Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå!

jag sitter och ska påbörja en produktion på en låt och sitter och letar synthljud till den.

för mig som inte är helt hemma med synthar är det väldigt mycket trial and error som gäller...

när jag sitter och browsar igenom massor med synthljud skulle drömmen vara att bara ha några "boxar" märkta t.ex. "pad", "lead", "seq" dit jag kunde dra och släppa ett ljud som möjligen kan vara intressant för låten för att sedan kanske ha 10 olika pads att välja mellan...

det går ju att använda papper och penna och jag kan även tänka mig att jag iaf. i Media Bay i Cubase kan skriva ngn slags tag på ljudet och sedan filtrera fram ljud med just det taggen men jag tycker det känns tidsödande om man ska lyssna igenom flera hundra ljud.

har ngn en smidigare lösning eller är det bara jag som är lat?

Annons
Postat

Fasiken vilken bra idé, en sån pryl vill jag också ha. Det är det jobbigaste med musikskapande att leta ljud.

Postat

+1 för Kore.. Har precis det du söker samt möjlighet att påverka ljuden så de passar ännu bättre i produktionen

Hmm, nu är jag inte så vansinnigt van vid cubase, men i princip skulle du ju kunna spara de patchar som du är intresserade av på nytt med ett namn som mejkar sens för dej.

Annars kanske Kore skulle vara nåt för dej.

http://www.native-instruments.com/#/en/pro...-2/?content=720

Postat (redigerat)
tack....använder ni Kore själva? har kollat på lite demos och det känns intressant......några nackdelar?

Har själv snokat lite kring detta, men ännu inte bestämt mig för något. Personlig värdering, men jag gillar ju inte NIs egna ljud. De har en karaktär jag inte är vän med. Så jag skulle sannolikt mest köra den för att organisera presets från andra syntar än de som hänger med Kore. Följer tråden med intresse.

Redigerat av Neko
Postat

Men browsern i Kore funkar bara för NI produkter va? Man skullle ju vilja ha en liknande produkt där man kunde browsa alla plugins man har oavsett tillvekare.

Postat (redigerat)
Men browsern i Kore funkar bara för NI produkter va? Man skullle ju vilja ha en liknande produkt där man kunde browsa alla plugins man har oavsett tillvekare.

Man kan importera patcher från de flesta andra plugg-tillverkarna också men man måste mappa dem själv så de hamnar i rätt kategori, vilket då tar exakt lika lång tid som om man skulle gjort det Cubase (mediabay) direkt. Jag tycker Kore-mjukvaran är bra om man utgår från de "inhemska" patcherna och ska tweaka dem tills de passar produktionen, men känns väldigt seg att använda som browser för andra pluggar. (Personlig åsikt)

Att göra mediabay effektivt när det kommer till egna mappningar kräver mycket arbete och är en rätt tråkig procedur.. men kör man gruppmappningar av liknande ljud och delar in dem grovt i respektive kategori kan man efteråt förfina proceduren genom att tilldela de enstaka ljuden detaljerade uppgifter.. men som sagt så är det fruktansvärt tidsödande

Edit: skulle bara tillägga att jag testat det i Kore2 mjukvaran

Redigerat av Lundin
Postat

Fan, kan inte branchen ta fram en standard för meta taggning av patchar. Då skulle man ju kunna ha en universell patch browser tex i sin DAW och söka över alla pluggar man har. Skulle bli mycket snabbare workflow.

• 2 veckor senare...
GIGAN (oregistrerad)
Postat

Grattis till det biblioteket! Vad fick du slanta för det?

I omnisphere har du också möjligheten att organisera & döpa om ljuden efter din egen smak.

GIGAN

Postat

Jag vill också gärna ha tips. Jag brukar göra så att jag väljer ut ett avsnitt av låten som jag cyclar och sen letar jag bland de synthar och presets som jag tror kan vara intressanta. Jag både solar midispåret och lyssnar ihop med allt det andra. Det tar dock en jäsikens tid. Jag kan inte programmera ljud, dock brukar jag ibland (på chans) vrida på lite reglage och (o)roliga saker händer. Detta är dock otroligt tidsödande och tråkigt. Vet någon något bättre sätt? Jag jobbar i Logic o Protools.

Postat
Grattis till det biblioteket! Vad fick du slanta för det?

I omnisphere har du också möjligheten att organisera & döpa om ljuden efter din egen smak.

GIGAN

dom säljs ju nu för 5000:- men är slut hos NI och jag tror det börjar bli tunnsått i musikaffärerna oxå....jag tror jag fick sista exet på dlx musik. bytte oxå in 2 basar som jag inte använder så hålet i plånboken blev väldigt litet 😲

själv dra & släpp funktionen tycks dock inte finnas i själva kore utan bara i syntharna om man kör dom utanför kore....dock så kan man i kore tämligen smidigt markera ett ljud med en färg och sedan när man är klar med browsandet bara sortera efter färg och snabbt få fram alla kandidater till ljudet man är ute efter.

jag känner mig tämligen nöjd än så länge

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.