SadamJR Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Fick en cykel av en vänlig människa. Själva cyklandet har varit ett stort nöje efter år av krämpor. Ett problem har dock uppstått. I min lokala tätort finns inte fler cykelställ än vad som är absolut nödvändigt. Trots detta parkerar många sina cyklar, inte i de byglar som utgör själva cykelstället, utan emellan eller framför desamma, lutande på cykelns inbyggda cykelställ. På detta vis tar de upp två, eller rentav tre platser, alldeles i onödan. Min fråga är hur man ska hantera detta. Ska man ignorera problemet i god svenska anda, eller kan man drista sig till att flytta cykeln ifråga. Om det, mot förmodan, finns någon på forumet som parkerar sin cykel på detta vis skulle det vara intressant att veta varför.
Fidden Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Man parkerar nog på detta sätt eftersom cykelställ har en förmåga att förstöra cykelhjul. Om det är blåsigt och stället står i ett för vinden utsatt läge, ställer jag alltid cykeln mellan på det sättet. Hellre lite skönhetsfel på lacken, till följd av ett fall, än ett deformerat hjul.
SadamJR Postat 27 juli 2009 Trådstartare Postat 27 juli 2009 Om det är blåsigt måste det väl ändå vara säkrare att fixera framhjulet i cykelställets bygel än att lita på cykelns inbyggda cykelställ, man riskerar ju att cykeln ramlar omkull med dyrbara reparationer som följd, men det jag tänkte mest på var hänsynen till andra. Att inte ta upp mer plats än man behöver.
Pico Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Kan tänka mig att en del hellre låser fast ramen än framhjulet i cykelstället också.
Pazo Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Eller för att det helt enkelt är lättare? om det redan står cyckel "på rätt sätt" i cykelstället kan det vara helt omöjligt att själv få in sin cykel på "rätt sätt" De som dock stälelr cykeln helt cp mot stället brukar jag dock flytta lite så min egna cykel får plats.
debatt Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 Vi kan införa bortförsel av felparkerade cyklar, samma som för bilar.
SadamJR Postat 28 juli 2009 Trådstartare Postat 28 juli 2009 Vi kan införa bortförsel av felparkerade cyklar, samma som för bilar. Har varit frestad att forsla bort vissa cyklar själv, till närmaste container, men hittils lyckats avstå. Däremot har jag tagit mig friheten att parkera om "felparkerade" cyklar ibland.
base10 Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 Ta deras cyklar och släng ut dom på en åker, det gjorde jag när inte jag fick plats med min. Så jävla sur ska man tydligen behöv bli för att det finns löst folk som inte sökter sig. Sätt en lapp på cyckeln "Möt mig vid gränden kl.12" och lås den för om. Var djävulsk.
base10 Postat 30 juli 2009 Postat 30 juli 2009 Var åkern alldeles i närheten? Ja, de måste ju hitta cykeln också. Stöld är annat.
oioioi Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 Vi kan införa bortförsel av felparkerade cyklar, samma som för bilar. Finns redan. Har sett kommungubbar fylla ett lastbilsflak och köra iväg. På platsen lämnades en skylt med infon att cyklarna kunde hämtas några kilometer bort, mot en avgift på några hundra kr.
Fidden Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 Idag parkerade jag cykeln i ett cykelställ intill en röd arg skylt som sa "ENDAST FÖR VÅRDCENTRALENS PERSONAL!!" Det kändes jävligt hårdrock.
SadamJR Postat 3 augusti 2009 Trådstartare Postat 3 augusti 2009 Idag parkerade jag cykeln i ett cykelställ intill en röd arg skylt som sa "ENDAST FÖR VÅRDCENTRALENS PERSONAL!!" Det kändes jävligt hårdrock. Du hade väl i alla fall cykelhjälm?
Fidden Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 nä, den ligger nerpackad i flyttkartongerna, men det är lugnt för cykeln har ändå inga bromsar.
debatt Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 nä, den ligger nerpackad i flyttkartongerna, men det är lugnt för cykeln har ändå inga bromsar. Med pedalerna kan du väl bromsa? 😕
cborg Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 vadå, luta cykeln så mycket att de tar emot? Hahaha (det tyckte jag var roligt ........) Så det är här alla viktiga diskussioner göms undan. 😳
SadamJR Postat 5 augusti 2009 Trådstartare Postat 5 augusti 2009 Hahaha (det tyckte jag var roligt ........) Så det är här alla viktiga diskussioner göms undan. 😳 Om du är ny här så är du hjärtligt välkommen. Gud ska veta att du behövs.
debatt Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 (redigerat) vadå, luta cykeln så mycket att de tar emot? Alla riktiga män bromsar med pedalerna, brukade min farsa säga, och inte trycker med det där djävla handtaget. Handbroms är för amatörer. Fotbroms både regerar och reagerar. Kan du inte bromsa med pedalerna är det läge att köpa en annan cykel. En riktig, med ballongdäck. 😕 Redigerat 5 augusti 2009 av debatt
SadamJR Postat 5 augusti 2009 Trådstartare Postat 5 augusti 2009 Handbromsen på min cykel funkar nästan inte alls så jag är hänvisad till fotbromsen. Som gammal motorcyklist får jag ett problem eftersom att man på mc alltid använder handbromsen först, och det där sitter i ryggmärgen. Undrar vad som gäller för moped? Hand- eller fotbroms.
Fidden Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Alla riktiga män bromsar med pedalerna, brukade min farsa säga, och inte trycker med det där djävla handtaget.Handbroms är för amatörer. Fotbroms både regerar och reagerar. Kan du inte bromsa med pedalerna är det läge att köpa en annan cykel. En riktig, med ballongdäck. 😄 Du glömde "det var bättre förr" 😆
base10 Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 vadå, luta cykeln så mycket att de tar emot? Ingen bra idé, jag förstörde min simningskarriär och ett ben på det viset.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.