Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag har nyligen börjat spela in i Pro tools LE 7.4 och har nu två frågor:

1. Hur klipper jag bort hela början från ALLA kanaler, alltså bara kapar några sekunder i början men resten är exakt likadant?

2. Hur fixar jag till det om bara EN ton är falsk jämfört med en annan kanal? Det är gitarr det gäller

Tack!

Redigerat av Linus Hedberg
Annons
Postat
Hej! Jag har nyligen börjat spela in i Pro tools LE 7.4 och har nu två frågor:

1. Hur klipper jag bort hela början från ALLA kanaler, alltså bara kapar några sekunder i början men resten är exakt likadant?

2. Hur fixar jag till det om bara EN ton är falsk jämfört med en annan kanal? Det är gitarr det gäller

Tack!

1. zooma ut så du ser alla kanaler, använd markeringsverktyget och dra från det stället du vill ha bort och rakt ner så du får med alla kanaler och sen dra mot start, när den delen är markerad som du vill ha bort är det bara att trycka delete =)

2. zooma in så du ser just den stället där tonen är, markera den och gå in i audiosuite och välj pitch correction, väl där kan du välja hur många cent du vill pitcha och det finns även en preview-knapp så du kan lyssna när du hittat rätt pitch =)

Postat (redigerat)

1. Ett litet tips kan ju vara att använda dig utav Grupperna. Nere i vänstra hörnet finns en ruta som det står GROUPS. Sen trycker du på där det står ALL. Då slipper du dra musen neråt, vilket kan vara frustrerande ibland. 😆

2. Ett annat tips kan ju vara att använda sig av Melodyne. Den pluggen fixar det mesta när det gäller tonjusteringar.

Kolla här tex:

Redigerat av Linos
Postat

Tack för svaren! Oerhört tacksamt för en nybörjare 😛

1. Jag lyckas klippa alla exakt nu men då blir det några tysta sekunder i början som jag inte vill ha där, finns det något sätt så jag kan flytta allting bakåt några sekunder utan att ändra den inbördes ordningen?

2. Tack tack, jag har läst lite om Melodyne och håller på att testa det jag fick med mitt ljudkort, verkar sjukt bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.