Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Undrade om det finns någon som vill komma med några bra tips här. Situationen är:

Rektangulär "trästuga" av friggebodstyp med sluttande tak. 21kvm stor. 3 stycken rum, 2st á 2,6 x 3,5 meter stora. Dessa kommer agera som liverum respektive kontrollrum. Det tredje rummet är ett förråd som mina föräldrar använder för diverse trädgårdsmöbler, gräsklippare, avlidna släktmedlemmar etc.

Stugan ligger långt utanför stan och det är hyfsat glest mellan grannarna så läckage utåt är inget större problem. Så länge det inte är "för" mycket. Det behöver med andra ord inte vara knäpp tyst, men jag vill kunna hålla på nattetid utan att störa mina sovande föräldrar i storstugan 10 meter bort.

Det som kommer spelas in är:

-Akustiska trummor

-Gitarr (HÖGT, rör är det enda rätta)

-Bas

-Sång

Hur ska jag smartast approacha detta isoleringsmässigt? Jag vill att ljudet från liverummet skall vara såpass dämpat in till kontrollrummet att det inte stör för mycket. Dvs, slippa sitta med öronproppar varenda gång trummisen ska spela in en del osv...

Hur ska jag sedan akustikbehandla det hela? Notera att jag inte alls suktar efter något proffsigt. Jag vill framför allt ha kul, och jag vill ha det så bra som det går för en rätt billig peng. Till en början åtminstone. Den limiterade ytan gör ju att jag inte kan offra för mycket i material på väggarna till exempel.

Jag uppskattar verkligen svar om ni förstår vad det är som jag är ute efter! (Vänligen, gör inte mitt tråd till en klassisk machotråd där alla slåss om vem som är mest viktigpetter. dvs "du kan ALDRIG göra nåt av den ytan, vänta några år och köp en gympasal i Belgrad. Snälla, jag vill bara ha lite råd 🙂

Tack!

Annons
Postat (redigerat)

Det har nog malts både en o två gånger 🙂 Kolla in här, det kanske kan hjälpa dig på traven?

http://www.google.se/search?q=site%3Aforum...dio+ljudisolera

(Så var det gjort och inte bitter veteran behöver beklaga sig över att frågan redan är ställd, se där! Man kan ju hjälpa till lite samtidigt som man skriver...) 🙂

Redigerat av Hellpig

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.