Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om titeln är så bra men jag sitter med en låt ochjobbar fram lite variationer på ett parti. Mellan takterna 65 - 69 har jag en variation och mellan 71 - 75 har jag en annan. Men jag måste ha kommit åt något av misstag eller så har Cubase buggat ur för nu spelas partiet 65 - 69 upp på 71 - 75. Plockar jag bort allt som ligger synligt på 71 - 75 så spelas fortfarande partiet från 65 - 69 upp där... Jag hittar inget som direkt visar vad problemet är men något vajing är det ju helt klart...

Annons
Postat

Hmm, testat att starta om Cubase, samma spökparti är kvar. Plockade väck allt som ligger på 65-69 men det partiet spelas fortfarande upp på 71-75. Just nu får jag flytta fram allt till framför 69 istället. Det är enda workarounden som jag ser det...

Postat

Tydligen ett helt okänt fenomen? 🙂

Postat

Händer bara dig HellPig! 🙂

Är det MIDI-clip? => Det är inte så att det finns någon gömd/glömd clip på något annat spår men som skickar info till ditt VSTi?

Är det audio-clip? => Har du aktiverat/markerat någon "loop" som läser från en fil i ditt "audio library" (eller vad det nu heter i din DAW). Kanske är det så att det inte räcker med att radera en clip, utan även måste avaktivera "loopen".

Har du råkat bounca skiten? Hörs "71-75"-partiset (från den ursprungliga tracken) även i exklusivt (ingen send/receive) sololäge?

Lite vild och planlös brainstrorming så här på morgonkvisten...

Postat

Det ligger inte ett parti i någon mapp bland spåren?

Har du många spår så kanske det finns inklämt någonstans längst ner eller mitt i smeten.

Testa att resiza alla spår till originalstorlek t ex, kommer inte ihåg hur smala man kan göra spåren just nu men har du väldigt hög upplösning på skärmen kan det nog bli ganska smått och svårt att se.

Det går ju att använda samma spår till flera ställen utan att svälla projektet, men då bör du absolut se ett spår i Inspectorn, tycker man.

Men du har säkert testat detta redan...

Vilken version kör du?

Postat (redigerat)

Valle:

Det är bara MIDI-spår, det är alltså hela (alla kanaler skall man kanske säga) låten som hörs mellan de angivna takterna.

Händer bara dig HellPig!

Det ligger något i det... 😄

DigRules:

Nix, har inte skapat mappar i det här projektet ännu eftersom det är så få spår. De enda som syns är de som skall vara där. Den biten som så att säga låter - trots att jag har flyttat bort den - är ju som jag skrev ovan alla spår under just de takterna... jag har säkert kommit åt någon funktion av misstag. Men vilken! Version är SX3.

mietek:

Nej... brukar den bete sig så? 😉

Tja, egentligen är det inte så viktigt. Ful-lösningen att flytta fram hela låten funkar ju faktiskt. Men det vore kul att veta vad, så man kanske rent av lär sig något nytt.

Redigerat av Hellpig

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.