Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har efter många år tagit upp mitt musikintresse igen. Har rentav

börjat göra nya låtar efter 20 år. Har kommit så långt att det börjar

bli dags att spela in lite sång. Har Cubase 4, en Shure sm 58 mic, och

en Novation synth som fungerar som ljudkort och mikrofoningång.

Allt detta är mycket bätre än de portastudios jag arbetade med förr

i tiden.

Det jag undrar över är om det finns några gratis plugins eller program,

eftersom kassan är skral, som kan få sången att låta lite bättre och

mer som "reccords" som de säger i Amerikat.

Andra tips är också välkomna.

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Spontant så låter det som att du kanske behöver en mick preamp först. Dvs jag tar bara för givet att den som du eventuellt har i synten kanske inte är så bra men jag vet inget om din synt. Är det så och kassan är skral så fan det funkar allt med en Behringer Mick 100 eller 200 dom kostar runt 500 - 800 kr eller nåt och finns säkert att få begagnade för en billig peng. Jag har ett gäng på hyllan men jag vet inte om jag vill göra mig av med dom. Du kan låna en av mig om du pröjsar frakten, jag menar för att utesluta att det inte i själva verket är preampen som behövs i första hand.

Jag är oxå gammal (55)

maart (oregistrerad)
Postat

Finns det inte en del pluggar i Cubase? (dum fråga, men eftersom jag kör PT har jag ingen koll på det). Börja i så fall med dom. Sen kan du kolla efter kompletterande/ersättande pluggar. Google är bra...

Tycker du ska göra som anarkisten1 föreslog och se över din hårdvara. En stormembransmikrofon, även de billiga Kina-märkena (typ TSM, JJLabs, o.s.v.) låter trevligare än en SM58. Behringers stormembranare har jag inte provat men dom är säkert också helt okej. Beroende på kvalitén på din preamp kan det kanske även vara läge att investera i en sån. ART Tube MP t.ex. kostar drygt 400:- från Thomann.

jag är måhända inte lika gammal (blott 22 år ung) men som student är inte plånboken jättefet, särskilt som jag inte lyckades få nått sommarjobb i år.

Postat
Finns det inte en del pluggar i Cubase? (dum fråga, men eftersom jag kör PT har jag ingen koll på det). Börja i så fall med dom.

Instämmer hel och hållet! Pluggarna som följer med är helt ok, så det är onödigt att leta efter annat innan du har lärt dig använda dem.

Tycker du ska göra som anarkisten1 föreslog och se över din hårdvara. En stormembransmikrofon, även de billiga Kina-märkena (typ TSM, JJLabs, o.s.v.) låter trevligare än en SM58.

Absolut! Min favorit i budgetklassen är Studio Projects B1, men du kan också lyssna på smakprov på hur över 100 olika micar kan låta, på min testsite - så kan du bilda en egen uppfattning. 🙂

Preampen kan vara idé att titta på, men det är nog inte lika akut som micen, enligt min mening (gillar inte SM58...).

Ett paket med Studio Projects B1 och deras preamp VTB-1 kan kanske vara värt att överväga?

Dessa tips från en ung spoling på 44 vintrar, som leker i en hemstudio med prylar för typ 200 papp eller något ditåt... 😛

Postat
Spontant så låter det som att du kanske behöver en mick preamp först. Dvs jag tar bara för givet att den som du eventuellt har i synten kanske inte är så bra men jag vet inget om din synt. Är det så och kassan är skral så fan det funkar allt med en Behringer Mick 100 eller 200 dom kostar runt 500 - 800 kr eller nåt och finns säkert att få begagnade för en billig peng. Jag har ett gäng på hyllan men jag vet inte om jag vill göra mig av med dom. Du kan låna en av mig om du pröjsar frakten, jag menar för att utesluta att det inte i själva verket är preampen som behövs i första hand.

Jag är oxå gammal (55)

Tack för erbjudandet. Kanske återkommer om detta du verkar vara en riktig mensch som de

säger i, ja, jag vet inte riktigt var.

maart (oregistrerad)
Postat
Dessa tips från en ung spoling på 44 vintrar, som leker i en hemstudio med prylar för typ 200 papp eller något ditåt... 😛

oj, då är du dubbelt så gammal som jag... och har en studio för nästan dubbelt så mycket som mina tre saxofoner (med tillbehör). jag ser ett mönster! 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad felas ditt sångljud?

Rumsljud blir mer tydligt med en stormembransmick, mao det kan bli värre med ljudet.

Lägg upp ett klipp med hur det låter bara från micken utan effekter.

