall processa ett ljud pÄ olika sÀtt? AlltsÄ, att en högre samplingsfrekvens skulle vara att föredra om jag kör signalen genom ex, en eq, kompressor, eller reverb?(Àven om de inte gÀller en fördubbling)

Är det sĂ„ att Bit-djupet Ă€r viktigare? Det har jag fĂ„tt för mig och kör alltid i 24bit, Ă€ven o jag iofs Ă€ndĂ„ sedan skall konvertera till 16bit. Samma resonemang hĂ€r oxĂ„: det borde vara bĂ€ttre att jobba med högre upplösning i mixern(mjukvara) och med effekter?

Man blir ju nÀstan sugen pÄ att göra ett riktigt test.

Postat
Men Àr det inte bÀttre att ha en högre upplösning nÀr jag skall processa ett ljud pÄ olika sÀtt? AlltsÄ, att en högre samplingsfrekvens skulle vara att föredra om jag kör signalen genom ex, en eq, kompressor, eller reverb?(Àven om de inte gÀller en fördubbling)

Jo, högre samplingfrekevens Ă€r att föredra. Enligt mig 😼

Ännu större nytta fĂ„r du av högre samplingsfrekvens om du kör ditt inspelade material genom externa effekter och sedan har för avsikt att spela in det igen.

Postat
Är det sĂ„ att Bit-djupet Ă€r viktigare? Det har jag fĂ„tt för mig och kör alltid i 24bit, Ă€ven o jag iofs Ă€ndĂ„ sedan skall konvertera till 16bit.

Man blir ju nÀstan sugen pÄ att göra ett riktigt test.

NĂ€r vi Ă€r uppe i frekvenser som 44.1kHz och dĂ€röver har man, som du sĂ€ger, större nytta av högre upplösning pĂ„ sina samples Ă€n fler samples. Under 40kHz Ă€r det en avvĂ€gning om vad man ska dra ner pĂ„.. man fĂ„r hĂ€r ta hĂ€nsyn till vad det Ă€r för typ av ljud man försöker Ă„terskapa. Men detta Ă€r nog inte sĂ„ relevant för musikproduktion, tror ingen sitter Ă„ lirar in i tex. 8 bitar 22kHz? 😼

Ser med spÀnning fram emot ett eventuellt test!

Det e ju sÄnt som berÀttar sanningen.. allt annat e bara teoretsikt flum..

Postat

TÀnkte pÄ en annan sak oxÄ.

Det hÀr kanske lÄter som en jÀttefÄnig frÄga för dem som verkligen Àr insatta i Àmnet, men jag tÀnkte lite pÄ det som majken skrev om sjÀvla konverteringen och exemplet:

...

35,85,63,12,54

4,7,5,2,5

Om vi istÀllet försöker att kapa bort 10%, d.v.s göra 9 samples av talet stöter vi pÄ problem. Vad skall vi avrunda? första tvÄ? eller sista tvÄ? eller mittersta tvÄ? eller skall vi ta ett medelvÀrde och pÄ nÄgot sÀtt försöka fÄ samma summa? Oavsett om vi göra detta först eller sist i mixen stöter vi pÄ samma problem.

35,85,63,12,54

Àr detta rÀtt?:

4,85,63,12,54

eller detta?:

35,85,63,12,5

eller kanske detta?:

35,85,5,12,54

Men Àr det inte sÄ att vilket som helst av de nedre alternativen(ex. 4,85,63,12,54) Àr mer överrensstÀmmande med de ursprungliga digitala vÀrdena(35,85,63,12,54), Àn vad det första alternativet Àr(4,7,5,2,5)?

Ah, det kanske inte spelar sÄ stor roll iallafall? De gamla rullbandarna var inte alltid sÄ charmiga de heller, Àven om de var analoga.

Postat
Om vi istÀllet försöker att kapa bort 10%, d.v.s göra 9 samples av talet stöter vi pÄ problem. Vad skall vi avrunda? första tvÄ? eller sista tvÄ? eller mittersta tvÄ? eller skall vi ta ett medelvÀrde och pÄ nÄgot sÀtt försöka fÄ samma summa?

