Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har börjat ta upp mitt gamla musikintresse igen, och även börjat försöka

skriva lite låtar efter en paus på drygt 20 år. Undrar varför det inte finns nån

underrubrik för texttips på sajten, har inte hittat någon. Det vore väl alldeles

utmärkt att kunna lägga upp sina texter eller textidéer och få dem bedömda,

eller hitta människor att samarbeta med.

Slängde själv av med alla grejer för länge sedan, men hittade några fragment

i en byrålåda. Bl a denna vers av en låt jag tror hette "Guldfeber". Vad Tyx?

Boomtown var en spökstad när du red in på en våg av rykten

Alla chanser tagna, alla drömmar jagade på flykten

Inget annat än kulisser kvar, och erroderad öken

Kanske var det aldrig något annat än en stad för spöken

Annons
Postat
Undrar varför det inte finns nån underrubrik för texttips på sajten, har inte hittat någon. Det vore väl alldeles utmärkt att kunna lägga upp sina texter eller textidéer och få dem bedömda, eller hitta människor att samarbeta med.

Hitta människor att samarbeta med gör du ju enkelt genom att skapa en tråd som handlar att du vill hitta människor att samarbeta med...

Men en underavdelning med texttips/texter låter lite väl krystat. Ungefär som att ha respektive underavdelningar för melodislingor, trum-beats, basgångar etc...

Använd istället avdelningen "Låtkritik" med status "Låtskiss".

Postat

Tror att 95 % eller något åt det hållet som drömmer om att skriva låtar

och få dem inspelade faller på texterna, inte trumbeats eller basgångar.

Men visst, tanken kanske är svår att genomföra.

Postat

Nu vet jag inte hur det är med just dina drömmar. Men om man tror att ett musikerforum är nyckeln till framgång [som motsats till ditt eventuella "fall"] för textförfattande, då är man katastrofalt snett på det.

Nyckeln till kunskap brukar betecknas t.ex. "Sv" och "En", och erbjuds alla redan i grundskolan, sedan vidare via gymnasiet ut på universitet — samt som sidoalternativ, vuxenutbildningar. Om man inte snappade upp det där, så kommer man inte att göra det här heller.

Postat

Det vet i tusan.

Hur som helst så kommer alltid texterna sist i min skrivkedja. Jag hittar ackordprogression och viss struktur, lägger melodi, hittar vokalljud som passar melodin och skriver texten utifrån det och vilket sinnesläge jag är/var i när jag skrev låten. Vissa låtar blir liggande med halvfärdiga texter. Då brukar det svåraste vara att snappa upp känslan igen. Det blir lätt att texten driver iväg åt ett nytt håll om jag skriver vidare tre månader senare.

Allmänt tycker jag man ska arbeta med att inte skämmas över sina texter. Det är väldigt lätt att förlöjliga sig själv. Men många framgångsrika texter är enkla och kanske banala, och texten kan vara underordnad melodi och känsla i låten. Några riktigt bra låttexter har dessutom missuppfattats totalt (favoritexemplet är "Keep On Rockin In the Free World" av Neil Young) så du vet inte hur det du skriver kommer tolkas.

Postat
Det vet i tusan.

Hur som helst så kommer alltid texterna sist i min skrivkedja. Jag hittar ackordprogression och viss struktur, lägger melodi, hittar vokalljud som passar melodin och skriver texten utifrån det och vilket sinnesläge jag är/var i när jag skrev låten. Vissa låtar blir liggande med halvfärdiga texter. Då brukar det svåraste vara att snappa upp känslan igen. Det blir lätt att texten driver iväg åt ett nytt håll om jag skriver vidare tre månader senare.

Allmänt tycker jag man ska arbeta med att inte skämmas över sina texter. Det är väldigt lätt att förlöjliga sig själv. Men många framgångsrika texter är enkla och kanske banala, och texten kan vara underordnad melodi och känsla i låten. Några riktigt bra låttexter har dessutom missuppfattats totalt (favoritexemplet är "Keep On Rockin In the Free World" av Neil Young) så du vet inte hur det du skriver kommer tolkas.

För att inte tala om "Every Breath You Take".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.