Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta är en tråd för oss saxofonister!

Jag funderar bara på vad folk anser om de olika saxofoner som finns på "marknaden"

Själv har jag alltid spelat på selmer. Spela just nu på en Mk XII och är väldigt glad för den 🙁

Det kan nämnas att jag är en altsaxofonist ☺️

Annons
Postat

Jag köpte för två år sedan en Yanagisawa tenorsax och den är helt underbar. Tidigare hade jag i och för sig en ganska hyfsad Yamaha men detta var ett lyft. nu är jag i och för sig hobbymusiker men ett bra instrument är ett måste om man ska trivas och för mig hittade jag mitt i prick med denna, och det var ändå deras basmodell.

😄

Postat

väldigt svårt att säga, det är inte bara en smaksak, utan även vad man vill från ett visst instrument och vad man spelar för musik...

jag är klassisk utbildad, och under musihögskoletider kunde man inte använda annat än selmer superaction 2.

riktigt bra instrument, jag har både alto och tenor.

soprano har jag en underbar "saxello", R1 från Rampone cazzani.

lite väl tung, men öööö så bra...

Postat

Tja, måste erkänna att det var länge sedan jag testade 'vad som finns på marknaden', men jag håller med om Yanagisawa. Det är mina absoluta favoriter. Måste dock erkänna att jag gillar de tidigare modellerna bäst. Har en gammal A990:a (enligt uppgift den sista som byggdes helt för hand) och en ny A992:a. Skulle inte byta bort 990:an mot allt smör i Småland, trots att den har levt ett hårt liv på jazzklubbarna i NewYork innan jag fick vårdnaden. Har en T-4:a och en T901:a också, fast här tycker jag definitivt bättre om 901:an. Och för att fylla ut samlingen har jag en SC901:a som jag älskar.

Någon förresten som testat Zagar munstycken och har åsikter?

/p

Postat

Som jag sa så har jag alltid spelat på selmer, men jag skulle gärna provat lite olika Yanagizawa. Även det nya märket P. Mariat tycker jag låter väldigt intressant.

Har inte provat det munstycket, gillar själv Otto Link 😳 En riktig klassiker!

Gillar även Vandorens munstycken.

• 4 år senare...
Postat

Min bästa saxofon var en Yanagisawa 880 som jag köpte begagnad 1989. Vet ej när den var tillverkad men de var väl inte så gamla då. Grym sax! Munstycke var original. Funkade bra. Tycker Yanagisawa gör bra munstycken. Har nu en Yanagisawa A900 från början av 90-talet. När jag köpte den satt ett Yanagisawa #4 på den - alldeles för tajt. Nu kör jag på ett Yani #6 och det funkar bra. Har även spelat Yamaha, men föredrar Yanagisawa alla dar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.