Borde ge bÀttre resultat att interpolera fram en ny kontinuerlig "sanning" och plocka vÄra 9 nya samplingar frÄn denna... sen fÄr vÀrdena pÄ vÄra nya samplingar avgöra om nÄgot behövs avrundas för att fÄ plats i vÄrt bitdjup.

Postat

Jag skulle vilja pÄstÄ att man bör arbeta i sÄ hög upplösning som möjligt tills man Àr fÀrdig. Eftersom man har mer faktiskt material att arbeta mer blir signalbehandligen mer exakt etc etc. Sedan Àr det bara att leta rÀtt pÄ bÀsta möjliga sample rate-konverterare och sampla ned till 44.1 kHz. Jag kan dock mycket vÀl ha fel, sÄ rÀtta mig isf =)

Vad gÀller den ursprungliga frÄgan finns det under menyn Process i Wavelab ett val som heter "Convert Sample Rate" som fixar samplingsfrekvensen utan att Àndra pitch eller liknande.

Postat

Sanning eller inte. Öronen fĂ„r vĂ€l lyssna.

Det verkar gÄ rÀtt bra att flytta mellan 44,1 och 48 kHz i moderna program. Konstigt egentligen, eftersom frekvenserna frÄn början valdes sÄ att det skulle bli sÄ svÄrt som möjligt att konvertera. Allt för att slippa tjuvkopiering, tanken var ju att CD (44,1) inte skulle kunna kopieras pÄ DAT (48) utan att lÄta skrÀp.

SÄ Àr slutmÄlet 44,1 och jag kan vÀlja mellan 44,1 och 48 sÄ vÀljer jag 44,1 . Varje gÄng. Inte lÄter nÄgra effekter mÀrkbart bÀttre vid 48 jÀmfört med 44,1. Men konverteringen lÄter faktiskt i mina öron.

Men tror du inte, prova sjÀlv. Ta ett kÀnsligt stycke, akustiskt piano föreslÄr jag. Rippa frÄn en CD. Konvertera till 48. Konvertera tillbaka till 44,1. JÀmför. Hör du ingen skillnad sÄ spelar det ju ingen roll. DÄ hör du sÀkert ingen skillnad pÄ effekterna vid 48 jÀmfört med 44,1 heller.

Jag misstÀnker att just 48 kHz i princip Àr pÄ utdöende, DAT-bandspelarna som körde pÄ den farten Àr ju nÀstan borta frÄn frÄn marknaden. Och nÀr det gÀller 96 eller 192 kHz sÄ passar jag just nu, de anvÀnds ju pÄ DVD men jag har ingen sÄn Àn. Inte vÀrt kostnaden och besvÀret för min del, men jag spelar ju mest in symfoniorkestrar och akustiska instrument sÄ dÀr handlar nÀstan alltihop om bra mikrofonplacering. Kan inte sÀga jag kan det Ànnu, men vi fÄr vÀl se om nÄgra Är.

Trombonisten

Postat
Sanning eller inte. Öronen fĂ„r vĂ€l lyssna.

...

Men tror du inte, prova sjÀlv. Ta ett kÀnsligt stycke, akustiskt piano föreslÄr jag. Rippa frÄn en CD. Konvertera till 48. Konvertera tillbaka till 44,1. JÀmför. Hör du ingen skillnad sÄ spelar det ju ingen roll. DÄ hör du sÀkert ingen skillnad pÄ effekterna vid 48 jÀmfört med 44,1 heller.

HĂ„ller med om att vad man hör Ă€r vad som rĂ€knas. 🙂

Men testet du föreslÄr ser jag ingen nytta med att göra. Det Àr ju uppenbart att det kommer att pÄverka materialet destruktivt att göra de konverteringar du beskriver. Vid konverteringen till 48KHz hittar man ju pÄ nya samples, som med stor sannolikhet fÄr vÀldigt bra vÀrden. Dock kan man inte rÀkna med att de blir sÄ bra att man vid konvertering tillbaka till 44.1kHz fÄr tillbaka exakt det materialet man började med.

