Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med kvaliteten på kabeln?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kom just på att jag kör med en budgetkabel (snackar om XLR-XLR mellan mick och preamp alltså), och att en dyrare kabel kanske skulle förbättra ljudkvaliteten en aning. Jag vet ju att man kan höra skillnad på instrumentkabel till gitarr t.ex.

Och nej, jag tror inte "ju dyrare = desto bättre ljud". Det finns ju en gräns såklart. Men jag tvivlar på att dessa budgetkablar låter lika bra som dyra kablar. Det kanske är dumt att snåla och köra med en kabel för under hundringen?

Man vill ju inte att en kabel ska vara flaskhalsen i ljudkvaliteten, man vill ju få max kvalitet av sin mick, preamp och AD/DA.

Vad har ni för erfarenheter av mickkablar? Vilka är ni mest nöjda med? Tips på någon prisvärd?

Redigerat av creel
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Har sedan länge kört med Peaveys kablar både för instrument och för mick.

Kanonkvalité, inte en enda kabel har gått sönder.

Postat

Jag har köpt både den billigaste dreten du kan hitta och bland de dyrare och skillnaden som jag har upplevt är att de dyra i bästa fall håller längre.

Postat

+1 Det handlar om hållbarhet.. Jag hör ingen skillnad i alla fall.. Fast iof brukar jag löda i hop mina egna kablar och det enda jag är noga med är att skärmen och paren skall vara symetriskt lindande och att jag alltid använder Neutrik-kontakter... 🙂

Jag har köpt både den billigaste dreten du kan hitta och bland de dyrare och skillnaden som jag har upplevt är att de dyra i bästa fall håller längre.
Postat (redigerat)

Är rörande enig med övriga.

Det mesta teoretiska snacket när det gäller ljudkvaliteten i kablar, handlar om mycket högre frekvenser än vad vi kan höra - så man kan bortse från materialet; Sämsta materialet som används i kabelisolering ger en hastighetsfaktor på ca 50% av ljusets hastighet - och det ska j-t långa kablar till för att det ska göra någon skillnad. Kabelmaterialet ger en väldigt liten praktisk skillnad i konduktiviteten - men det påverkar bara med en generell dämpning på typ 0.1dB eller något. Skineffekten handlar om betydligt högre frekvenser än de vi hör. Kapacitansen har betydelse om man har en högohmig utgång, men inte det allra minsta i hörbara frekvenser om man kör med normal impedansbryggning (alltså lågimpedativ utgång kopplas till högimpedativ ingång).

Skärmningen har förstås betydelse för om det kommer in störningar på vägen - men det påverkar inte ljudet i övrigt. En tät skärm är att föredra.

Själv kör jag med egna ihoplödda kablar eller HOSA-kablar och det funkar helt perfekt. Som redan har sagts, så handlar det främst om kabelns och kontakternas mekaniska stabilitet. Om det är kablar som ska sitta inkopplade permanent, så behövs det inget esoteriskt, men det kan gärna vara guldpläterade kontakter eftersom guld inte oxideras.

Om man däremot ska ut och turnéra, så behövs det kablar med stabila kontakter som tål att kopplas in/ur massor av gånger (alltså inte guldpläterade, där pläteringen slits ut med tiden...), kablar som inte dör första gången någon ställer sig på dem, utan de behöver en tjockare isolering som skydd etc.

Redigerat av Claes
Postat

När jag för något år sedan köpte en Braunermick fick jag också en Voxlinkkabel som skulle vara så bra. Jag gjorde några snabba tester och kom fram till att jag inte gillade denna kabel alls.

Visserligen är den anorlunda konstruerad med avseende på skärmning och det är säkert bra. Jag återvände dock till mina gamla kablar för att jag faktiskt tyckte att det lät sämre. Jag A/B lyssnade och tyckte mig höra skillnad. Men antagligen låg skillnaden mest i tagningarna och inbillning.

Jag tyckte då att det var skillnad även om testerna var snabba och inte speciellt väl utförda. I övrigt tror jag som ni att allt detta bara är nys.

Däremot känner jag till bassister som svär på att det spelar stor roll med sladden och t.om vilken väg den är kopplad. För mig är bara detta nys om det nu inte vore så att bassisten ifråga är en av sveriges bästa bassister.

