Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nemthon här, jag känner att jag aldrig riktigt utvecklas i FL Studio, alla melodier känns väldigt B, och fattar inte hur jag ska kunna göra melodier har sökt på youtube och blir aldrig som jag hade tänkt mig. När jag gör melodier/Beats så blir det oftast bra sen efter hand tröttar jag och fortsätter inte där jag började... jag släpper aldrig låtar, jag känner att Nexus blir B och ny börjar jag göra egna leads i V-station.

Jag vill oftast göra melodier som Raaban, och det blir ju aldrig såna melodier heller för den delen.

Preview på min nya låt jag håller på med men vill inte fortsätta för att Melodin enligt mig är för snabb och alldelles för kass.

Har ca 30 flps med melodier jag har gjort dem blir alldelles för snabba så vad föreslår ni för att man ska bli nöjd med melodier? För om jag lyssnar på olika som gör Techno så vill jag göra lika bra som dem och därför blir aldrig låtar släppta för att jag börjar på ett nytt projekt.

Därför anser jag att jag är en dålig Producer dessutom för att jag har erfarenhet men ingen direkt erfarenhet inom melodi fronten kommentera gärna detta och ge förslag på hur jag ska gå vidare som producer.

http://www.youtube.com/watch?v=g2nkOGchuMQ...e=PlayList& för övrigt tycker DJ raaban som har slutat att producera trance gör sådana melodier jag vill göra:

Dessutom så kanske ett Handz up sammarbete med någon vore en bra idé för att utvecklas?

Redigerat av Nemthon
Annons
Postat (redigerat)

Melodin är väl de svåraste när man håller på med just elektronisk musik. Själv håller jag på med electro-genren och för att komma igång med en melodi så brukar jag iallafall bestämma skalan. Ska det vara dur? (glad) eller moll (lite mer elak/sexig)? Vilken ton vill jag börja på? Ska melodin vara hoppig? (hoppa mellan oktaver) eller ska det handla om ett antal toner?

Detta faller dock naturligt för mig eftersom jag spelar piano och har en del musikämnen i skolan. Men vad som gör det enklare att skapa melodier är om du har ett midiklaviatur, det är mycket roliga att sitta och trycka ner tangenter och improvisera än att sitta och klicka med musen i FL Studio.

Lyssnade på ditt demo lite snabbt,

Trummorna är bra! Basljudet är sådär, tycker den ska vara lite fylligare, prova att sidechaina den också! Melodin är det väl inget direkt fel på, de enda tråkiga är väl att leadljudet är väldigt vanligt/simpelt. Prova Albino 3 eller Rapture istället, du kanske hittar ett bättre lead ljud där 😄

Redigerat av Taner
Postat

Tycker du det är kul att göra musik? Gör du i första hand musik och sen när du gjort en låt så sparar du den och delar med dig?.

Eller är det så att du känner ett tvång att göra en låt och att producera nåt.. Hmm.. Då är du i fel bransh 😄

Postat

Tack, för alla kommentarer, håller med om Lead ljudet 😛, nä det är inget tvång men 😛 vill bara att mina melodier ska vara bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.