Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla in Kore free. Det är ju gratis så får du ett hum hur det funkar.

Jag gillar den inte.

Postat
Kolla in Kore free. Det är ju gratis så får du ett hum hur det funkar.

Jag gillar den inte.

haha...har redan gjort det.....drog i reglage för enkel editering av ljud i 3 sekunder och tyckte att det passar mig perfekt

vad är det du inte gillar? har iofs för mig att du är synthguru och då är det kankse som att ge en målarlåda till Leonardo Da Vinci

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är nog så att jag ofta har en vision om vart jag vill.

Jag har ett antal grundpatchar som jag utgår ifrån.

Testade min polares stora Kore system och när det är mycket patchar med så blir fortfarande svårt att hitta rätt patch.

Jag har lyssnat igenom mina ljudbibliotek så och sorterat så jag snabbt får upp dom grejer som jag ofta använder.

Det borde väl gå i Cubase nu för tiden.

Jag använder mest Reason och där kan man fritext söka på patchnamn och samples och skapa egna shortcuts.

Sökfunktionen i Kore playern beter sig lustigt i Tracktion. Söker jag på ett instrument med bosktaven "a" i så vill den importera en sample. Så för mig är Kore playern inte 100%

Hittade heller inte nåt bra sätt att organisera på mitt eget vis i Kore playern.

Det är säkert en vanesak hur man använder Kore playern men för mig så tillförde inget.

Mycket handlar om att veta vad man har tycker jag. Har man aldrig hört ljuden i sin syntsamling jag då letar man ju patchar i all evighet.

Likadant med gitarrljud, man kan ju leta ihjäl sig för att hitta en patch. För mig går det fortare att ratta direkt istället för att söka efter den perfekta patchen.

Dessutom är en hel del av patcharna blandningar av många syntar från NI vilket innebär att en patch kan ta enorma mängder av CPU kraft och ta fasansfullt med plats i ljudbilden, cool om man bara skall ha ett ljud mindre coolt om man vill göra en hel låt.

Jag bettar på att lär man sig Cubase funktion för ljudibliotek så är man nog hemma.

Kore blir bara en till grej att hålla reda på.

Fast å andra sidan så är väl Komplete snorbilligt nu så man kanske borde passa på.

Mina 5 cent.

Redigerat av drloop
Postat
Jag bettar på att lär man sig Cubase funktion för ljudibliotek så är man nog hemma.

Kore blir bara en till grej att hålla reda på.

Jag tycker att Cubase funktion börjar landa ordentligt och det är som du säger skönt att ha allt från patchar till loopar på ett sökbart och projektanpassat ställe för förlyssning - grymt helt enkelt. Enkelt att konvertera till VST3 presets och sen får man ta sig tiden att tagga.

Kore har ju de nackdelar du nämnt men förvisso andra fördelar än de som nämnts här och kommer prekonfigurerat med de viktigaste kontrollerna för ett gäng tredjepartssyntar, exempelvis Albino, Korg Legacty/MS 20 och ett par till, Arturias Minimoog och ARP 2600, OhmForce (alla tror jag) Stylus RMX och några till. Annars får man fixa själv.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bra fråga.

Man kan tolka det som att Kore kommer att köras på en kärna. Pluggarna tar inte mer CPU kraft men är begränsade till en kärna. Dvs, den CPU kärnan slut så blir det inga fler Kore sound utan att man börjar frysa eller sätta dom ned till audiospår.

Har inte läst hur det exakt funkar men det skulle också kunna vara så att pluggarna körs som vanligt medan Kores "coreprocess" är singeltrådad.

Umph, jobbigt det här.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.