Kanske är det skillnad men om en kabel fungerar bra och utan brum borde skillnaden vara försumbar i förhållande till andra faktorer.

Jag vågar inte säga bu eller bä men för min del är det ingenting att tänka på.

Har du en fungerande sladd. Kör på den!

Postat
Däremot känner jag till bassister som svär på att det spelar stor roll med sladden och t.om vilken väg den är kopplad. För mig är bara detta nys om det nu inte vore så att bassisten ifråga är en av sveriges bästa bassister.

En basist eller flera?

Det låter konstigt att det kan spela nån roll i vilken ände/ordning en telekabel är kopplad. Antar att du menar bas-förstärkare och/eller tvärtom. Låter mer som en sån där tvångsgrej. Jag kan ha fel men det lät just som att audiofileriet nått en övre gräns jag inte kände till.

Postat

Nåja det är en bassist och det finns att läsa i något nummer av studio också. Skit samma om det är vetenskap. Själv tror jag inte det. Men alltid är tron viktigast. Tror man inte att man ska kunna korsa en gata kan man inte det. Tror man att det låter bättre är det viktigare än om det faktiskt är så.

Tron är allt!

Dock har jag ännu inte kommit till tro då det gäller skillnader på kablar.

pme (oregistrerad)
Postat

Det finns skillnader i kvalitet som går att höra. Och det rör sig om hur mycket störningar olika kablar plockar upp. Dvs hur bra skärmen och "tvinningen" är. Det kan märkas om kabeln är i närheten av bildskärman (tjocka då) och motorer och sånt som

drar ordentligt med effekt.

Postat
Nåja det är en bassist och det finns att läsa i något nummer av studio också. Skit samma om det är vetenskap. Själv tror jag inte det. Men alltid är tron viktigast. Tror man inte att man ska kunna korsa en gata kan man inte det. Tror man att det låter bättre är det viktigare än om det faktiskt är så.

Tron är allt!

Dock har jag ännu inte kommit till tro då det gäller skillnader på kablar.

I senaste Studio berättas om John Norum, som låter helt störd. Men, måste han ha speciella kablar av en viss längd och magnetiska sulor för att spela, så låt honom. Så länge det inte skadar någon...

Kablarnas konstruktionskvalitet är viktig. Inget snack om saken. Men när det gäller ljudet... Av tusen saker man kan göra för att förbättra ljudet, kommer kablarna på runt plats 985. Strax efter vilket atmosfäriskt tryck studion har men lite före just de magnetiska skosulorna.

Postat

Bara för att man är duktig på sitt instrument behöver det inte innebära att man har koll på det tekniska eller att man inte är mottaglig för påverkan från andra som påstår märkliga saker... 😛

Ok - ska jag vara ärlig, så har jag faktiskt haft en tele-telekabel där det blev en enorm skillnad om man kopplade fel ände i basen - så helt uppåt väggarna behöver det inte vara...

Att den skillnaden låg i att det fanns en liten switch som kortslöt polerna när man drog ut kontakten ur basen, för att man skulle slippa knaster och elände, är förstås det väsentliga i sammanhanget i mitt fall. Ljudet var det förstås ingen skillnad på - om det nu var någon som trodde att det hade slagit slint... 😛

Jag undrar lite hur man egentligen resonerar när man hävdar att kabelns riktning har betydelse. Har man klippt skärmen i ena änden för att undvika jordslingor, så är det förstås sin sak - men det gör inget för själva ljudet, utan minskar bara brummet.

Ljud är ju faktiskt växelspänning, vilket innebär att alla elektroner som påverkas av signalen, står still på ett och samma ställe i kabeln och svänger enligt signalens ljudinnehåll - för att knuffa på närmaste grannen, som i sin tur knuffar på nästa etc. När det handlar om växelspänning, så är det alltså helt otänkbart att signalens riktning i kabeln kan påverka ljudet. Elektronerna har ju ingen aning om vilket håll signalen kommer ifrån, utan de bara följer med svängningarna som grannarna ställer till med och är ivriga att komma tillbaks till sitt viloläge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.