Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej allesamman!

Jag har producerat(komponerat och helt och hållet skapat) musiken på 5 låtar som ska släppas som singlar på ett tyskt bolag med diverse tyska artister.

Det är reggae så vi snackar inte stora summor men åtminstone 500 singlar (7" vinyl singel) a 40kr blir väl sålda.( det blev det förra gången ialf)

Som det är nu erbjuder dom 20% på hårdvaru försäljning och 40% på digital försäljning med ett förskott på 300e.

Är detta på något sätt en okej deal? Jag vet ju att det är lite, men jag själv insisterade på att få procent hellre en en "flat fee" deal för att vi kommer göra många fler släpp och jag tycker det känns olustigt att sälja av rytmen helt och hållet (stim pengar säljer jag ju inte då)

Är det något man bör tänka på när det gäller licensering och så?

Jag är verkligen ny i sälja musik världen så jag är i stort behov av råd.

Tacksam för hjälp!

Björn

Redigerat av Björn
Annons
Postat

Dealen är bra, men tänk på ett par saker:

-Options, ta inte på dig för mkt.

-Recoupables, se till att inga stora grejer dras från dina pengar.

-Term, se till att rättigheterna går tillbaks till dig efter typ 10 år.

-Third party, du bör ha 50% av allt dom får in på licenser.

Lycka till.

Postat
Term, se till att rättigheterna går tillbaks till dig efter typ 10 år.

Med reservation för att siffran kanske bara var ett exempel; men är inte 10 år för rättighetsåtergång lite väl hög siffra att inleda sina förhandlingar med?

Vi talar om en typ av masterdeal, eller?

Postat
Med reservation för att siffran kanske bara var ett exempel; men är inte 10 år för rättighetsåtergång lite väl hög siffra att inleda sina förhandlingar med?

Vi talar om en typ av masterdeal, eller?

Jovisst, släpper dom igenom 5 år så är det väl bra...

Men det viktigaste är kontraktet inte låser honom fast vid options i all evighet.

Förskott på en sån här smal grej är inte direkt standard, plus att royaltyn är bra. Ta dealen och spring.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.