Tycker vi börjar där och så jobbar vi oss vidare med vad som kan förbättras.

Postat

Hejsan

Om du är ny med inspelning så tror jag inte du kommer höra så stor skillnad på pre amps. Men om du inte har någon så kan gott en art tube eller en VTB-1 vara något att investea i. Dock så är jag i samma mening som claes angående sm58:an. Väldigt bra mick vid livesammanhang och ha med sig ute på spelningar på grund av sin tålighet, men vid inspelning så smickrar den inte många röster. Ta tillfället i akt och lyssna på claes testinspelningar så hör du vilken skillnad val av mikrofon gör. Exempelvis så kan en riktigt bra mick vara fel för källan, så detta innebär att den mick du uppfattar ge bäst ljud på testinspelningar behöver nödvändigtsvis inte vara den som ger bäst resultat på din röst. Så låna gärna hem ett gäng mikrofoner från din lokala musikaffär. Ta både dynamiska och kondesatormikrofoner och prova.

Passa dig för akustiken där du spelar in också. Rösten är otroligt känslig. Detta är något jag ofta märker som mixare Tänk på att rösten är det instrument som kommer ligga längst fram i ljudbilden och ha störst fokus. Och om man börjar höra exempelvis en betongvägg när man lägger på en kompressor så är mixen redan förstörd och omöjlig att få upp till en profesonell nivå. Om du inte har någon bra akustik så kan du kanske ha ett litet byggprojekt och bygga dig ett sångbås 😎 Fördelen är då också om man bor i lägenhet eller med andra att man vågar sjunga ut och inte är rädd för att störa. En dynamisk mikrofon (som din sm58:a) är inte lika känslig för rummet så där har du anledningen till att jag rekommenderade dig att låna hem några sådana också.

Hoppas du fick med dig några tips och idéer och lycka till!

MVH

Anders

Postat

Tack för alla svar. Är inte helt oerfaren. "Växte upp" med portastudios och

hade första Cubase med en Atari när det kom. Är lite förvånad över att min

klaviatur med inbyggt ljudkort inte skulle funka tillsammans med min shure mic.

Är fortfarande intresserad av gratis plugins som är bra för sångljudet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det underlättar om vi kan få ett litet prov för då kan man göra en diagnos på problemet.

Allt annat blir bara gissningar.

Postat
Det underlättar om vi kan få ett litet prov för då kan man göra en diagnos på problemet.

Allt annat blir bara gissningar.

Jag förstår, men har ingen låt riktig färdig ännu. Återkommer förhoppningsvis.

Postat

Jag använde länge min shure sm58 till mina sånginspelningar här hemma, 1,5 år tills jag bytte upp mig till en röde nt 1 a under vårvintern. Den är jag supernöjd med men shuremicken räckte till väldigt bra den med. När jag bytte mick så fick jag ju omgående fixa till akustiken i rummet där jag håller till och sjunger. Hade fungerat riktigt bra innan men med röden blev det ingen bra kvalitet på inspelningen. Lite draperier och akustikplattor av markskivor klädda med tyg så blev det kanon.

Jag har en Art Tube MP Studio preamp, är inte så tekniskt bevandrad, är glad bara det funkar 😉 Och det har det gjort.

Är kassan skral så ta mick-köpet senare är mitt råd. Fixa preamp och puffskydd ☺️

Dom reverb och doningar som finns i cubase funkar ju bra att få till riktigt bra sångljud med, sen kan man ju trolla med eq förstås.. förutsatt att grundspåret låter bra då 🙂

Måste bara kommentera det där med micktester.. det är så lurigt för mickarna funkar ju olika beroende på vilken typ av röst man har.. Den "bästa" av dom jag lånade hem var gräsligt vass på min röst. Så testa dig fram om du har möjlighet när det är dags för inköp.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tack för erbjudandet. Kanske återkommer om detta du verkar vara en riktig mensch som de

säger i, ja, jag vet inte riktigt var.

Jodå jag är på riktigt och faktiskt riktigt snäll 😛 så hör av dig via PM så löser vi ett lån på typ en månad eller så. Bor du i närheten så kan du hämta den så bjuder jag på fika. Kan ju vara en bra väg att gå för att utesluta saker och kanske till och med hamna i ett läge där du trivs med ljudet du får och kanske till och med blir nöjd med från din SM58.

