Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill ta en låt, lägga på en kick, och få låten att ducka för kicken. Jag vill inte köra en vanlig sidechian, utan jag vill göra så att låten endast duckar på de frekvenser som kicken jobbar. Ungefär som att man hade en multibandkompressor med sidechainfunktion på låten som analyserar exakt vilka frekvenser som kommer in via sidechainsignalen (kicken) och duckar för de. Så att kicken lite gran ersätter de frekvenser som komprimeras ner. Förstår ni hur jag menar? Finns det någon här som vet hur man får till detta exakt? Jag jobbar i logic och vore grymt tacksam för hjälp. Jag har sökt både i det här forumet och på google, jag hittade en tråd här men där fanns inget svar.

Här är en annan kille som undrar samma sak på ett annat forum.

http://groups.google.com/group/alt.steinbe...16518a?lnk=raot

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du borde väl kunna bygga i enviroment en två kanals kompressor med sidechain och på så vis göra precis det du vill åstakomma.

Har inte Logic så jag kan inte hjälpa dig i detalj.

Hade du haft Reason så vore det en baggis och fixa till. ...

EDIT: Glöm enviroment...

Tekniken man får använda är att ha ett delningsfilter med två komperssorer.

Man delar vid 100hz eller nå sånt. Sidechainar in baskaggen på den den kompressor som jobbar under 100Hz delningen. Voila problem löst.

Som sagt har inte koll på Logic men det borde gå att göra i Logic.

Redigerat av drloop
Postat

kopiera filen på två olika spår och så lägger du eq på båda spåren en leta upp de frekvenserna du vill sidechaina

på ena spåret eqar du bort allt du inte vill ska påverkas och på den andra kanalen har de kvar det som inte ska påverkas

sen lägger du sidechain på ena spåret

inte riktigt vad du menar men borde funka

Postat

Svenska Softubes FET Compressor har mölighet att filtrera detektorsignalen med både high- och lowpass-filter!

Annars har du två tips här:

1. kopiera kickspåret och stäng av outputen så du har ett separat kickspår som bara är till för att ducka andra spår. Sen kan du forma detta spår med EQ så du får effekten du vill ha.

2. Lägg upp en pre-send på kickspåret till en buss. Bussen behandlar du med eq och filter och sedan använder du bussen som sidechaindetektor.

Jag läser nu att du vill att endast basregistret i låten ska sidechainas.. ok! Då är det bara att splitta själva låten i olika band, med hjälp av filter eller typ Ozone 4. Sen sidechainar du dina band så som du vill.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.