Ett test som dÀremot skulle vara relevant Àr att spela in exakt samma analoga signal under exakt samma förhÄllanden dels med 44.1kHz och dels med 48kHz om det nu e denna samplingsfrekvensen man Àr intresserad av. FÄr vÀl göras samtidigt om det ska vara möjligt... (fast Àven om man gör det kan man nog inte hÀvda att det inte Àr nÄgot litet som skiljer sig). NÀr man Àr klar med inspelningen konverterar man 48kHz spÄret till 44.1kHz och jÀmför resultaten.

Om nĂ„gon med förutsĂ€ttningar att göra testet har lust sĂ„ varsĂ„god! ...klĂ€m isĂ„fall till med ett test med 96kHz istĂ€llet för 48kHz 🙂

torte (oregistrerad)
Postat

detta Ă€r en lögn. Du syftar nog pĂ„ AD/DA. Hur kan du sĂ€ga att man vinner pĂ„ att hĂ„lla sig i 44.1 istĂ€llet för 48..?,........sĂ„dana hĂ€r poster tror nybörjare pĂ„ och fĂ„r en falsk bild av vad musik inspelning handlar om. SkĂ€rpning 😆

Postat

Vad jag har hört, Àr bitdjupet det viktigaste nÀr man spelar in.. och att det man tjÀnar i ljudkvalitet pÄ 48khz samplingsfrekv. ÀndÄ i princip tappas i konverteringen, nÀr de "ligger sÄ nÀra varandra". Vill man gÄ högre ska man nog satsa pÄ 88.2, och fÄ en matematiskt enkel konvertering ner till 44.1 vid slutmixen

Postat (redigerat)

sjĂ€lv hĂ„ller jag mig till 24/44.1, för att spara plats pĂ„ min hĂ„rddisk 🙂 Som nĂ„gon sa, sĂ„ kan det vid vissa effekter vara en lite fördel att ha högre samplingsfrekvens.. men duktiga effekter har för vana att uppsampla innan de lĂ€gger pĂ„ effekten, och sen sampla ner.. sĂ„ med bra effekter ska det inte vara nĂ„gon riktig skillnad. En annan anledning att hĂ„lla sig till 44.1 Ă€r att datorn fĂ„r det lite mindre tungt att rĂ€kna ut effekter i realtid.. fĂ€rre samples, alltsĂ„.

Sen, om man ska bli teoretisk... med bra filter och effekter osv, sÄ ska det vara onödigt att ha högre sample-rate Àn 44.1, eftersom (enligt nyquist-teoremet) detta rÀcker till att Äterskapa frekvenser upp till 22.05.. sure, effekter och sÄ vidare knaprar lite frekvensbredd.. men vi mÀnniskor hör vÀldigt sÀllan över 20khz.. (oftast under 18khz) vÄra högtalare kan sÀllan spela mer Àn sÄ heller (okej, studiomonitorer kan vÀl spela uppÄt 25khz.. men vi hör det inte iaf). VÄra micar kan sÀllan spela in frekvenser högre Àn 20khz, i vilket fall.

Skulle man rĂ„ka ha en supermic som kan ta upp hur höga frekvenser som helst, sĂ„ kanske man skulle kunna tĂ€nka sig att gĂ„ upp till 96khz, om man vill spela in nĂ„got metallinstrument med massa övertoner.. t.ex. trumpet.. som Ă€ndĂ„ kan ha övertoner uppĂ„t 50khz.. och Ă€nnu högre. Inte för att du sjĂ€lv nĂ„gonsin skulle kunna höra nĂ„gon skillnad.. men du skulle sĂ€kert kunna jĂ€vlas med din hund iaf 🙂

Redigerat av Defluo
vicks (oregistrerad)
Postat

Citerat ur boken Digitalt Ljud av Russ Haines:

"SamplingsvÀrden ovanför 44.1 kHz Àr svÄrare att rÀttfÀrdiga. De flesta mÀnnsikor kan inte höra nÄgot alls i nÀrheten av 20 000 Hz. De flesta uppspelningssystem kan inte generera nÄgon utmatning vid 20 000 Hz. De flesta inspelningsmikrofoner klarar inte av att fÄnga in mycket innehÄll ovanför 20 000 Hz, om ens nÄgot alls. SÄ varför ska man dÄ anvÀnda en samlingsfrekvens som överskrider 44.1 kHz?