Den är ju en riktig klassiker, jag gick en utbildning och på den gjorde vi ett blindtest med sång där vi faktiskt även hade tillgång till ett matchat stereopar av Neumans U 87 att välja ur. Gissa vilken mick som vann, jo SM58. Givetvis så hade vi tillgång till ett bra mixerbord med bra mickpreampar så det går ju inte att jämföra med en Behringer Mic 100 eller 200 men ändå.

I övrigt så anser jag att Claes är helt rätt ute med sitt resonemang men det kostar lite mer vilket iofs kan vara en mycket bra investering till en lowbudget studio.

Här är en låt som jag använde Behringer Mic 100 preampen på. Visserligen med en ADK A-51 condingmic till sång och akustisk gura men om man skulle ge sig på att jämföra en äkta Suremick som SM58an med en lowbudget ADK A-51 så tror jag nog många anser att Suremicken är överlägsen och mer the real thing när man jämför modeller, prislägen och fabrikat.

Obs har du möjlighet till Hifiläget så kör de, låter givetvis bäst.

The Eyes

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=hi

Ha det bra

Redigerat av anarkisten1
Postat (redigerat)

Glaceverb är riktigt duktigt bra!

Bra reverb för rösten.

Novation är ett riktigt bra märke dessutom!

Tror jag sett vilket ljudkort du har och menar nån gång för ett tag sedan.

Ska funka!

Och som nån skrev, kolla effekterna i Cubase.

p.s. Du är lite som jag då - provade med analogporta för en del år sedan, sedan lite dator, som gick sönder, sedan lite dator igen som gick sönder och nu för tredje gången gillt med ännu en ny dator. Hoppas. d.s.

Redigerat av debatt
Postat
Jag använde länge min shure sm58 till mina sånginspelningar här hemma, 1,5 år tills jag bytte upp mig till en röde nt 1 a under vårvintern. Den är jag supernöjd med men shuremicken räckte till väldigt bra den med. När jag bytte mick så fick jag ju omgående fixa till akustiken i rummet där jag håller till och sjunger. Hade fungerat riktigt bra innan men med röden blev det ingen bra kvalitet på inspelningen. Lite draperier och akustikplattor av markskivor klädda med tyg så blev det kanon.

Jag har en Art Tube MP Studio preamp, är inte så tekniskt bevandrad, är glad bara det funkar 🙂 Och det har det gjort.

Är kassan skral så ta mick-köpet senare är mitt råd. Fixa preamp och puffskydd 😉

Dom reverb och doningar som finns i cubase funkar ju bra att få till riktigt bra sångljud med, sen kan man ju trolla med eq förstås.. förutsatt att grundspåret låter bra då 🙂

Måste bara kommentera det där med micktester.. det är så lurigt för mickarna funkar ju olika beroende på vilken typ av röst man har.. Den "bästa" av dom jag lånade hem var gräsligt vass på min röst. Så testa dig fram om du har möjlighet när det är dags för inköp.

Tack för tipsen. Blev lite nyfiken och lyssnade på en del av de saker du gjort. Din fördel är ju att du

verkligen kan sjunga, livet är bra orättvist. Mitt mobila "bredband" är som det är, men det lät också

som om du hade något att säga i de fragment som jag kunde lyssna mig till. Gillar verkligen detta forum

men saknar möjligheter att kunna dela med sig av, och få, råd och tips som inte faller under rubriken

teknik, mikrofoner mm. T ex tips om hur man skriver texter, eller bedömningar av vad man har skrivit.

Tror att en väldigt stor del av alla som skriver låtar faller på texterna.

Postat (redigerat)

Tack för alla tips. Min klaviatur med inbyggt ljudkort och mikrofoningång

inklussive fantommatning heter Novation XioSynth. Trodde att den var ganska

bra. Har någon en uppfattning om vad en preamp som kan ge ett bättre

resultat skulle kosta, och kanske rentav vilken jag borde köpa. Undrar

också om någon kan säga vilket jag borde köpa först? En ny mikrofon,

i stället för min sm 58, eller en preamp.

Redigerat av SadamJR
drloop (oregistrerad)
Postat

Preampen är good enough.

Micken är helt ok också.

Möjligen skulle du fundera på att köpa en stormembransmick. Studio Projects B1 eller liknande.

Men som sagt har du mycket rumsljud så är nog SM58 ett bättre val.

Oftast är det akustiken i ditt rum och dina kunskaper som är begränsningen på sångljudet. Inte prylar.

Det är inga dåliga grejer du har. Jag skulle inte skämmas att spela in med dina prylar.

Om jag var du skulle jag börja med det du har och försöka få det så bra som möjligt.

Och när man blivit varm i kläderna så har man mer kunskaper och kan då köpa grejer som man gillar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.