Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare.

Jag är i färd med att beställa tre UAD (minst 3 ger 30% rabatt)

Hur allround upplever ni Fairchild uad?

Hur mycket extra ger Pro-versionen av Pultec? (mid-pack addon)

Om ni skulle tipsa om en kompressor som låter som URS1970 vilken skulle det vara då?

Samt, 1176SE, jag kan knappt höra skillnad mot, svårt att inte lyssna med öronen när man testar mot 1176LN. åsikter?

LN låter bättre, men vet inte om det är mina öron som hör skillnad eller om det är prislappen.

Emil

Annons
Postat
Varför inte prova dig fram? De två första veckorna är alla pluggar upplåsta.

har suttit i tjugo timmar med demos och behöver lite second input nu.

Postat
Varför inte prova dig fram? De två första veckorna är alla pluggar upplåsta.

Det är ju så att alla pluggarna har demoperiod på två veckor. Men man måste själv aktivera dom. Och det kan man göra när som helst.

Man startar alltså demoperioden plugg för plugg.

Inte kul och ha demo på rubbet direkt från första dagen!

Postat
Hur allround upplever ni Fairchild uad?

Allround på det sätt att jag använt den på olika typer av material. Men den fungerar inte varje gång. Ibland flippar jag igenom time-constant-lägena bara för att konstatera att det inte fungerar. Då är det vidare till nästa kompressor.

Hur mycket extra ger Pro-versionen av Pultec? (mid-pack addon)

Jag kör Pro-versionen. Den ger fler möjligheter men inte mer magi. Det är diskantfiltret som är the shit imho.

Om ni skulle tipsa om en kompressor som låter som URS1970 vilken skulle det vara då?

Ingen aning eftersom jag aldrig använt URS. En fördel med UAD-pluggar är att de heter som sina förlagor.

Samt, 1176SE, jag kan knappt höra skillnad mot, svårt att inte lyssna med öronen när man testar mot 1176LN. åsikter?

Precis när jag skaffade mitt första UAD-1 använde jag 1776SE en del på gitarrer. Inte för att jag tyckte den var identisk med 1776LN utan för att jag tyckte den lät ansträngd på ett lite coolt sätt. Efter det har jag hittat andra pluggar som gör det jobbet mycket bättre. UAD VCA VU är ett exmepel. Voxengo Crunchessor ett annat.

Postat
Det är ju så att alla pluggarna har demoperiod på två veckor. Men man måste själv aktivera dom. Och det kan man göra när som helst.

Man startar alltså demoperioden plugg för plugg.

Inte kul och ha demo på rubbet direkt från första dagen!

även detta vet jag. jag har som sagt suttit länge med dom och är sugen på input från andra. samt 30% dealen tar slut om nåra dar och ville komma till skott. känns dålig karma att sitta och mixa med pluggar man inte äger om nåra dar. tack för info ändå.

Postat
Allround på det sätt att jag använt den på olika typer av material. Men den fungerar inte varje gång. Ibland flippar jag igenom time-constant-lägena bara för att konstatera att det inte fungerar. Då är det vidare till nästa kompressor.

Jag kör Pro-versionen. Den ger fler möjligheter men inte mer magi. Det är diskantfiltret som är the shit imho.

Ingen aning eftersom jag aldrig använt URS. En fördel med UAD-pluggar är att de heter som sina förlagor.

Precis när jag skaffade mitt första UAD-1 använde jag 1776SE en del på gitarrer. Inte för att jag tyckte den var identisk med 1776LN utan för att jag tyckte den lät ansträngd på ett lite coolt sätt. Efter det har jag hittat andra pluggar som gör det jobbet mycket bättre. UAD VCA VU är ett exmepel. Voxengo Crunchessor ett annat.

tack du. jag har hört att de är schyssta på UAD och säkert kan ge mig tillbaka nåra demos om ett halvår. känner ju att man vill testa igenom de olika kompressorerna nu.

Postat (redigerat)
samt 30% dealen tar slut om nåra dar och ville komma till skott. .

är åxo precis nybliven UAD ägare,och funderar åxo på vad man ska slå till på

men det finns någon typ av 30% dealar..vart hittar man dem?

