Jump to content
Annons

Dragstången, åt vilket håll?


Zyan

Recommended Posts

Ska dra i dragstången på en akustisk gitarr så att strängarna kommer närmare.

Bara för att vara övertydlig, nu är den lite för mycket formad som ett (I därav ( är formen och I är strängarna.

Vilket håll ska jag dra åt för att få den rak. Dragstången finns det åtkomst till från ljudhålet (har sett att det finns modeller som man kan spänna från huvudet).

Och för att vara tydlig än en gång, om man tittar ner på muttern, som den vore en bilratt. Ska jag svänga höger eller vänster för att få halsen plattare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halsen skall inte vara helt rak. Den skall ha en liten böj framåt. Kallas neck relief på engelska. Jag brukar ha 0,2-0,3 mm. Läs mer här http://www.fretnotguitarrepair.com/trussrods.htm Är du osäker så gå till någon gitarrverkstad eller musikaffär. Brukar inte kosta mycket. Jag har varit med om kunder som förstört sina dragstänger genom att dra för långt. Det blev dyrt att fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var åt det hållet jag trodde.

Jag har ändrat dragstänger tidigare, fast på elektriska. Ska lätta på den, den är helt feljusterad och vet att jag ska släppa på dragstången. Men var osäker på om den var standardgängad.

Har upptäckt att gitarrer använder olik mekanik från vad man är van vid, tex muttrar och gängor är i fel storlek för de kör med amerikansk standard.

Vågar helt enkelt inte ta allt för givet.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ska justeras försiktigt med fullt strängtryck dvs någorlunda normalstämd gitarr. Men du skriver ju att halsen är för bågformad och att du vill ha den rakare? Är det så så ska du spänna dragstången inte släppa på den dvs vill säga om den är konstruerad som dom brukar vara. Det finns ju några varianter av dragstänger så kanske bäst att kolla vilken du har och hur den funkar först. Men drar du lite i taget så ska det inte vara nån fara och du ser ju vilket håll det går ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...