OmfÄnget som ligger bortom det mÀnskliga örats kapacitet kallas ultraljud. MÄnga musikinstrument kan bevisligen producera mÀtbart harmoniskt innehÄll i ultraljudsomfÄnget. Dessa frekvenser kan kombineras i en process som kallas heterodyning. TvÄ godtyckliga frrekvenser som kombineras kommer att skapa beat frequencies, som Àr summan av och skillnaden mellan tvÄ frekvenser. Med frekvenserna 30 kHz och 31 kHz, kommer beat frequencies att bli 61 kHz (summan av 30 och 31 kHz) och 1 kHz (skillnaden mellan 31 och 30 kHz). Det Àr bara alltför tydligt att den heterodyna summan 61 kHz Àr gott och vÀl bortom det mÀnskliga örats omfÄng och inte en frÄga av intresse. Men frekvensskillnaden 1 kHz Àr precis i det omfÄnget dÀr vi mÀnniskor hör bÀst."

och sedan:

"Argumentet som talar för höga samplingsvÀrden hÀvdar att vi nÀr vi förlorar ultraljudsinnehÄll (som kan leda till pulser i den hörbara delen av spektrat) fÄr ett ofullkomligt digitalt ljud. Det Àr ett bra och logiskt argument sÄ lÀnge som de mikrofoner som anvÀnds faktiskt kan fÄnga in mÀrkbart innehÄll ovan 20 000 Hz."

De slutsatser jag drar av detta Ă€r alltsĂ„: Spelar man in musik helt baserad pĂ„ mikrofonupptagningar torde 96 kHz och dylikt vara ganska onödigt. Det krĂ€ver bara mer processorkraft och lagringsutrymme. Gör man mycket mjukvarubaserad musik Ă€r kanske den höga samplingsfrekvensen att föredra dĂ„ de hĂ€r ultraljudspulserna möjligvis kan bidra till innehĂ„llet i musiken. Även om man kör lajnade instrument som syntar och dylikt. Men det allra viktigaste oavsett samplingsfrekvenser Ă€r Ă€ndĂ„ att ha en bra A/D-omvandlare.

24 bitar tycker jag om att spela in i dÄ jag inte behöver vara lika nogrann med att spela in sÄ nÀra nollan som jag bör göra i om jag spelat in i 16 bitar. Att jag vÀljer 44.1 framför 48 beror pÄ att skillnaden mellan dem Àr liten och att jag hellre förlorar denna uttalade kvalitetshöjning som 48 kHz skulle innbÀra istÀllet för att behöva konvertera. Om jag dÀremot har ett skivbolag i ryggen som sÀger: "vi ska lÀgga ner 10 000 kronor pÄ mastring" sÄ kanske jag vÀljer att spela in i 48 kHz frÄn början för att det dÄ finns möjlighet att min musik kommer behandlas och gÄ igenom lÄngt mycket proffsigare omvandlare Àn de som finns i program som Wavelab och dylikt.

Jag kan ha fel, men det Àr sÄhÀr jag ser pÄ saker och ting.

Postat

Intressant det dÀr med beat frequencies.. men Àrligt talat, om vi kan höra sÄdana beat frequencies, sÄ borde en mikrofon ocksÄ göra det. Dvs, eftersom en mikrofon kan höra allt som vi kan höra, sÄ spelar ultraljudsfrekvenserna ingen roll. Om man tÀnker efter, sÄ tror jag nÀstan man skulle vilja slippa beat frequencies helt, eftersom de borde dubbleras nÀr man lyssnar pÄ inspelat material.