(edit) jag hittat själv! 😛

Redigerat av Larsson
Postat

i mitt fall köpte jag uad i första hand för att lasta av datorn och i andra hand för att det är fina pluggar.

min primära kompressor har varit URS1970comp som är en nevekomp (tror jag, minns att jag försökte googla)

jag är egentligen inte så pepp på gamla vintagegrejor utan mest att det ska funka så bra som möjligt som det verktyg jag just

då behöver.

jag tycker efter lite testande att Fairchild (som dessutom är världsberömd) kan vara värd att satsa på. den suger tag och drar bort

bas på ett ganska intressant sätt, samt verkar (enligt nålen, ajabaja lyssna med ögonen) komprimera på ett intressant musikaliskt vis.

rör verkar inte riktigt vara min kopp te, men tänker att LA2A trots allt kan vara ett vettigt alternativ.

egenligen är jag nöjd med mina nativekomps, men kan ju vara skoj med lite variation nu när man ändå måste köpa.

Emil

Postat
i mitt fall köpte jag uad i första hand för att lasta av datorn och i andra hand för att det är fina pluggar.

min primära kompressor har varit URS1970comp som är en nevekomp (tror jag, minns att jag försökte googla)

jag är egentligen inte så pepp på gamla vintagegrejor utan mest att det ska funka så bra som möjligt som det verktyg jag just

då behöver.

jag tycker efter lite testande att Fairchild (som dessutom är världsberömd) kan vara värd att satsa på. den suger tag och drar bort

bas på ett ganska intressant sätt, samt verkar (enligt nålen, ajabaja lyssna med ögonen) komprimera på ett intressant musikaliskt vis.

rör verkar inte riktigt vara min kopp te, men tänker att LA2A trots allt kan vara ett vettigt alternativ.

egenligen är jag nöjd med mina nativekomps, men kan ju vara skoj med lite variation nu när man ändå måste köpa.

Emil

Rör är inte din grej men du gillar Fairchild ;-)

Sitter många rör i en sån burk.

Jag har nästan alla pluggar.

Och troligtvis kommer du gå samma väg som oss andra.

Alltså att köpa dem allihop till slut.

LA2A tycker jag absolut du skall köpa den använder jag flitigt.

Eftersom du får 30% rabatt kanske du skall passa på och köpa tre dyra pluggar.

Postat
Rör är inte din grej men du gillar Fairchild ;-)

Sitter många rör i en sån burk.

Jag har nästan alla pluggar.

Och troligtvis kommer du gå samma väg som oss andra.

Alltså att köpa dem allihop till slut.

LA2A tycker jag absolut du skall köpa den använder jag flitigt.

Eftersom du får 30% rabatt kanske du skall passa på och köpa tre dyra pluggar.

Jag är lite skeptisk till Fairchilden, men kanske är jag lite peppad på den för den är byggd i en tid när kompressorer VERKLIGEN inte skulle dista och ens jobba hårt.

Det sägs ju att när ABBA kom in i studion första gången fick de höra att EQ-sektionen skall INTE användas annat än i nödfall, om man gjort fel i inspelningen.

Jag gillar rör när de inte behöver jobba för hårt. Gitarrförstärkare är dock en helt annan femma.

fråga. som jobbhäst, LA2A eller 1176LN?

fråga 2, varför har ingen testat URS utmärkta kompressorer i Sverige? URS1970 är strålande bra på att suga energin ur ett för starkt ljud.

fråga 3. finns det inte POLL-knapp i forumet? frågar här istället. Tror ni nästa MBP15" har expresscard?

drloop (oregistrerad)
Postat

När jag hade Focusrite LiquidMix så var LA2 den kompressor jag använde mest. Speciellt på sång.

Är det någon burk som jag är såld på så är det just LA2. Som hårdvara eller som välgjord plugg.

Enkel, en ratt, mer eller mindre. Ohyggligt lättrattat. Funkar den så funkar den.

Har inte testat UADs version men många talar gott om den. (Jag har provkört mina polares kort men inte under någon riktig mix)

Det är väl egentligen dina behov som avgör vad du skall köpa.

Behöver du en bra kompressor för sång så är LA2 grejen.

Men det är nog bättre att någon som har LA2 på sitt UAD kort uttala sig.

Kunde bara inte låta bli att kommentera eftersom jag är så förtjust i LA2.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.