En liten illustration:

ljudet frÄn ett instrument: (x och y Àr tvÄ frekvenser, xy Àr beat frequencies som blidas av dessa...... "|" Àr grÀnsen för vad vi hör)

|--xy--------------------|----x--y-------------------------------------xy

sÄ om vi skulle stÄ vid instrumentet skulle vi alltsÄ höra:

|--xy--------------------|

en mikrofon med upptagning till 20khz, skulle ocksÄ höra samma sak:

|--xy--------------------|

en mikrofon med "oÀndlig" upptagning skulle höra:

|--xy--------------------|----x--y-------------------------------------xy

nÀr vi sedan spelar upp dessa ljud sÄ kommer alla beat frequencies som vi kan höra, redan vara inspelade.. om vi skulle spela upp den sista varianten (med supermicen), sÄ skulle man vÀl fÄ dubblerade beat frequencies? Eftersom mikrofonen redan spelat in de som skapades första gÄngen..

Detta utgĂ„r förstĂ„s frĂ„n att mikrofonerna hör beat frequencies.. men det borde de göra 😎

Postat

Teori Àr nÀr inget funkar men alla vet precis varför.

Praktik Àr nÀr det funkar men man inte vet varför.

Grabbar, det Àr tvÄ olika frÄgor.

1) Àr det bra med 96kHz. BÀttre lyssnare Àn jag har ocksÄ hört det. Det finns en mÀngd olika förklaringar till varför. En av dem Àr att det framför AD-n sitter ett filter. Skall man fÄ med 20 kHz och ÀndÄ ligga pÄ noll vid 22,05 kHz (Nyquist frekvensen för 44,1kHz samplingfrekvens.) mÄste filtret vara vÀldigt skarpt. Skarpa filter innebÀr i analog-vÀrlden mycket faspÄverkan och annat jox. Jag tror inte ens att det gÄr att bygga riktigt sÄ skarpa filter (det krÀvs ett par andra trix ocksÄ). SÄ i verkligheten (vi pratar inte flummiga teorier nu), sÄ mÄste man kompromissa. Vid 96 kHz samplingfrekvens, sÄ kan man sÀtta filtret pÄ kanske 30 kHz och slippa ha det sÄ skarpt och ÀndÄ ha noll vid Nyquist-frekvensen. SÄ 96kHz innebÀr vÀldigt mycket mindre kompromiss. RÀtt gjort lÄter det ocksÄ bevisligen bÀttre. SÄ att man samplar pÄ 96kHz innebÀr inte nödvÀndigtsvis att systemet kan spela in sÄ högt som halva frekvensen. 192 sÀgs vara Ànnu bÀttre, och jag har inget problem att tro det. Men det Àr i min vÀrldsbild som skillnaden mellan de 8 som gÄr till final i OS pÄ 100 meter. RÀtt liten skillnad alltsÄ, mellan oerhört bra saker. Jag som tröttnade redan pÄ 60 meter i skolgympan har inget att lÀgga till.

2) Àr det bra att konvertera mellan 48 och 44,1. Mitt svar Àr fortfarande nej.

MEN, det hÀnger mycket pÄ den faktiska mojÀngen. Ett visst ljudkort lÄter oftast bÀst vid en viss samplingsfrekvens. Ett ljudkort som lÄter bra vid 48kHz kan lÄta rent illa vid 44,1 kHz. Praktik, inte teori.

Sluta snacka nu, gÄ hem och prova i stÀllet. Det handlar inte om teori. Detta Àr praktik, och praktik innehÄller alltid kompromisser.

För oss vanliga dödliga duger 44,1 alldeles utmÀrkt. Hör ni en skillnad pÄ nÄgot annat sÀtt, kör dÄ sÄ och berÀtta vad ni kör och pÄ vilket sÀtt öronen sÀger att det lÄter bÀttre. Skippa teorierna.

Sorry, fortsÀtt med teorierna, det Àr en kul diskussion det hÀr. Vem Àr jag som gÄr in tycker saker om vad ni skriver. Sorry en gÄng till. Jag Àr en idiot.

Trombonisten.

• 1 Ă„r senare...
Postat
Àr det ingen som kan hÄlla den hÀr trÄden vid liv???

Okej dĂ„. đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.